Annons

Kalibrera kamera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria F

Aktiv medlem
Det ska tydligen gå att själv kalibrera D3:an mot ett antal olika objektiv. Någon som vet hur man gör? Hittade ingen info varken i manualen eller här på Fotosidan. Tacksam för tips.

Du får nog berätta mer om vad det är du vill göra......men om jag gissar lite så finns det väl två saker du kan "kalibrera" med D3 och och objektiv.

1. Finjustera AF.
2. Knappa in objektivinfo i kameran om gluggar som inte har en cpu.

Utöver detta så finns det inget mer att göra om det är objektiv som skall kaliberas ihop med kameran....

Om det är AF du vill kalibera så är oftast slutsatsen: Glöm det!. I princip fungerar finjusteringen bara på fasta gluggar och på ett givet avstånd. Zoomar kan tyvärr uppvisa både fram och bakfokus på olika brännvidder. Detta kan du inte åtgärda själv via menyerna utan kameran måste då in på verkstad......

Ok. Det var finjustering av AF som jag var ute efter. Det var nämligen verkstaden som påpekade att man kunde testa detta. Dom brukar tydligen inte ha problem med fram/bakfokus på aktuellt objektiv.

Jag är lite sugen på att testa själv trots att du avråder. Vet du vart man hittar inställningarna?

Klart att du skall testa själv innan du skickar den till verkstaden. Du hittar funktionen i menyn med verktyget. AF finjustering vill jag minnas att den heter.

Vad än verkstaden sa så har de problem med samtliga objektiv som börjar på AF-S. Samma sak med Canon, Pentax etc. Problemet finns med samtliga objektiv som har en inbyggd motor för fokusmekanismen. I Nikons fall kan det även vara problem med gluggar ur AFD serien men då är det i princip alltid huset som är feljusterat..........

Det finns väldigt många rekommendationer för AF justering av kamera med objektiv.

Några saker att påpeka:

Justeringen är ofta specifik för avståndet och brännvidden du gör den vid. Det är en av svagheterna med den. För fasta brännvidder är det ok, men för zoomar blir det inte alltid bättre resultat med att finjustera.

Först av allt gäller det ju också att konstatera om du har något fel som behöver åtgärdas. Tor att 20x brännvidden är ett testavstånd jag har sett anges som bra för AF test, men jag tycker det låter långt bort för vidvinkel.

Jag brukar testa inomhus för att få konstanta ljusförhållanden.

Det behövs inget testchart, men om du använder ett, undvik sådana som ska lutas 45 grader.

Vad är det för objektiv du har problem med? Några bildexempel?

Tack Iofling. Jag vet hur man gör ett AF test så jag ska ta mig tid att göra ett noggrant sådant innan jag börjar mixtra.

Nikon skriver själva 20 ggr brännvidden i sina manualer. Dessutom skall tex 70-200 testas på 70 OCH på 200mm. Inget annat enligt servicemanualen. Det räcker INTE enligt Nikons egna servicetekniker. Jag var med då Lasses kameraservice gick igenom vissa av mina gluggar. Bla 70-200:an. De utför justeringen enligt manualen. Går sedan ut och testar i verkligheten på olika avstånd och fler brännvidder än 70 och 200. Går in till verkstaden. Kollar upp resultatet. Ut igen för nya bilder. In och justera igen och så håller dom på tills det blir bra. Det tog 20-25 minuter enbart för min 70-200

ANNONS
Götaplatsens Foto