Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering for dummies

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en ännu dummare fråga appråpå kalibrering. Vad är det man kalibrerar egentligen när man pratar om att kalibrera skärmen?

Varför jag frågar är att i andra samanhang när man brukar prata om kalibrering så gäller det att justera något i förhållande till något annat, tex en våg skall stå på noll när den inte belastas.

Vad är då "normalen" i skärmfallet? En skärm borde väl se OK ut om man justerar den så vitt är vitt och är lagom ljus?

Jag börjar misstänka att detta med kalibrera skärmen har fått lite trollstämpel på sig, för övrigt. Jag har mer problem med att olika program för att visa bilder har otroligt varierande förmåga att visa bilerna på skärmen. En del program tycker jag gör för mycket kontrast, Fax och bildvisaren i Windows klipper i histogrammet, andra visar bilden för mörk, somliga för ljust... Allt på en och samma dator. Har ni någon förklaring på det?

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto