Annons

Kamera för barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Abrahamsson

Avslutat medlemskap
Har fått i uppdrag att leta rätt på en kamera till julklapp åt mina små bröder som är 4 och 6 år gamla. Tänkte höra om ni vet vad som kan tänkas passa? Bör kunna klara att man tappar den en gång. Gärna utan zoom för det verkar som zoomoptik gärna går sönder om kameran tappas... (hände med kameran vi har nu).

Erik Abrahamsson skrev:
En engångskamera funkar väl bara en gång?

Jepp, men den är relativt billig och tål mycket misshandel.
När den är färdigexponerad så köper man ju en ny...

Alternativet är väl någon rejäl DSLR typ Nikon D100.

Kompaktkameror brukar itne tåla så mycket misshandel innan dom går sönder.

Engångskamera.

Bra förslag tycker jag.

Slit och släng,, eller varför inte en billigare digital variant som ger typ 1mp bilder... sådan typ webbkamera med inbyggt minne..

Mvh Niclas,

Min 5-åring har en Konica Minolta Dimage Z2. Iof, har den ju zoom, men med en avkortad kamerarem samt bra lagom väska och någon lektion kameravård och greppande oroar jag mig inte för att han skulle paja den. Storleken, greppandet och bärsättet är perfekt och det tror jag är viktigt. Så nåt liknande med lagom väska och kortad rem kanske?

Ibland får jag låna den, men då förmanar han mig med frasen "bara du inte krossar den så."

Köpte precis en canon powershot a410 till min 5 åring. Fortfarande hel efter 1 månad och ett par ordentliga dängar. Kikade lite på samsungs billigaste modeller, de finns också i olika färger, men valet föll tillslut på canon.

Funkar bra överlag, har gjort a4 utskrifter med acceptabelt resultat.

Stefan

Erik Abrahamsson skrev:
Har fått höra nu att färgen är väldigt viktig. Bör vara en blå och en röd. De ska få en var. Behöver inte vara samma modell.

Kanske denna variant? Engångskamera för 24 bilder som i 20-pack kostar 1433 kr. Kan beställas direkt från sidan. Det är lika många blå, röda, gröna och gula i paketen. Finns även i 4-pack och 12-pack.

Vi har ju en billig Kodak till vår 4-åring och den är en perfekt barnkamera tycker jag (kostade 495:-- så man behöver inte gråta krokodiltårar om något skulle hända med den). Tyvärr finns väl inte Kodak i olika färger.

Skulle jag köpa 2 st digitalkameror till en 4- resp 6-åring och vill ha olika färg skulle jag ta en titt på Net-on-Nets billiga Avant S3 . Den finns i rött och antracit så de kan se skillnaden på dem, har fixfokus som jag tycker är bra till barn som nog inte förstår sig på att fota med autofokus. Hur bra bilder den tar vet jag inte men det borde väl vara tillräckligt bra för att de ha nöje av dem även om en vuxen "riktig" fotograf inte skulle bli helt nöjd med bildkvaliteten. Den kostar 799:-- har 14 MB inbyggt minne så den går att använda direkt även om ett extra minneskort kanske behövs också.

lottae skrev:
Min 5-åring har en Konica Minolta Dimage Z2. ?

Ibland får jag låna den, men då förmanar han mig med frasen "bara du inte krossar den så."

Hahahahaha. Underbart.
Min son har en enkel analog kompaktsak som jag får hålla i på nåder. Att han sen gärna svingar omkring med min kamera är ju nåt HELT annat. :D

//Liza

Jag tror faktiskt att myten om att kompaktkameror skulle vara så ömtåliga är lite överdriven.
Min son har min gamla Kodak DC3800 (2 Mpixel)
Fördelen med denna är iof att den inte har någon zoom, vilket kanske gör den något tåligare. Den har hamnat i golvet otaliga gånger, men håller ändå. Tror mao att vilken billig kamera som helst funkar...

Kanske en minolta x60 eller x1. Billiga, ingen utstickande zoom å jag tror dom är relativt hållbara. Min lillebror som har en förmåga att paja allt i sin närhet har en liknande som överlevt rätt länge. Har funkat som fyllekamera åt en polare oxå så jag tror dom skulle funka.

Jamen, vilket bra julklappstips jag fick nu till mina två killar på 4 o 6 år. De fotade m varsin engångskamera på en Thailandsresa i vintras o tyckte det var jätteroligt.

Gillade den här för jag tror att de också vill ha olika färger.

Minolta DIMAGE Xg

Någon som vet ungefär vad de kostar?

Har ingen aning om priset - men Ricoh har gjort två modeller som är både vatten, stöt och dammtåliga (Caplio 300G och 400G).

Kan vara värt att kolla upp!

Erik Abrahamsson skrev:
Har fått i uppdrag att leta rätt på en kamera till julklapp åt mina små bröder som är 4 och 6 år gamla. Tänkte höra om ni vet vad som kan tänkas passa? Bör kunna klara att man tappar den en gång. Gärna utan zoom för det verkar som zoomoptik gärna går sönder om kameran tappas... (hände med kameran vi har nu).

Kanske en Canon Eos-1Ds mark II? Med 600/4? Antagligen så tung at dom inte kan plocka upp den och således inte tappa den heller!!

ANNONS
Götaplatsens Foto