Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera med bästa AF i Live View?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jofo05

Aktiv medlem
Vilken är det? eller vilka står det mellan? Med aps-c eller FF.

Jag frågar för att jag märkt att jag tycker om att fota mina barn med Live View, dels för att det är lättare att prata med dem samt att man kan snabbt pröva många olika vinklar men varken min Canon 6d eller Eos M hänger med barnen riktigt bra vad gäller AF.

Vinklingsbar skärm blir ju också ett plus av ovan nämnda anledningar.

Objektivet spelar kanske stor roll och vill då ha ett fast FF-motsvarande 35-50 mm. Kan stå ca F/2.0 på objektivet.

Om Aps-c gärna rätt små kameror och små objektiv, men om någon konventionell dslr är erkänt bra vid Live View så är det också intressant.

Söker du 70D? Vridbar pekskärm och miljontals fasdetekterande autofokuspunkter på sensorn.

Svaret är nog tyvärr att det inte finns. DSLR är inga höjdare på AF o live view.
Canons 70D skall väl vara det bästa.
Du har inte funderat på att testa en renodlad 4K videokamera istället? Om nu kvalitén räcker...

Sonys SLT kameror har lika snabb AF i live view som när du använder sökaren. Min A77:a är tillräckligt snabb för att fota rörliga barn. Jag tvivlar på att A77 2 som finns i handeln i dag är sämre.

Tack för svaren, kanske var jag otydlig, men jag föredrar mindre kameror utan spegel för detta jobb, men dslr kan övervägas om de är riktigt bra.

Spegellösa kameror använder ju huvudsensorn även för AF och där spelar det alltså ingen roll om du använder sökare eller skärm, AF-hastigheten blir densamma. Sony A6000 har rykte om sig att ha snabb AF, framför allt med Sonys egna fasta objektiv. Den kanske kan vara något.

... men varken min Canon 6d eller Eos M hänger med barnen riktigt bra ...

Om du i övrigt är nöjd med din EOS M kanske en M3 vore något. Jag har båda och M3 är klart bättre på allt, men framförallt är den galet mycket bättre än en M på just AF och hastighet. Vill jag fota turbosonen när han härjar som värst gör jag det hellre med en 7D II eftersom jag råkar ha en, men då tappar jag möjligheten till ögonkontakt som du skriver.

ANNONS
Götaplatsens Foto