Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kamera som tar kort automatiskt

Produkter
(logga in för att koppla)

sebb85

Ny medlem
Hej! Jag är ute efter en billig kamera som jag kan sätta upp på bygget som tar ett kort varje halvtimma eller timma så man kan klippa ihop det till en sån där minifilm som visar hur ett bygge på 3veckor, blir ett klipp på kanske 30sec. Nån som har något tips på en sån kamera?

Mvh

Okey.. Det där med cdk säger mig inte så mycket men tack för tipset :)
Jag förstår att man måste ha permanent strömförsörjning till kameran..
Någon mer som har tips på nån billig kamera som klarar av detta?

Mvh

Har den utlösaren som nämnts ovan. Mkt bra grej till allt. Tog igår gruppfoto med mig själv och lät den vänta 10s så jag kunde komma på plats och därefter 10 bilder med en bild vart 3e sekunds mellanrum för att undvika alla blinkningar odyl.

Som sagt så kan man få tag i en 350d för ca drygt 1000 kr och medföljande kitobjekitv för 500 kr. Har själv en arbetskamrat som säljer kitet inkl stativ och tele för rimligt pris.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Ett problem som måste lösas är som sagt strömförsörjningen. Jag har inte sett någon kamera som har uttag för extern strömförsörjning, vare sig kompakt eller systemkamera.

Den automatiska exponeringen är enkelt i sammanhanget.

Per.

Ett problem som måste lösas är som sagt strömförsörjningen. Jag har inte sett någon kamera som har uttag för extern strömförsörjning, vare sig kompakt eller systemkamera.

Den automatiska exponeringen är enkelt i sammanhanget.

Per.

Det är inte svårt, men beror på ekonomin, lite mcgyver eller helt enkelt vara i närheten så man byta batterier då i då.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Till både Canon EOS 350D och 400D finns ett nätagg som heter ACK-700. Den verkar kanske lite svår att få tag på. Nätdelen till Canon EOS 500D verkar lättare, kostar ca 700 kr och heter ACK-E5.

/Jon

Nytt liv i tråden - Automatisk fotografering

Hej,

Funderar på samma sak som trådens grundare. Skulle vilja sätta upp en lösning hemma som tar regelbundna foto någon gång per dag under 3-4 månaders tid.

Jag ska kunna sätta upp själva foto-lösningen sen inte behöva göra något förrän projektet är klart.
Det ska vara bra, högupplösta foto, men så enkelt och smidigt som möjligt.

Någon som har förslag på en kamera som kan lösa detta åt mig?

Kan tänka mig att lägga upp till 3000 SEK, men helst mindre eftersom jag kommer ha detta utomhus utan övervakning.

Tack på förhand
Peter

Om kameran kommer att ta bilder på ett område dit allmänheten har tillträde måste du ha tillstånd av länsstyrelsen.

Japp, jag är medveten om detta och ska försöka se till att ingen yta som är tillgänglig för allmänheten kommer med på bilderna. Om jag inte lyckas med detta så får jag kolla med länsstyrelsen. Tack för att du uppmärksammar mig på detta dock.

Hälsningar

Någon av sonykamerorna
NEX-5R NEX-6 NEX-5T ILCE-7 ILCE-7R ILCE-5000 DSC-HX400V DSC-HX60 DSC-HX60V DSC-HX400 ILCE-6000 DSC-RX100M3 ILCE-7S ILCE-5100
går bra eftersom du då kan installera denna app för 90 kr:
https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/usbdetail.php?eid=IS9104-NPIA09014_00-000003
Själv köpte jag HX60v för ett par veckor sedan för 3190 kr på Mediamarkt. Den har 30x zoom, så det borde gå bra att hitta ett utsnitt som inte fotar något otillbörligt. Strömförsörjning via vanlig micro-USB.

Någon av sonykamerorna
NEX-5R NEX-6 NEX-5T ILCE-7 ILCE-7R ILCE-5000 DSC-HX400V DSC-HX60 DSC-HX60V DSC-HX400 ILCE-6000 DSC-RX100M3 ILCE-7S ILCE-5100
går bra eftersom du då kan installera denna app för 90 kr:
https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/usbdetail.php?eid=IS9104-NPIA09014_00-000003
Själv köpte jag HX60v för ett par veckor sedan för 3190 kr på Mediamarkt. Den har 30x zoom, så det borde gå bra att hitta ett utsnitt som inte fotar något otillbörligt. Strömförsörjning via vanlig micro-USB.

Tack Dennis, ska kika på detta.

Hälsningar

Min Sony actionkamera har timelapse inbyggt. Laddas med microusb. Kostar väl ca 2500kr. Ett annat alternativ kan vara en enkel ip-kamera, men bildkvaliteten blir inte lysande.

För den it-händige kan man också koppla ihop en Raspberry pi enkortsdator med diverse kameror. Raspberry pi kostar ca 300kr. Kompatibel kamera kan man väl få i princip gratis. Eller så kan man köpa den tillgängliga kameramodulen (mobilkamera i princip).

Kan man ta bilder med den medan den laddar?

Bra fråga.
I manualen till min Sony HX60v står det att när man ska ladda batteriet så ansluter man USB-kabeln och stänger av kameran.
Däremot testade jag nyss att plocka ut batteriet, ansluta min mobilladdar-USB-kabel och starta kameran. Det gick fint, kameran gick igång och jag kunde ta bilder med den.

Letade lite mer i manualen och hittade ett stycke där det står att man kan använda Sonys USB-adapter AC-UD10 eller AC-UD11 för att driva kameran. Därefter står det något kryptiskt om att
"If you shoot or play back images when the camera is connected to the supplied AC Adaptor, power will not be supplied through the AC Adaptor."
Kan vara att den medföljande USB-adaptern är lite för klen för annat än batteriladdning. Själv har jag inte packat upp den ännu eftersom jag redan hade ett par sådana laddare.

ANNONS
Götaplatsens Foto