Annons

Kamera till en pensionerad yrkesfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Urzidae

Medlem
Hej

Jag vill ha råd inför ett eventuellt kamera köp till min far som är pensionerad yrkesfotograf. Jag upptäckte nämligen nyligen att han inte har en "riktig" kamera. För ett par år sedan så gick hans Nikon i graven och nu sitter han med en dröse Nikon objektiv. Han har för tillfället en billig enkel Minolta systemkamera. Vilken han kallar för "skit-kamera" och slänger en längtande blick på sina Nikon objektiv. Var han fått Minoltan ifrån vet jag ej.

Som ni förstår så är det analogt som gäller här. Jag har funderat lite och kommit fram till följande. Alternativen är att köpa nytt eller begagnat eller Phenix. Nu vill jag gärna ha er hjälp för att bli klokare? Vad ger mycket för pengarna? Finns det andra alternativ en de ovan?

/R

Varför frågar du inte din pappa vad han skulle vilja ha för kamera?

Jag skulle knapp tro att han vill ha en F6, men i alla fall finns det massa begagnad bra Nikon kameror att sälja på nätet.

Men jag är en Canon människa, så jag kan inte ge så bra råd om modell.

Sofia

Begagnatmarknaden nu är verkligen köparnas marknad. Många bra Nikon analoga kamerahus kan man köpa billigt nu. Vilken modell beror på preferens om vikt, storlek, funktioner etc. Nikons gamla objektiv passar på alla (nästan) Nikons kamerahus.

Några tips:

Lätt, enkelt och billigt: F801s. Lite dyrare och bättre autofokus: F90X. Tyngre och hållbarare: F3 (utan autofokus och spotmätning), F4 (med autofokus och spotmätning). Enkelt och manuellt: FM, FM2, FM3, FE, FE2.

Om han nu inte vill ha ett digitalt hus?

ssilva skrev:
Varför frågar du inte din pappa vad han skulle vilja ha för kamera?

Sofia

Jag vill gärna överraska honom och dessutom skulle jag inte få ett svar av honom om jag frågade. Han skulle bara säga "inte skall du gå och köpa mig en kamera"

Jag vet att detta är en chansning att köpa en kamera åt honom, det finns en viss risk att det blir fel. Men för att minimera denna risk tänkte jag att jag frågar Er kloka medlemar på Fotosidan :)

/R

Han ska självklart ha en Nikon F3. En rejäl och pålitlig proffskamera som klarar av alla sorters Nikonobjektiv (utom nya plastiga "G"). De är inte så dyra heller, 2-3000 kr begagnade.

FM2 etc i all ära men sökaren är kass jämfört med F3 och hur ofta tar batterierna slut egentligen?

Det bästa är förstås att fråga vilken Nikonmodell han hade som gick i graven och sedan köpa en likadan begagnat.

Glöm Phenix - "plastig" kamera med metallkåpor och dålig sökare. Inte prisvärd alls.

Köp en begagnad F3 till honom, han kan med all sanolikhet hantverket utan och innan, och då passar en F3a honom som hand i handsken, det går att hitta en amatöranvänd F3a i fint skick för mellan 2000-3000 kronor om du har lite tålamod och kollar annonser på Fotosidan och Blocket. Eller så kan du alltid annonsera efter en F3a på fotosidan.

Nikon...?

Å vad jag förstår av tråden så er'e en slags Nikon SLR det gäller.
Och om det är "riktiga" Nikon, så er'e nog bara
Nikon F, F2, F3 som gäller för en riktig yrkesfotograf! ;-)

(Riktigt "gamla fotografer", kan ju ha haft en mätsökar-Nikon! :)
De e intressanta grejer de med!)

Men, vad gäller SLR, så är jag nog litet svag för F2:an...
Det är en riktig mekanisk kamera, otroligt slitstark, tung(trygg)
F3:an är klart också bra! 80-talets yrkeskamera.

Så har han varit "riktig yrkesfotograf" ;-)
då tycker jag han skall ha en "riktig" Nikon! ;-)

Då platsar nog bara F2:an eller F3:an! :)

Urzidae skrev:
Hej

Jag vill ha råd inför ett eventuellt kamera köp till min far som är pensionerad yrkesfotograf. Jag upptäckte nämligen nyligen att han inte har en "riktig" kamera. För ett par år sedan så gick hans Nikon i graven och nu sitter han med en dröse Nikon objektiv. Han har för tillfället en billig enkel Minolta systemkamera. Vilken han kallar för "skit-kamera" och slänger en längtande blick på sina Nikon objektiv. Var han fått Minoltan ifrån vet jag ej.

Som ni förstår så är det analogt som gäller här. Jag har funderat lite och kommit fram till följande. Alternativen är att köpa nytt eller begagnat eller Phenix. Nu vill jag gärna ha er hjälp för att bli klokare? Vad ger mycket för pengarna? Finns det andra alternativ en de ovan?

/R

är väll inte så svårt att luska ut vad han hade för en kamera innan.

köp samma.

Jag kan rekomendera F2 och FM

F2 ar valdigt slitstark byggd som en pansarvagn, synd bara att min ar sa sliten.

FM ar formodligen den basta kameran nagonsin vad galler ergonomi, allt sitter precis dar det ska och ljusmataren ar valdigt enkel och funktionell.

F3 eller F4. Jag hade en F4 och det är en underbar kamera med manuell optik. F3:an kommer dock att ge honom mera nostagi och har en fantastisk mekanisk känsla.

Som fickkamera/resekamera är FM eller FM2 (alt. FE/FE2 om han vill ha automatik) svårslagen. Min FM är utlånad, men jag kommer nog aldrig att göra mig av med den även om jag gått över till Canon.

/Pontus

Jag själv är pensionerad, men bara amatörfotograf. Haft massor med olika kameror sedan 1950 talet. Många år använde jag en del av min fars kameror, från Leica, Contax, Rolleyflex mm. Sedan köpte jag en Nikon F401s, när den var ny.
För 4 år sedan köpte jag en Nikon Coolpix 995, som var modern då.
För några månader sedan "överaskade" jag mig med en Nikon D70. Jag ångrar inte det. Men det är inte en billig överaskning.
Okay, det var bara en pensioners fotohistoria och synpunkter.
Lycka till.
/Fred

ANNONS
Götaplatsens Foto