Annons

kamera till gatufotografering/ semesterkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

plenty1

Aktiv medlem
Systemkamera har jag och ibland vill jag inte ta med den. Som ni flesta vet är det svårt att lämna kameran hemma, fota är kul.....

Mitt "behov" eller det jag söker är en smidig kamera för resor.
Jag har tittat på följande:
- Canon Eos m
- Fuji x20
- Samt Leica D-lux 6

Dela gärna med er era erfarenheter om dessa kameror, bra och dålig.
En sak till, hur stora förstoringar kan man göra med kameror som har mindre sensorer?

//Tack

En analog mätsökare ska du ha,gärna av märket Leica skämt å sido vi vet tyvärr inte riktigt vad ditt behov är,åk till nån bra fotobutik och kläm lite istället.
Gällande förstoringar är det ganska svårt att svara på.

Jag valde Fuji X20 för den optiska sökarens skull, det är ett elände att bara ha en skärm när det är soligt ute. Du kan nog förstora nästan hur mycket du vill, 12 Mpixel är 12 Mpixel oavsett sensorstorlek. Det som skiljer är brusighet vid dåligt ljus, men har jag inte märkt så mycket av. Min andra kamera är en Nikon D90, som anses vara klart bättre.

Per.

Jag vill nog hävda at du inte alls kan förstora mycket bara utifrån pixlarna.
Har Nikon D300 till vardags och köpte en Canon G16 för lättare promenader, cykelturer mm.
Bilderna duger till facebook och liknande, annars är de kass i mitt tycke.
Köp något med större sensor framför allt.
Fast de finns ju de som fotograferar med sina telefoner och är jättenöjda så det är svårt att råda.
Skulle låna ett demo-ex och ta några bilder på eget minneskort, sedan utvärdera hemma i godan ro.
Lycka till.
// Mats W

Mitt behov är en smidig kamera med bra bildkvalité och ej så dyr. Finesser är jag inte så intresserad av eftersom jag aldrig fotar i auto eller program utan använder av/ tv till 99,9% samt fotar alltid i raw format.

Anledningen till att jag vill veta era åsikter är att jag i somras var i Berlin med min Eod 5 mark2 (batteripack +17-40mm) och efter ngn dag blev den kvar på hotellet för att jag tröttnade på o bära med den. Nu har jag bytt och nuvarande kamera vill jag inte turista runt med.
Och som jag skrev förut, fota är kul, åka utan kamera är mindre kul..

Vaför överväger du ens en D-Lux 6 om du vill att kameran inte ska vara så dyr? Panasonic LX7 är exakt samma samma kamera med annat namn och kostar hälften. Är det kanske så att den stora kameran du köpt och inte vill turista med också har en röd prick? :)

Jag skulle valt (och gjorde just det) en Sony RX100 II som också den är billigare än Leican, och har större sensor som fungerar riktigt bra i dåligt ljus. Enda nackdelen som jag ser det är den rätt trista ljusstyrkan i teleläge, men jag använder den sällan i det läget.

Vaför överväger du ens en D-Lux 6 om du vill att kameran inte ska vara så dyr? Panasonic LX7 är exakt samma samma kamera med annat namn och kostar hälften. Är det kanske så att den stora kameran du köpt och inte vill turista med också har en röd prick? :)

Jag skulle valt (och gjorde just det) en Sony RX100 II som också den är billigare än Leican, och har större sensor som fungerar riktigt bra i dåligt ljus. Enda nackdelen som jag ser det är den rätt trista ljusstyrkan i teleläge, men jag använder den sällan i det läget.

Nä den "stora nya kameran" heter Canon.
Jag överväger inte Leica, jag rådfrågar....

Nä den "stora nya kameran" heter Canon.
Jag överväger inte Leica, jag rådfrågar....

Ok, jag bara undrade eftersom det också i den andra tråden förklarades att Leicas och Panasonics kompakter är samma sak :)

Om det är ett stort Canonmonster förstår jag varför du inte vill turista med den. Jag har knallat runt i New York med Nikon D3 en långhelg och ett knippe gluggar, och det var inte jättekul p.g.a. vikten.

....Men jag är naturligtvis tacksam för dina tips och öppen för andra märken. Tycker bara det är en djungel i denna kategorin

....Men jag är naturligtvis tacksam för dina tips och öppen för andra märken. Tycker bara det är en djungel i denna kategorin

Jag skulle inte tveka att göra rejält stora utskrifter från min lilla Sonykamera. Några exempel hittar du här: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/sets/72157636164470775/

Ett alternativ som är ungefär lika stort, men ger möjlighet till utbytbara objektiv är Panasonic GM1 - det är väldigt mycket kamera i det lilla skalet (och större sensor än RX100 II).

ANNONS
Götaplatsens Foto