Annons

Kameraindustrin är i en fullständig förändring.

Produkter
(logga in för att koppla)

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Vanligt folk har mindre pengar att använda till lyx som systemkameror. Stillastående löner under senaste 15 åren gör att man inte har något kvar när hyra och mat är betalda. En smarttelefon behövs i dag då viktiga samhällsfunktioner läggs ut på dessa. Grupper i innerstan som media och höga tjänstemän har fått det bättre men gruppen är begränsad i storlek och dessa köper kameror som användes som smycken, för att visa rikedom, att de tillhör en viss grupp och inte enkla start upp kitt..

Nikon verkar ligga illa till då de har rapporterat en gigantisk förlust.

Tror också att systemkameror återgår till att vara en nischmarknad. Ekonomer kan enbart rita raka linjer och de drog en linje mot oändligheten i försäljnings kurvorna 2010.

Fuji GFS system är dock intressant och jag tror den överlever om de kan hålla priser nere.
Jag tror också att konsumtionsutrymmet sjunker. En sak konjunkturinstitutet fuskar med tycker jag är att man inte räknar in de ökade bopriserna i inflationen. När man sedan sätter industrimärket för löneökning mot inflationen har man därför räknat bort det som ökat mest av allt i pris de senaste 20 åren och dessutom är den dyraste utgift nästan alla har. Lönen står inte still, den backar.

Andra saker kostar också pengar, jag hör ju vad kollegorna för lägga i pengar på mobiler till ungarna. Nu måste ju ungarna ha en egen dator också, det duger inte med en gemensam i vardagsrummet längre. En vanlig familjekombi blir allt dyrare, Skoda, Volvo och Passat kostar också premiumpriser idag.

De dyrare kamerorna tror jag inte kommer att minska så jättemycket, problemet för tillverkarna är kanske att de står för en mindre del av volymen jämfört med instegsmodellerna för 4-5 tusen? De som köper de dyrare är ju yrkesverksamma som måste ha den bästa utrustningen och amatörer som lägger mycket pengar på sin hobby. Jag har lagt en del på utrustning, men inte mer än mina kollegor lägger på snöskotrar och fyrhjulingar, ofta en hel del mindre.

De billigare har mobilerna säkert konkurrerat ut. Ska man fota med ett billigt kit-objektiv och en instegskamera kan mobilen troligen lösa behovet ganska ofta, och den är alltid med.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror också att konsumtionsutrymmet sjunker. En sak konjunkturinstitutet fuskar med tycker jag är att man inte räknar in de ökade bopriserna i inflationen. När man sedan sätter industrimärket för löneökning mot inflationen har man därför räknat bort det som ökat mest av allt i pris de senaste 20 åren och dessutom är den dyraste utgift nästan alla har.
Det är ju lite knepigt att räkna på det eftersom ökande bostadspriser bara påverkar folk som köper en ny bostad. Den som inte köper en ny bostad påverkas inte.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är ju lite knepigt att räkna på det eftersom ökande bostadspriser bara påverkar folk som köper en ny bostad. Den som inte köper en ny bostad påverkas inte.
Dessutom är väl lånen historiskt billiga. Ränta mellan 1 och 2 procent. Boende är billigt.
Jag minns krisen på nittiotalet. En kort tid var räntan vi betalade 25 procent.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Dessutom är väl lånen historiskt billiga. Ränta mellan 1 och 2 procent. Boende är billigt.
Jag minns krisen på nittiotalet. En kort tid var räntan vi betalade 25 procent.
Nu är ju inte en ränta på 25% något som varit ett normalfall, det var under en mycket begränsad tid. Jag minns det också fastän jag inte var så gammal då. Många var oroliga.

Visst är räntan låg, men det resulterar i att priserna drivs upp rejält. När räntan var 6-8% var priserna mycket lägre.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är ju lite knepigt att räkna på det eftersom ökande bostadspriser bara påverkar folk som köper en ny bostad. Den som inte köper en ny bostad påverkas inte.
"Index för räntekostnader i KPI består av två delar: ett index för räntesatser multiplicerat med ett index för förändringen av fastighetspriser, med fastighetspriser avses här hushållens nedlagda kapital på småhus räknat till anskaffningspris."


Att reallönerna inte har ökat är också rent strunt:

 
  • Gilla
Reaktioner: oXo

PMD

Aktiv medlem
Jamendåså! Då minskar inte konsumtionsutrymmet överlag och kommer kanske ikapp de ökade kamerapriserna så småningom. :)
 

esbtse

Aktiv medlem
Räknade ut att min realinkomst har minskat med 30% då lönen inte har hängt med inflationen. Har satt in samma summa sista åren på Ica och Coop. Den räckte 4 veckor från början och i dag räcker den två veckor. Köper ungefär liknade saker, så mat kostnader har rusat under åren. Jag skulle inte tro på ekonomisk fakta som tas fram av något statligt organ eller om de får statsstöd. Man kan ljuga lätt med med statistik. Syftet verkar vara att ta bort medelklassen i Sverige skapa en uppdelning mellan fattig underklass och rika globalister..
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det senaste dryga året eller så har kronan sjunkit signifikant i värde mot många andra valutor, så importerad mat har förmodligen blivit dyrare. Jag har märkt det på de franska ostar jag brukar köpa. Så köp svenska matvaror om du vill hålla nere matkostnaderna.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det senaste dryga året eller så har kronan sjunkit signifikant i värde mot många andra valutor, så importerad mat har förmodligen blivit dyrare. Jag har märkt det på de franska ostar jag brukar köpa. Så köp svenska matvaror om du vill hålla nere matkostnaderna.
I själva verket är SEK för närvarande starkare nu än för ett år sedan både mot EUR och särskilt USD, efter att först ha rasat i början av "coronakrisen". Dock slår ju inte alla fluktuationer igenom omedelbart.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kan nog ha lite dålig tidsuppfattning. Dra ut tiden några år bakåt så kanske min kommentar stämmer bättre.
 

esbtse

Aktiv medlem
Vem har råd med lyxmat som franska ostar. Jag lever på svensk husmanskost som havregrynsgröt, vitkål, ärtor och bröd. I bland kan jag köpa ärtsoppa om jag sparar in på annat. Kött och fisk har i dag blivit en lyx som enbart media eliten och politiker har råd med..
 
Senast ändrad:

Snuddas

Aktiv medlem
Vem har råd med lyxmat som franska ostar. Jag lever på svensk husmanskost som havregrynsgröt, vitkål, ärtor och bröd. I bland kan jag köpa ärtsoppa om jag sparar in på annat. Kött och fisk har i dag blivit en lyx som enbart media eliten och politiker har råd med..
"Kameraindustrin är i en fullständig förändring". Ja, men det är nog den här tråden också!
 

Terje H

Aktiv medlem
Lägg där till att vi kommer ställa större krav till hållbarhet; ett växande miljötänk kommer kräva att det vi köper kommer bli dyrare men hålla längre. Dessutom kommer begagnatmarknaden öka. I det stora kommer fotomarknaden hitta tillbaka till mer normala värden, som det hade etablerat sig innan den digitala våren slog till.

Det kommer i sin tur ge oss färre fotografer igen, men större entusiaster och högre bildgenomsnitt. Vi kommer ställa högre krav, vi kommer tänka mer långsiktigt - en förändring jag redan har börjat märka.

Ser det som en positiv utveckling med stora möjligheter, många nya - men oerhört spännande.

Mvh Terje
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vem har råd med lyxmat som franska ostar. Jag lever på svensk husmanskost som havregrynsgröt, vitkål, ärtor och bröd. I bland kan jag köpa ärtsoppa om jag sparar in på annat. Kött och fisk har i dag blivit en lyx som enbart media eliten och politiker har råd med..
Vilket århundrade är det du beskriver? Medeltiden?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Systemkameror kommer bli en nisch för proffsfotografer och välbeställda entusiaster, foto hobbyn har blivit för dyr och det lär inte bli bättre i framtiden, när min kamera gett upp kommer jag köpa en ny topp mobil för fotografering.
Fotohobbyn är billigare och mer spridd än någonsin. Så gott som alla bär med sig sin smarta telefon och fotograferar varje dag.
Att fastna i en förlegad bild om fotohobby som den såg ut bland entusiaster för trettio år sedan fungerar inte. Fotohobbyn, liksom fotoindustrin, är i ständig förändring.
 
ANNONS