Annons

Kameraindustrin är i en fullständig förändring.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Ja hur det har blivit, kamera industrin levde på massförsäljning av kameror för inte allt för länge sedan, Svensson köpte kompakt kameror som aldrig förr, Foto presenterade 5-10 nya kameror varje månad som man lusläste om även filmkameror kom i ropet, så kallade långzoomar modeller såldes som smör i solsken, det gav resurser och pengar till utvecklingen av yrkes kameror, telefonerna hade tidigt enkla kameror inbyggda, en period var telefonerna jättesmå och vägde ingenting, det var närmast en prestige att visa upp den minsta telefonen. Nu hade sedan länge även bägge föräldrarna jobbat och kunnat få undan en slant, barnbidraget ökade ofta om det var fara och färde med S till nästa val.
Fotohobbyn är billigare och mer spridd än någonsin. Så gott som alla bär med sig sin smarta telefon och fotograferar varje dag.
Att fastna i en förlegad bild om fotohobby som den såg ut bland entusiaster för trettio år sedan fungerar inte. Fotohobbyn, liksom fotoindustrin, är i ständig förändring.
Helt riktigt så är det, det fotas hej vilt, man fotar olika varor och skickar till kompisen och frågar, möjligheterna är oändliga ser det ut som. Man undrar hur många bilder kan telefonen lagra, vad händer med alla bilderna, man kan märka att en del letar förtvivlat länge efter vissa bilder för att visa, Facebookare får mängder av bilder tillsända sig också.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
Lägg där till att vi kommer ställa större krav till hållbarhet; ett växande miljötänk kommer kräva att det vi köper kommer bli dyrare men hålla längre. Dessutom kommer begagnatmarknaden öka. I det stora kommer fotomarknaden hitta tillbaka till mer normala värden, som det hade etablerat sig innan den digitala våren slog till.

Det kommer i sin tur ge oss färre fotografer igen, men större entusiaster och högre bildgenomsnitt. Vi kommer ställa högre krav, vi kommer tänka mer långsiktigt - en förändring jag redan har börjat märka.

Ser det som en positiv utveckling med stora möjligheter, många nya - men oerhört spännande.

Mvh Terje
Tror många erfarna fotografer är långsiktiga och köper inte ny utrustning ofta, de köper en ny kamera, optik eller blixt när de verkligen behöver detta som bättre video eller högre krav på upplösning och bättre förmåga i svagt ljus. Jag har en känsla av att om man är osäker på sin egen förmåga att skapa bilder så faller man lättare för trycket att uppdatera utrustningen i onödan. Tror också att de som hela tiden jagar det senaste har en form flyktbeteende från andra problem som de borde arbeta med i stället. Den mentala kicken med en ny kamera varar inte länge.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Samtidigt har ju utvecklingen gjort att man kan ta andra sorters bilder med den nyare tekniken än vad som varit möjligt innan. T.ex. inom astrofoto ger bättre sensorer fler detaljer. Min 12Mp- kamera är inte lika lämpad som den med 36Mp för att fånga vintergatan. Vid "normal" fotografering är det ingen skillnad förutom att man kan beskära hårdare med fler pixlar och att det större dynamiska omfånget gör att man kan slarva mer med exponeringen.

Men det är ju lika med annat. Att man skaffar så bra verktyg man har råd med och tror sig ha användning av eftersom det underlättar.

Kommer det en ny kamera till rimlig kostnad som klarar något de tidigare inte klarat och jag tror mig behöva den funktionen så skulle också jag vara intresserad. Dock känns det osannolikt eftersom jag är nöjd med vad jag har idag.
 

esbtse

Aktiv medlem
Samtidigt har ju utvecklingen gjort att man kan ta andra sorters bilder med den nyare tekniken än vad som varit möjligt innan. T.ex. inom astrofoto ger bättre sensorer fler detaljer. Min 12Mp- kamera är inte lika lämpad som den med 36Mp för att fånga vintergatan. Vid "normal" fotografering är det ingen skillnad förutom att man kan beskära hårdare med fler pixlar och att det större dynamiska omfånget gör att man kan slarva mer med exponeringen.

Men det är ju lika med annat. Att man skaffar så bra verktyg man har råd med och tror sig ha användning av eftersom det underlättar.

Kommer det en ny kamera till rimlig kostnad som klarar något de tidigare inte klarat och jag tror mig behöva den funktionen så skulle också jag vara intresserad. Dock känns det osannolikt eftersom jag är nöjd med vad jag har idag.
Jag nämnde detta i mitt svar till Terje som ett godkänt skäl för uppdatera en utrustning.. Själv har jag efter 12 år med Nikon D300 år ett behov av en känsligare kamera med högre upplösning för att jag fotograferar mest sent på kvällar. Högre upplösning behövs för att kunna kroppa mera än i dag och fullformat för att kunna använda mina vidvinklar samt skapa större utskrifter.
Astro fotografering måste vara det som ställer störst krav på kameran då det gäller lågt brus. Kräver nog också att sensorn inte värms upp för mycket så spegellösa kameror tror jag är sämre än DSLR. Oftast skaffar man sig något som kostar mer än man har råd med. En mer korrekt beräkning är merkostnaden, dvs kostnaden för utrustningen multiplicerat med förräntningen på denna summa för alla de år man lever om man placerat pengarna optimalt.
 

PMD

Aktiv medlem
Elbilar är inget nytt.
Helt riktigt, men Tesla ganska nytt. Tesla är ingen vanlig biltillverkare utan mer av en systembyggare där det mesta är baserat på bilens mjukvara. Tämligen annorlunda jämfört med etablerade biltillverkare som hänger på diverse datorstyrda system på en gammal bas. Tesla uppdaterar bilens mjukvara trådlöst vid behov. Andra bilar måste uppdateras vid verkstadsbesök och en del av mjukvaran uppdateras så sällan att den blir föråldrad.

Systemkameratillverkarna är kameravärldens traditionella biltillverkare medan mobiltelefontillverkarna är dess Tesla.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Helt riktigt, men Tesla ganska nytt. Tesla är ingen vanlig biltillverkare utan mer av en systembyggare där det mesta är baserat på bilens mjukvara. Tämligen annorlunda jämfört med etablerade biltillverkare som hänger på diverse datorstyrda system på en gammal bas. Tesla uppdaterar bilens mjukvara trådlöst vid behov. Andra bilar måste uppdateras vid verkstadsbesök och en del av mjukvaran uppdateras så sällan att den blir föråldrad.

Systemkameratillverkarna är kameravärldens traditionella biltillverkare medan mobiltelefontillverkarna är dess Tesla.
Ja, min kollega fick ett erbjudande om att höja effekten i sin Tesla - mot en viss avgift i månaden. Så på så vis håller jag med om din beskrivning att de har gjort något ”nytt”.
Men än så länge är jag inte lockad att skaffa en själv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det någon som inte accepterat det idag?.

Mobiltelefoner har inte skåpat ut dedikerade kameror för att de är dedikerade kameror utan för att de är Swiss Army Knives för allt - inklusive foto. De har helt överlägsen integration kommunikationslösningar också som är oerhört mycket mer lättanvända än sånt som finns i kameror.

Det handlar inte explicit om att mobiler konkurrerat ut vanliga kameror utan att de idag är svaret på nästan alla moderna människors samtliga intressen 24x7. De har konkurrerat ut allt, inklusive folks barn, familjeliv och interaktion fysiskt med omgiven IRL. Såg en familj med fem barn från tonår till kanske tre på vår brygga igår där både mamman och pappan inte ägnade dem en tanke med näsorna konstant i telefonerna. Inte ens de små hade flytväst trots att föräldrarna helt saknade uppsikt.

Om många idag ställdes att välja mellan att inte få äta under en dag eller inte använda sina telefoner under en dag, så skulle nog åtskilliga välja telefonerna. De har blivit viktigare t.o.m. än mat för många idag och det kan man ju förstå för man kan ju faktiskt klara sig rätt länge bara på vatten.
Jag tror också att konsumtionsutrymmet sjunker. En sak konjunkturinstitutet fuskar med tycker jag är att man inte räknar in de ökade bopriserna i inflationen. När man sedan sätter industrimärket för löneökning mot inflationen har man därför räknat bort det som ökat mest av allt i pris de senaste 20 åren och dessutom är den dyraste utgift nästan alla har. Lönen står inte still, den backar.

Andra saker kostar också pengar, jag hör ju vad kollegorna för lägga i pengar på mobiler till ungarna. Nu måste ju ungarna ha en egen dator också, det duger inte med en gemensam i vardagsrummet längre. En vanlig familjekombi blir allt dyrare, Skoda, Volvo och Passat kostar också premiumpriser idag.

De dyrare kamerorna tror jag inte kommer att minska så jättemycket, problemet för tillverkarna är kanske att de står för en mindre del av volymen jämfört med instegsmodellerna för 4-5 tusen? De som köper de dyrare är ju yrkesverksamma som måste ha den bästa utrustningen och amatörer som lägger mycket pengar på sin hobby. Jag har lagt en del på utrustning, men inte mer än mina kollegor lägger på snöskotrar och fyrhjulingar, ofta en hel del mindre.

De billigare har mobilerna säkert konkurrerat ut. Ska man fota med ett billigt kit-objektiv och en instegskamera kan mobilen troligen lösa behovet ganska ofta, och den är alltid med.
En sak är ju kostnaderna men det är väl värre med den osäkerhet väldigt hög belåning skapar. Idag behöver det inte vara så dyrt att låna stora summor - enligt minbankman på Nordea blir det bättre rabatter ju mer man lånar.

Har man bra med säkerhet så behöver man inte amortera alls idag om man inte vill. Räntan ligger en hyfsad bit under 2% och har gjort så länge. Men vi som är äldre minns åren jag tror kring 74-75 då inflationen låg på tvåsiffriga tal och räntorna var mycket höga. Det var härliga tider för de med realkapital. Skulle vi av några skäl se de räntorna idag skulle nog ssjälvmorden dugga tätt.

1961 köpte mina föräldrar 5000 m2 på en skärgårdsö för det facila priset av 12000 kronor. Idag kostar en sådan tomt i värsta fall flera miljoner beroende på läge. En 70m2 lägenhet på löjligt överhypade Söder på Bellmansgatan betalade vi 16 000 kronor för i insatser vid ombildningen till bostadsrätt. Den trean var på 68m2. För ett halvår sedan köpte en person jag känner en bostadsrätt på Östermalm för över 10 miljoner. Man kan ju tycka att det måste vara något särdeles eller hur men det var inte bättre än att man lade hundratusentals kronor på att riva kronor hela köket och sätta in ett nytt. I Stockholm och även i lilla hålan Vaxholm har bostadspriserna utvecklats till rena skämten.

Om man däremot skulle tagit sitt förnuft till fånga och flyttat till fånga och flyttat till Hälsingland som en av mina ögrannar, så skulle man fått en bra slant över. En kvinna på ett av mina gamla jobb köpte för ca 10 år sedan en gammal disponentvilla i Kornäs för under miljonen. För den summan kunde man vid samma tid möjligen få köpa en blindkällare utan fönster under jord i Stockholm.

Betänk sedan hur den kommunala utjämningen funkar. Det finns ofta hyfsat välbeställt folk i stora hus och fastigheter i områden som är nettomottagare av Stockholms pengar. Sedan finns det kommuner som exv. Sundbyberg som på pappret är hyfsat välbeställda med mycket skatteintäkter men där bor det en arbetarbefolkning i ofta små lägenheter som inte har något att dra av i deklarationerna och deras pengar slussas alltså vidare i kommunalmutjämning till folk som lever spatiöst i fattiga kommuner.

De som ville ha en privatisering av innerstaden i Stockholm på 80-talet missade bara en liten liten detalj och det var att de ofta hamnade i ett 0-summespel om de hade eller senare fick barn. De var ju som alla nu tvungna att köpa in sig på bostadsmarknaden om de hade råd eller så var det bara att flytta ut i orten.

Läs gärna den blogg med tillhörande portfolio jag skrivit just om rivningarna på och gentrifieringen av Södermalm som jag skrev för något år sedan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Igår tittade jag på en intervju med den kände danske fotografen Palle Schultz.
Man kommer bland annat in på hur svårt det är för även kända fotografer att få ihop till hyran. En av englands mest kända bröllopsfotografer måste troligen sälja av sin Fuji GFX 50R utrustning för att betala räkningar.

Väldigt många fotografer världen över verkar ha svårt att få intäkter till det nödvändigaste. Än mindre ha råd med att köpa nya prylar.

Covid-19 är en katastrof för både fotografer och kameratillverkare och vi är långt från slutet på krisen ännu.

Intervjun med Palle Schultz för den intresserade:
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, min kollega fick ett erbjudande om att höja effekten i sin Tesla - mot en viss avgift i månaden. Så på så vis håller jag med om din beskrivning att de har gjort något ”nytt”.
Tesla kan även uppgradera "självkörnings"-funktionen i takt med att deras AI-utveckling går framåt. Det här är helt nytt i bilvärlden.

Din anekdot påminner om hur IBM gjorde för några decennier sen när man beställde en uppgradering av sin stordator. En tekniker kom och skruvade bort en slags strypning. :–)

Förmodligen sitter det en och annan "strypning" i kameratillverkarnas lite billigare modeller, men i den världen måste man köpa en helt ny kamera för att få mer prestanda.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tesla kan även uppgradera "självkörnings"-funktionen i takt med att deras AI-utveckling går framåt. Det här är helt nytt i bilvärlden.

Din anekdot påminner om hur IBM gjorde för några decennier sen när man beställde en uppgradering av sin stordator. En tekniker kom och skruvade bort en slags strypning. :–)

Förmodligen sitter det en och annan "strypning" i kameratillverkarnas lite billigare modeller, men i den världen måste man köpa en helt ny kamera för att få mer prestanda.
Att ”chip-trimma” är inget nytt. Men att göra det On Line är så klart en anna tillgänglighet som öppnar upp för nya affärsmodeller.
Tesla slänger in en massa fåniga leksaker också. Prutt-ljud som föraren kan bestämma vilken plats det ska komma ifrån.
 

HCB514

Ny medlem
Nu var det något mobilmärke som gjorde reklam för en systemkamera inbyggd i mobilen.. det är ytterligare en faktor som gör att det blir mindre kameror på marknaden
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
I går var SVT och gjorde reportage på seglarlägret som min förening arrangerar, en ensam reporter med mikrofon, hörlurar och en mobiltelefon. Kvaliteten är tillräckligt bra så att inte ens SVT släpar med sig "riktiga prylar" för att göra reportage.
Själv var jag på plats med två fotoväskor, två stora hus och fyra objektiv...
Håh, ja det var ju intressant. Visar ju också på att smartphones som är generella verktyg är "tillräckligt bra" för sådana uppgifter och att dedikerade kameror som i och för sig kan ge ett snäpp bättre kvalitet kanske upplevs som att de är för mycket "i vägen" för uppgiften. Nästan alla fotografer med "riktiga grejor" har säkert upplevt att de grejorna påverkar motiven på ett klart mer negativt sätt än en telefon. När jag själv tar fram min kamera så börjar mina barnbarn ""att apa sig" som man sade förr i tiden - innan de tröttnar och blir mer tillgängliga. Den reaktionen får man mer sällan med telefonerna. Det är som att vi blivit så avtrubbade när det gäller telefonerna att vi knappt tänker på den längre.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
…. och dina bilder blev sämre, än vad reportern kunde sända över live till SVT studion? :)
Stor och tung utrustning, för många prylar, - tro fasen, att du inte var snabb till skott!
Du fotobroder, - dagens ungdomar driver den digitala utvecklingen
åt minimalism.
Ja du Lars, det var bara något år sedan man fick överseende kommentarer när man lyfte det faktum att följande AF med face detection och rent av Eye Focyus kunde vara en tillgång även för videofotografer. Äh riktiga videografer med hår i rumpan behöver inte såna leksaker fick man höra då. Riktiga videokillar kör ju med mer handfasta lösningar som Focus Pulling istället. Nu finns ju AI AF även i många telefonerna också och det ökar dramatiskt kvaliteten på video ur telefoner. Vi ser nu också att exv. Att nya A7sIII fått just dessa typer av AF AI-lösningar. På fem år har vi hamnat där istället för i den korkade begränsade kontrast AF som fanns i A7s.

Många som talar sig varma för "slow foto" och manuell fotografering säger även nej till bättre timing och bättre fokus just på motiv istället för tekniken. Vi har nu kommit så pass långt i AF AI att vi äntligen verkligen börjar kunna koncentrera oss på komposition och själva bildskapandet istället för att mickla manuellt med alla de kamerainställningar man faktiskt inte har tid att bry sig särskilt mycket om om man inte ska missa "ögonblicken".
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Kan det inte vara det faktum att moderna high end telefoner kan ha kanske upp till tre "objektiv"? Lite rätt är det väl i en sådan beskrivning kanske.
Mycket, mycket lite, i så fall. Det fanns kameror med flera inbyggda objektiv förr (främst filmkameror (film som i både rörlig bild och bildregistreringsmedium), men de brukade man nog inte kalla systemkameror.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja du Lars, det var bara något år sedan man fick överseende kommentarer när man lyfte det faktum att följande AF med face detection och rent av Eye Focyus kunde vara en tillgång även för videofotografer. Äh riktiga videografer med hår i rumpan behöver inte såna leksaker fick man höra då. Riktiga videokillar kör ju med mer handfasta lösningar som Focus Pulling istället.
Jag vet inte vilka du har lyssnat på, men video-AF och "focus pulling" har olika användningsområden. Det ena utesluter inte det andra i användbarhet.
 

Ventures

Aktiv medlem
Håh, ja det var ju intressant. Visar ju också på att smartphones som är generella verktyg är "tillräckligt bra" för sådana uppgifter och att dedikerade kameror som i och för sig kan ge ett snäpp bättre kvalitet kanske upplevs som att de är för mycket "i vägen" för uppgiften. Nästan alla fotografer med "riktiga grejor" har säkert upplevt att de grejorna påverkar motiven på ett klart mer negativt sätt än en telefon. När jag själv tar fram min kamera så börjar mina barnbarn ""att apa sig" som man sade förr i tiden - innan de tröttnar och blir mer tillgängliga. Den reaktionen får man mer sällan med telefonerna. Det är som att vi blivit så avtrubbade när det gäller telefonerna att vi knappt tänker på den längre.
För något år sedan när det var ett mopperally i trakten kom det en ensam reporter/fotograf från SVT för att bevaka tillställningen. Hon hade med sig en större videokamera med stort sachtlerstativ som hon förflyttade ensam med mikrofonen i andra handen och skötte både kamera och intervjuer själv. Det såg imponerande ut. Minns dock inte om det kom med något inslag på tv. Säkert enklare att göra ett sådant reportage med mobilen om bilden duger.
 
ANNONS