Annons

Kameraindustrin är i en fullständig förändring.

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Systemkameror kommer bli en nisch för proffsfotografer och välbeställda entusiaster, foto hobbyn har blivit för dyr och det lär inte bli bättre i framtiden, när min kamera gett upp kommer jag köpa en ny topp mobil för fotografering.
Finns begagnade kameror att köpa. Jag har inte gjort det sedan digital kamerorna kom men planerar att köpa en D810. Som tidigare nämns i tråden så är det inte så stora förbättringar på kameror längre om man undantar Mpix förbättringar på vissa modeller. Beror givetvis på vad du skall fotografera. Min tumregel är att jag inte köper en ny kamera innan den har 50% högre upplösning. Min 12 Mpix APS-C kräver då minst 18 MPix APS-C eller 40.5 MPix för FF. Dvs D500 (20 Mpix) eller D850 (45Mpix). Har tyvärr inte råd med två D850 därför funderar jag på en begagnad D810 samt jag provar då om det går att köpa begagnade digitalkameror med tanke på känslig sensor, innan en D850 köps begagnad. När D880 kommer så köper jag nog den ny...
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Traditionella systemkameror kommer aldrig att kunna konkurrera med mobiltelefonkameror. En traditionell systemkamera (och dit räknar jag spegelfria kameror av modernt snitt) blir otympligt stor om den ska ha en lika stor skärm som dagens mobiltelefoner, och utan en stor skärm på vilken man kan se sin nytagna bild (eller kompisarnas skickade bilder) går kameran bort för det uppväxande släktet.

Och vem tusan vill bära på en tung väska full med prylar bara för att ta lite bilder?

Systemkameramarknaden kommer att återgå (eller har redan återgått) till att vara en nischmarknad som den var i flera decennier innan digital fotografering slog igenom.
Men en av de stora skillnaderna har väl bara varit en större skärm, det kompenseras väl av allt bättre EVF:er ändå och förstoringen i dessa. Displayer på mobiler har blivit bättre i starkt ljus men de kan ju inte konkurrera med en EVF i den typen av ljus. Jag har svårt med det och det har nog fler än jag.

Det som istället är den stora fördelen med mobilerna är förutom storleken connectiviteten/kommunikationsmöjligheterna. Nästan alla systemkameror är idag ska ju riggas att prata via en telefon till Internet. Det måste man ändra på. Det måste bli lika enkelt att skicka bilder från en systemkamera som från en telefon.

Idag är det bedrövligt dåligt fast jag haft det i mina Sony-hus i 4-5 år vid det här laget. Jag tror man måste satsa på att bygga in ett slot för telefonsim. Med mitt familjeabonnemang kostar ett sånt kort 50 spänn i månaden extra för helt fri surf. Det skulle jag faktiskt vilja ha på plats snarast.

När de ändå håller på så kan de lika gärna öppna upp för androidappar. Sony hade tidigare en halvmesyr av appar man kunde ladda ner från "Sony Playmemories" men det var så knöligt att man fick utslag.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är nog lite svårt att titta på en bild tillsammans med någon annan om bilden visas i en EVF.

Vi får helt enkelt acceptera att mobiltelefonkameror fullständigt har konkurrerat ut traditionella kameror för "vanligt folk". Kameramarknaden kommer att bli (eller har redan blivit) en nischmarknad, precis som den var innan digitalkamerarevolutionen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Den stora massan använde väl instamatic, med usel bildkvalitet, för 50 år sedan. En systemkamera var väl inte något billigt då heller om man räknar om till dagens penningvärde. Men allt ska ju vara så billigt nu för tiden och tillverkas i slavlöneländer.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är nog lite svårt att titta på en bild tillsammans med någon annan om bilden visas i en EVF.

Vi får helt enkelt acceptera att mobiltelefonkameror fullständigt har konkurrerat ut traditionella kameror för "vanligt folk". Kameramarknaden kommer att bli (eller har redan blivit) en nischmarknad, precis som den var innan digitalkamerarevolutionen.
Är det någon som inte accepterat det idag?.

Mobiltelefoner har inte skåpat ut dedikerade kameror för att de är dedikerade kameror utan för att de är Swiss Army Knives för allt - inklusive foto. De har helt överlägsen integration kommunikationslösningar också som är oerhört mycket mer lättanvända än sånt som finns i kameror.

Det handlar inte explicit om att mobiler konkurrerat ut vanliga kameror utan att de idag är svaret på nästan alla moderna människors samtliga intressen 24x7. De har konkurrerat ut allt, inklusive folks barn, familjeliv och interaktion fysiskt med omgiven IRL. Såg en familj med fem barn från tonår till kanske tre på vår brygga igår där både mamman och pappan inte ägnade dem en tanke med näsorna konstant i telefonerna. Inte ens de små hade flytväst trots att föräldrarna helt saknade uppsikt.

Om många idag ställdes att välja mellan att inte få äta under en dag eller inte använda sina telefoner under en dag, så skulle nog åtskilliga välja telefonerna. De har blivit viktigare t.o.m. än mat för många idag och det kan man ju förstå för man kan ju faktiskt klara sig rätt länge bara på vatten.
 

nivas

Aktiv medlem
Mobiltelefoner har inte skåpat ut dedikerade kameror för att de är dedikerade kameror utan för att de är Swiss Army Knives för allt - inklusive foto. De har helt överlägsen integration kommunikationslösningar också som är oerhört mycket mer lättanvända än sånt som finns i kameror.
I går var SVT och gjorde reportage på seglarlägret som min förening arrangerar, en ensam reporter med mikrofon, hörlurar och en mobiltelefon. Kvaliteten är tillräckligt bra så att inte ens SVT släpar med sig "riktiga prylar" för att göra reportage.
Själv var jag på plats med två fotoväskor, två stora hus och fyra objektiv...
 

hbengtsson

Aktiv medlem
I går var SVT och gjorde reportage på seglarlägret som min förening arrangerar, en ensam reporter med mikrofon, hörlurar och en mobiltelefon. Kvaliteten är tillräckligt bra så att inte ens SVT släpar med sig "riktiga prylar" för att göra reportage.
Själv var jag på plats med två fotoväskor, två stora hus och fyra objektiv...
Fokus låg på öronen och inte ansikte/ögon när grabben intervjuades. Jag är ingen filmare men sådant blir jag skogstokig på.
 

larsborg

Aktiv medlem
I går var SVT och gjorde reportage på seglarlägret som min förening arrangerar, en ensam reporter med mikrofon, hörlurar och en mobiltelefon. Kvaliteten är tillräckligt bra så att inte ens SVT släpar med sig "riktiga prylar" för att göra reportage.
Själv var jag på plats med två fotoväskor, två stora hus och fyra objektiv...
…. och dina bilder blev sämre, än vad reportern kunde sända över live till SVT studion? :)
Stor och tung utrustning, för många prylar, - tro fasen, att du inte var snabb till skott!
Du fotobroder, - dagens ungdomar driver den digitala utvecklingen
åt minimalism.
 
Senast ändrad:

nivas

Aktiv medlem
…. och dina bilder blev sämre, än vad reportern kunde sända över live till SVT studion? :)
Stor och tung utrustning, för många prylar, - tro fasen, att du inte var snabb till skott!
Du fotobroder, - dagens ungdomar driver den digitala utvecklingen
åt minimalism.
Jag använder mobilkameran väldigt mycket i många sammanhang. Det mesta som jag lägger ut i form av uppdateringar av hemsidor och sociala medier för olika föreningar gör jag med mobilen, vilket är oerhört praktiskt.
I och med att seglingsfoto är en av mina passioner så valde jag att "göra som vanligt", dvs använda den utrustning som jag normalt fotar med. Självklart så skulle jag ju kunnat använda mobilen även till detta engagemang, men när man har lämpliga verktyg så varför inte använda dem?

Personligen tror jag dock att efterfrågan på kamerautrustning kommer att fortsätta minska. Någon av fabrikanterna kommer säkert att sluta tillverka fotoprylar pga minskade affärsmöjligheter. Kameror med EVF kommer att dominera nyförsäljningen om cirka 3-4 år.
 

esbtse

Aktiv medlem
Tycker de stora förändringarna på senare år, förutom hög upplösning på digitalkameror, är video och drönare som är någorlunda lätt att använda samt att det nu kommer fram mellanformat utrustning som är nåbar för mellanklassen. Video fungerar ju bäst på spegellösa kameror tyvärr så DSLR kommer nog fasas ut. Jag får hoppas på åtminstone en sista uppgradering av Nikon D850. Lite osäker på om ljudinspelning har hängt med kamera utvecklingen om inte så finns det mycket där att förbättra så man slipper köpa på sig massa inspelningsutrustning också.

Jag har själv gått från att ha med en kompakt digital kompaktkamera Panasonic LX3/LX5 till en Fuji X-Pro 1 just för sensorstorleken då det inte är så stor skillnad i upplösning. Denna är mycket bättre att använda än de mobiler jag har tillgång till speciellt i svagt ljus.
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
I går var SVT och gjorde reportage på seglarlägret som min förening arrangerar, en ensam reporter med mikrofon, hörlurar och en mobiltelefon. Kvaliteten är tillräckligt bra så att inte ens SVT släpar med sig "riktiga prylar" för att göra reportage.
Själv var jag på plats med två fotoväskor, två stora hus och fyra objektiv...
Tror det är en trend sedan Tim Pool var i Sverige med två mobiltelefoner och en Gopro hos media överklassen. Vi andra tvingas betala via skatten för dålig kvalitet hos SVT och SR med hot om våld om vi inte betalar skatt. .
 

esbtse

Aktiv medlem
…. och dina bilder blev sämre, än vad reportern kunde sända över live till SVT studion? :)
Stor och tung utrustning, för många prylar, - tro fasen, att du inte var snabb till skott!
Du fotobroder, - dagens ungdomar driver den digitala utvecklingen
åt minimalism.
Vem vill mycket för en mobiltelefon som man ändå slarvar bort eller tappar i marken. Jag använder mobilkamerorna till mycket men inte för kvalitativ fotografering. Tror inte ungdomarna driver på minimalism generellt, har du sätt vilka stora hörlurar de går om kring med? Snarare så att det finns kameror i surfplattor och mobiltelefoner i dag så varför skall man då köpa en billig kamera.
 

Bengf

Aktiv medlem
Är det någon som inte accepterat det idag?.

Mobiltelefoner har inte skåpat ut dedikerade kameror för att de är dedikerade kameror utan för att de är Swiss Army Knives för allt - inklusive foto. De har helt överlägsen integration kommunikationslösningar också som är oerhört mycket mer lättanvända än sånt som finns i kameror.

Det handlar inte explicit om att mobiler konkurrerat ut vanliga kameror utan att de idag är svaret på nästan alla moderna människors samtliga intressen 24x7. De har konkurrerat ut allt, inklusive folks barn, familjeliv och interaktion fysiskt med omgiven IRL. Såg en familj med fem barn från tonår till kanske tre på vår brygga igår där både mamman och pappan inte ägnade dem en tanke med näsorna konstant i telefonerna. Inte ens de små hade flytväst trots att föräldrarna helt saknade uppsikt.

Om många idag ställdes att välja mellan att inte få äta under en dag eller inte använda sina telefoner under en dag, så skulle nog åtskilliga välja telefonerna. De har blivit viktigare t.o.m. än mat för många idag och det kan man ju förstå för man kan ju faktiskt klara sig rätt länge bara på vatten.
Ja somliga kan knappt slita sig ens under några ögonblick med telefonen, skickligt faktiskt att betala i kassan samtidig som telefonen hålls stadigt till ögonen, även vid nedpackning och hela vägen ut till bilen. Man får verkligen se upp i trafiken också, över gång stället kommer dom klistrade vid telefonen, försa när axelskadorna kommer.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Tror det är en trend sedan Tim Pool var i Sverige med två mobiltelefoner och en Gopro hos media överklassen. Vi andra tvingas betala via skatten för dålig kvalitet hos SVT och SR med hot om våld om vi inte betalar skatt. .
Kvaliteten eller bristen därpå beror nog snarare på att både SVT och SR sedan ett bra tag tillbaka börjat köra med "multijournalister" där den som intervjuar både ska intervjua, filma och ta stillbilder för webben.
Dessvärre började det före Tim Pools besök, runt 2013-2014 någonstans, för att spara pengar genom färre anställda som ska klara fler uppgifter.

Sedan blir det väl inte direkt bättre av att ytterst få har annat än korttidsanställningar och tvingas vandra runt i typ traden SVT-lokalt -> SR-lokalt -> Annan lokalmedia -> åter till SVT etc. etc. och i det närmaste aldrig har en anställning som varar mer än 4--6 månader på vardera stället. Svårt att uppnå särskilt mycket entusiasm över arbetsuppgifterna då efter vad jag förstått på de journalister/filmare jag pratat med. Då är det skönt att bara vara amatör :)

Annars när det gäller kameraförsäljningen tycker jag det verkar som om många lite yngre visar ett ganska stort intresse för lite mindre systemkameror. Jag får ofta frågor om både kameror, objektiv och ljudutrustnig när vi är på ställen med många ungdomar som märka att inte ens en modern mobil riktigt klarar av det de vill göra samtidigt som de inte är direkt intresserade av en lite större fullformatare med ett 70-200 f/2.8 eller liknande, men t.ex. A6300 med en 50mm f/1.8 eller en zoom som 16-50:n som följde med någon av nex-arna Nex-5T? minns inte, blir de faktiskt nyfikna på, så här försöker väl jag "dra mitt strå till stacken" genom att låta de som vill prova att ta lite bilder jag mejlar hem till dem sedan.

Om de sedan väljer att köpa en kamera eller inte har jag ingen aning om men för att det ska ske måste det nog till att fler tillverkare släpper lite mindre och billigare kamerahus och objektiv som t.ex. Panasonic Lumix DMC-GX800/880 som kan konkurrera med mobiltelefoner i 4-5000kr klassen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kameraindustrin har väl egentligen alltid varit i förändring.
Åtminstone de senaste 200 åren.

”Fransmannen Joseph Nicéphore Niépce var den förste som gjorde en kamera1826 men det tog åtta timmar att exponera bilden och den blev väldigt oskarp” (Google)
 

esbtse

Aktiv medlem
Kvaliteten eller bristen därpå beror nog snarare på att både SVT och SR sedan ett bra tag tillbaka börjat köra med "multijournalister" där den som intervjuar både ska intervjua, filma och ta stillbilder för webben.
Dessvärre började det före Tim Pools besök, runt 2013-2014 någonstans, för att spara pengar genom färre anställda som ska klara fler uppgifter.

Sedan blir det väl inte direkt bättre av att ytterst få har annat än korttidsanställningar och tvingas vandra runt i typ traden SVT-lokalt -> SR-lokalt -> Annan lokalmedia -> åter till SVT etc. etc. och i det närmaste aldrig har en anställning som varar mer än 4--6 månader på vardera stället. Svårt att uppnå särskilt mycket entusiasm över arbetsuppgifterna då efter vad jag förstått på de journalister/filmare jag pratat med. Då är det skönt att bara vara amatör :)

Annars när det gäller kameraförsäljningen tycker jag det verkar som om många lite yngre visar ett ganska stort intresse för lite mindre systemkameror. Jag får ofta frågor om både kameror, objektiv och ljudutrustnig när vi är på ställen med många ungdomar som märka att inte ens en modern mobil riktigt klarar av det de vill göra samtidigt som de inte är direkt intresserade av en lite större fullformatare med ett 70-200 f/2.8 eller liknande, men t.ex. A6300 med en 50mm f/1.8 eller en zoom som 16-50:n som följde med någon av nex-arna Nex-5T? minns inte, blir de faktiskt nyfikna på, så här försöker väl jag "dra mitt strå till stacken" genom att låta de som vill prova att ta lite bilder jag mejlar hem till dem sedan.

Om de sedan väljer att köpa en kamera eller inte har jag ingen aning om men för att det ska ske måste det nog till att fler tillverkare släpper lite mindre och billigare kamerahus och objektiv som t.ex. Panasonic Lumix DMC-GX800/880 som kan konkurrera med mobiltelefoner i 4-5000kr klassen.
Du har nog rätt det började med tidningar där fotografer sparkades och journalister fick en kamera. Tror de behöll sportfotograferna. Jag mins i början på 2000 talet så började även andra yrkesfotografer utbilda sig till bildlärare. Jag har haft turen att gå kurser där läraren var väldigt kompetent men marknaden för mera generell fotografering försvann. Jag fick själv ta fram produkt bilder med egen utrustning på mitt arbete i stället för att en yrkes fotograf tog dem. Så jag har haft nytta av de ateljé fotokurser jag gått..

De kameror som verkar falla snabbast är micro 4/3 vilket kan betyda att små billiga APS-C kameror med kitt Zoom kan vara intressanta för ungdomarna.

Billigaste Panasonic har micro 4/3 exempel Panasonic Lumix DMC-G80 + G Vario 12-60/3,5-5,6 Asph/Power OIS ca 8tkr.

Billigaste APC-S är Canon EOS 2000D svart + EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II ca 4.5 tkr.


Enligt ett snabbsök på nätet så har sista versionen av Samsung den mobil med bäst upplösning. Vidvinkel 12 Mpix, Tele 48Mpix? Då kostar telefonen mer än 10tkr.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Du har nog rätt det började med tidningar där fotografer sparkades och journalister fick en kamera. Tror de behöll sportfotograferna. Jag mins i början på 2000 talet så började även andra yrkesfotografer utbilda sig till bildlärare. Jag har haft turen att gå kurser där läraren var väldigt kompetent men marknaden för mera generell fotografering försvann. Jag fick själv ta fram produkt bilder med egen utrustning på mitt arbete i stället för att en yrkes fotograf tog dem. Så jag har haft nytta av de ateljé fotokurser jag gått..

De kameror som verkar falla snabbast är micro 4/3 vilket kan betyda att små billiga APS-C kameror med kitt Zoom kan vara intressanta för ungdomarna.

Billigaste Panasonic har micro 4/3 exempel Panasonic Lumix DMC-G80 + G Vario 12-60/3,5-5,6 Asph/Power OIS ca 8tkr.

Billigaste APC-S är Canon EOS 2000D svart + EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II ca 4.5 tkr.


Enligt ett snabbsök på nätet så har sista versionen av Samsung den mobil med bäst upplösning. Vidvinkel 12 Mpix, Tele 48Mpix? Då kostar telefonen mer än 10tkr.
Jag har en S20 5G Samsung, den har som värst 64mp och 30ggr Zoom
30ggr är inte jättebra, men ger bild i bra ljus, 10ggr Zoom fungerar bra och ger automatiskt en bra beskärning. Värstingen S20 ultra har 100mp och är stor och tung, även S20+ fins som är lite större än S20, som grädde på moset har man stoppat in 8K också. igentligen är dom alldeles för dyra, jag var mest ute efter en skapligt bra kamera.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Negativt.
Operating profit came in at $62 million for 2020, an even more severe drop of almost 92% compared to last year’s report.
Operating profit for Imaging was in the deep negative, posting a loss of $158.6 million for 2020. That’s a drop of almost $325 million compared to last year, when Nikon posted positive profits of nearly $210 million.
Nikon has had to cut 10% of its workforce in Thailand and Laos, letting go of 700 employees.
CFO Muneaki Tokunari warned that the bleeding will not stop any time soon

Positivt
“Volume to sales ratio of mid-range and high-end cameras for professionals and hobbyist improved steadily


Jag är inte någon ekonom men Thom Hogan kommenterade analysen av Andriy Blokhin, why Nikon isn't really in trouble on Seeking Alpha
såhär:

If you're into the financial analysis side of the camera market, Andriy Blokhin has just written the best overall summary I've yet seen of why Nikon isn't really in trouble on Seeking Alpha. A few comments though.

While I agree with most of his points and calculations, I think he's over-optimistic about where the ILC market will flatten out (he suggests 6.5m units, I think 4m units). That puts things much closer to his worst case scenario for Nikon Imaging, though if Nikon can hold market share, that still leaves them profitable. Blokhin also overstates the Precision story, because he mostly dismisses the market cycles that happen with semiconductors. But again, that fundamentally doesn't change his conclusion, it just lowers the expected future value of Nikon some.

As I've noted many times before, Nikon is fiscally run as a very tight ship. They hoarded cash before needing it. They continue to spend on R&D. Nikon should still be making cameras years from now.


Nikons förluster härrör inte enbart från kamera/objektivförsäljning.
Jag är inte så orolig. Och vore jag det skulle det ändå inte spela någon roll!
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Marknaden krymper för systemkameror. Det leder ofrånkomligt att antalet tillverkare för dessa produkter krymper motsvarande. På samma sätt som antalet fysiska fotobutiker nästan har försvunnit. I Göteborg har bara en enda fotobutik kvar, Götaplatsens Foto. Den utvecklingen är ofrånkomlig och kommer att reducera antalet tillverkare rejält. Tyvärr kan man tycka, men hur många tillverkare behöver marknaden?
 
ANNONS