Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kan en gammal 50/1.4 *förstöra* en D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har sett flera trådar som pratar om att gammal Nikon-optik kan fungera på en ny D50 fast utan mätmöjlighet, men också varningar om att kameran kan bli förtörd av ett gammalt objektiv. Kan någon berätta för mig hur det hänger ihop, mer tekniskt?

Jag har ett 17 år gammalt 50/1.4 som jag gärna skulle vilja använda på en D50, vågar jag det?

perstromgren skrev:
Jag har sett flera trådar som pratar om att gammal Nikon-optik kan fungera på en ny D50 fast utan mätmöjlighet, men också varningar om att kameran kan bli förtörd av ett gammalt objektiv. Kan någon berätta för mig hur det hänger ihop, mer tekniskt?

Jag har ett 17 år gammalt 50/1.4 som jag gärna skulle vilja använda på en D50, vågar jag det?

Det är gammal manuell "F"-optik, eller sk "non-Ai" optik som inte mekaniskt passar på moderna hus. (ganska enkelt att konvertera dock) Du kan läsa mer här.

http://www.cameraquest.com/aidaiais.htm

/K

Jag är också ingenjör och vet att det betraktas som töntigt bland ingenjörer att läsa instruktionsböcker. Inte förrän det blir STORA problem så kommer instruktionsböckerna fram.

Men om det kan skada kameran med ditt objektiv så står det garanterat i instruktionsboken.

Dykhjelm skrev:
Jag är också ingenjör och vet att det betraktas som töntigt bland ingenjörer att läsa instruktionsböcker. Inte förrän det blir STORA problem så kommer instruktionsböckerna fram.

Men om det kan skada kameran med ditt objektiv så står det garanterat i instruktionsboken.

Nja. Det brukar stå vad som passar. Sällan vad som inte passar!

I det här fallet är jag osäker, eftersom jag knappt öppnat min instruktionsbok ;)

D200:an i sej är som en öppen bok! Enkel och logisk!

/K

Har inte tillgång till min D50 instruktionsbok nu, men i D200:ans instruktionsbok sid 175 finns en rubrik:
Inkomplatibla tillbehör och objektiv utan processor.
Här står vilka objektiv som INTE kan användas tillsammans med D200.

Dykhjelm skrev:
Har inte tillgång till min D50 instruktionsbok nu, men i D200:ans instruktionsbok sid 175 finns en rubrik:
Inkomplatibla tillbehör och objektiv utan processor.
Här står vilka objektiv som INTE kan användas tillsammans med D200.

Där ser man! Ska nog öppna den där boken och läsa igenom den en gång. Vem vet vad man kan finna.

/K

Bajonetten är samma, men äldre optik saknar urfräsningen vid bländarringen. På huset sitter en liten spak för gamla ljusmätaren, som ska passa i den urfräsningen. Försöker man kränga på en för gammal glugg så kanske man kan ha sönder nåt. Titta på din Nikonoptik så ser du klackar (en liten och en längre)

/K

ANNONS
Götaplatsens Foto