Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kan inte ställa b 2,8 i manuel

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Hej har en canon 40d med ett 70-200 2,8. Var på hockey matsch idag och skulle ta kort och tänkte köra med 1600 iso och 1/500 del och blänare 2,8. Men det gick inte sänka bländarn lägre en 5,6 på manuel. men tog jag av och tv programmet gick det. varför är det så?

Det vanligaste skälet är ju att man har objektiv med variabel bländare, som då kanske inte är större än 5,6 när man zoomat in. Men om du pratar om Canon EF 70-200 f/2,8 L (IS) USM, är det ju inte det som är fallet, då den har 2,8 över hela zoomområdet.
Jag har inget sånt objektiv att prova med, men testade just med både EF-S macro 60 mm f/2,8 USM och EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Med båda går det utmärkt att ställa in manuellt, 1/500, 2,8 och ISO 1600.

Mitt 70 - 200 2.8 IS kan stallas manuellt med bade min 5D och 20D.

Kan du andra blandaren alls? Bade pa min 20D och 5D sa maste jag stalla kameran i 'Advanced ON' eller vad det ju heter, det laget ovanfor ON. Ar val formodligen samma pa 40D? Utan att gora det, kan jag inte andra blandare alls i M.

Blandare andras med stora hjulet i adv on pa bade 5D och 20D i M.

Haha vad pimsamt det var att jag bara hade den på on inte advance :) tack så jätte mycket för hjälpen. vad händer mer om mn har den i advance?

ANNONS
Götaplatsens Foto