Annons

Kan man rita rakt in i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Priset...
Det är svaret på varför inte:)

När det gäller huvudfrågan... För redigering av foton och sådant så trodde jag inte att det skulle vara så stor skillnad mellan en mus och en ritplatta. Nu använder jag aldrig musen när jag jobbar i PS eller liknande.

Givetvis så är det Wacom A5 som gäller:)

--jalle

mazeson skrev:
varför inte en Tablet PC? Man ritar rätt på skärmen, som svarar direkt!
 
jag har en wacom a4 (tror jag, iaf större än a5) fungerar utmärkt till både illustrationer och redigering i photoshop. vad gäller fotoredigering så är det speciellt bra när man arbetar med markeringar, för att inte säga oumbärligt när man ska vara riktigt petig med en markering.
 
Mus kontra penna

Jag har en Wacom Intuos ritplatta i A4 stl och sparar mycket tid och frustration när jag jobbar i photoshop, illustrator och indesign. Har man en gång använt den för markering med lassot eller för att göra vektorgrafik med ritstiftet så inser man att musen är ...hm, mindre lämplig :)
Ju större platta desto bättre naturligtvis - men de kostar ju både pengar och skrivbordsyta. Att rita på en platta och titta på skärmen är inget problem alls.
Sist: mest tror jag denna förnämliga uppfinning kommer till sin rätt i ett regelrätt rit- eller målprogram typ Corels Painter eller liknande.

fem plus är mitt betyg!
 
Re: Mus kontra penna

Björn Granberg skrev:
Ju större platta desto bättre naturligtvis
Det är inte så självklart att storleken har betydelse. En konstnär som är van att göra stora armrörelser när han målar kan ha nytta av ett större bord. Men något annat skäl har jag inte funnit.

Dessutom förstår jag inte varför det skulle vara bra för vektorgrafik eller lassoverktyget. Det är väl sånt som musen klarar bra.

Fördelen är ju tryckkänslighet, frihandsteckning och ergonomi. Främst.
 
det är lättare att göra små fina rörelser med en platta än med musen tycker jag men det är ju självklart individuellt.
 
Rutin

Naile skrev:
det är lättare att göra små fina rörelser med en platta
Det är väl vanan. När jag började jobba på bärbart trodde jag inte att jag skulle klara Photoshop-jobben med pekplattan. Men det mesta går.

Vid illustration och tyngre bildbehandling är det ritplattan som gäller.
 
Har en Wacom A5 som är ett par år gammal. När jag köpte den blev jag grymt besviken på känslan, den fanns liksom inte där. Det var inte alls samma känsla att rita på den som det var att rita med en penna på papper. Tyckte mest att pennan halka runt och jag inte fick kontroll över den.
Efter ett tag så tejpade jag på ett vanligt stencilpapper ovan på wacom bordet, det fungerar utmärkt. Precis samma känsla och tröget som en vanlig blyerts penna har på vanligt papper.

Kanske hade jag vant mig, men det kändes konstigt när man ena dan anväder de gamla hederliga sakerna och andra dan har en penna som tjackat speed.
 
Känslan och nyttan

oskärpt skrev:
HTyckte mest att pennan halka runt och jag inte fick kontroll över den.
Redskapet svarar ju inte alls på handens rörelser som naturliga material. Pennan är ju stum och halkar runt på ritbordet. Nackdelen med att lägga papper över är att spetsen nöts ned.

Föredrar man naturliga medier och redskap kan man ju läsa in bilden på vanligt sätt. Ritplattan är ju bara ett, omän ofta lönsamt, alternativ.
 
Re: Känslan och nyttan

StanleyMedia skrev:
Redskapet svarar ju inte alls på handens rörelser som naturliga material. Pennan är ju stum och halkar runt på ritbordet. Nackdelen med att lägga papper över är att spetsen nöts ned.

Föredrar man naturliga medier och redskap kan man ju läsa in bilden på vanligt sätt. Ritplattan är ju bara ett, omän ofta lönsamt, alternativ.

Du har så rätt!
Det var mer menat som ett tips för de som kännt samma sak som mig, eller inte kännt... men ändå vill prova på.
Som sagt, man kanske lär sig, jag gör det nog inte men det finns säkert andra som föredrar en Wacom (el. liknande) framför papper.
 
Re: Känslan och nyttan

StanleyMedia skrev:
Redskapet svarar ju inte alls på handens rörelser som naturliga material. Pennan är ju stum och halkar runt på ritbordet. Nackdelen med att lägga papper över är att spetsen nöts ned.

Föredrar man naturliga medier och redskap kan man ju läsa in bilden på vanligt sätt. Ritplattan är ju bara ett, omän ofta lönsamt, alternativ.

Känslan när man sitter med en bräda är ju givetvis subjektiv, men jag tyckte det kändes som mot ett glansigt papper och en bra tuschpenna. Det finns ju olika böjliga spetsar att skaffa som tillbehör så behöver det inte vara helstummt.
 
oskärpt skrev:
Har en Wacom A5 som är ett par år gammal. När jag köpte den blev jag grymt besviken på känslan, den fanns liksom inte där. Det var inte alls samma känsla att rita på den som det var att rita med en penna på papper. Tyckte mest att pennan halka runt och jag inte fick kontroll över den.
Efter ett tag så tejpade jag på ett vanligt stencilpapper ovan på wacom bordet, det fungerar utmärkt. Precis samma känsla och tröget som en vanlig blyerts penna har på vanligt papper.

Kanske hade jag vant mig, men det kändes konstigt när man ena dan anväder de gamla hederliga sakerna och andra dan har en penna som tjackat speed.

Papper slår det ju verkligen inte nej. Dock så tycker jag de är grymma för kolorering och vektor. Det jag kan störa mig på är att pennan fungerar genom magnetism och när jag tecknar så "hovrar" jag lite vilket medför ofrivilliga streck. Dock så skulle jag väll inte dra igång med något jättemåleriprojekt, kanske möjligen om pennan kunde avsöndra lukten av terpentin och linolja :)
 
Re: Re: Mus kontra penna

StanleyMedia skrev:
Det är inte så självklart att storleken har betydelse.
Dessutom förstår jag inte varför det skulle vara bra för vektorgrafik eller lassoverktyget. Det är väl sånt som musen klarar bra.

Eftersom pennan inte har accellerering som musen utan ett 1/1 förhållande där plattans kanter motsvarar skärmens så blir plattans storlek av betydelse; en större platta = bättre eftersom du kan göra större och därmed noggrannare rörelser. Med en mindre platta skulle du behöva zooma in i dokumentet för att få samma nogrannhet. Nackdelen med det är att med zoom förlorar du i överblick över vad du gör.

Att följa komplicerade kurvor med mus går, att rita kompicerade vektorformer med mus går också såklart, men du kan enkelt testa varför pennan är bättre: Rita en cirkel med penseln (B i photoshop) med en mus, och rita sen en med en wacompenna. Den med pennan blev bättre, det gick snabbare och det kändes lättare, eller hur? Handen ritar helt enkelt bättre med penna än med mus och därför är pennan bättre när man jobbar med former (t ex vektorgrafik och markeringar). Erfarenhetsmässigt märker jag ju när jag byter från mus till penna också.

Ergonomin har du helt rätt i - penna är bättre!

Hoppas svaret hjälper dig eller nån :)
 
Re: Re: Re: Mus kontra penna

Björn Granberg skrev:
Eftersom pennan inte har accellerering som musen utan ett 1/1 förhållande ... Med en mindre platta ... förlorar du i överblick över vad du gör.

Handen ritar helt enkelt bättre med penna än med mus och därför är pennan bättre när man jobbar med former (t ex vektorgrafik och markeringar).
Musens accelleration får man stänga av och överblicken är alltid ett problem vid datorn - oavsett pekdon. Fördelen med högre upplösning i en större ritplatta är för liten för att motivera priset. Men det finns en liten fördel där.

Vektorgrafik på fri hand måste tecknas med penna; skriva med kalligrafisk penna etc. Men oftast kalkerar jag, klickar och drar i kurvhandtag. Och är musen, eller pekplattan, oftast helt okej.

Sen: hur många har plats med ett A4-bord mellan magen och tangentbordet? Och varför är det inte Blåtand på dem?
 
ANNONS