Annons

katastrof!

Produkter
(logga in för att koppla)
Skydda sig

tidigare hade jag alltid mina bilder, och annat, på två fysiska diskar i min PC men problemet kvarstår om det t ex. brinner, datorn blir stulen etc.

Jag köpte en dator med "Windows Home Server" http://www.fujitsusiemens.se/home/products/home_server/scaleo_homeserver.html som är guds gåva till mänskligheten, speciellt om man kör Windows på sina datorer.

Detta är en NAS (Network Attached Storage) med RAID, den startar upp och tar automatiskt backuper av samtliga windowsdatorer i hemmet varje natt (om dom är i hibernate). Varje medlem i familjen ha en egen "share" som man, om man vill, kan komma åt remote. Allt data är skyddat och den kan startas manuellt från klienterna i huset. Jag har gömt den i garaget. Jag streamar film, musik och bilder.

En mycket stor fördel för familjen är nu att samtliga bilder kan nås från samtliga datorer samt spelas upp på TV via en Mac mini.

Man kan inte koppla bildskärm och tangentbord till WHS utan styr det via någon annan dator.

Jag kan verkligen rekommendera WHS om man kör Windows hemma, man borde kunna installera det på en äldre dator som man fyller med disk.

Mitt problem är att jag just nu håller på att byta till Mac på familjens datorer, där har jag ännu inte hittat någon automatisk backuplösning utan det sker manuellt..

Även om USB-diskar är plug-and-play så misstänker jag att om man drar ur dem utan att välja eject först så kan man få problem. Har själv råkat ut för att USB-diskar någon gång varit helt omöjliga att komma åt men efter en omformatering så har du fungerat utan problem igen. Tyvärr är omformatering inte så lämplig om man har data på disken som man inte vill förlora.

ANNONS
Götaplatsens Foto