Peterrrrr
Aktiv medlem
Funderar på ett sådant, har en Nikkor 70-300vr till min D80. Med en sådan ska alltså 300 bli 600 eller?
http://www.intro2020.co.uk/newphotos/2x-MC7E.jpg
http://www.intro2020.co.uk/newphotos/2x-MC7E.jpg
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Helt korrekt, en 2x konverter dubblerar brännvidden och bländaren.
Då de flesta kameror brukar kräva minst bländare 5,6 för att autofokusen skall fungera förlorar du autofokus med denna kombination. Sedan blir sökaren väldigt mörk, vilket gör det svårt att fokusera manuellt.
Till sist blir nog skärpan inte speciellt bra (du förstorar bildcentrum kraftigt), telekonverterare är tänkta att användas med ljusstarka och väldigt skarpa objektiv.
Jag håller med om att skärpan troligen inte blir så bra. Jag har dock sett ett exempel på att 70-300 med en 1.4 TC (bör vara Kenko eller Tamron) ger bättre skärpa än bara att beskära.
300 blir alltså 420 eller?
300 blir alltså 420 eller?
Och har man en D300+1.4X TC + 70-300 blir det då 630? och bländare 8?
Först och främst blir det 420 mm vad man än använder för kamera. Brännvidden ändras inte. Men 420 mm på en D300 motsvarar synfältet från 630 mm på en D700.
Det blir bländare 8, ja, men en 70-300 VR funkar inte med Nikons TC14EII, utan behöver t.ex. Tamron eller Kenko.
Ok... jag trodde att med en D300 så vart det 1,5ggr brännvidden.+ vad man har för konverter.
Vad är skillnaden på Kenko och Nikon?
Trodde nog att orginal skulle vara bättre?
Brännvidden är densamma oavsett kamera formatet. Det är FOV - field of view, synfältet som ändras. Det innebär att 100 mm på DX motsvarar ett synfält på 150 mm på FX.
Original är inte alltid bättre, oftast, men absolut inte alltid.
I fallet med en 70-300 VR så är det nog så att man inte ska använda TC för AF och IQ blir lidande. Men om man nu måste, så funkar det inte att koppla TC14EII till objektivet rent fysiskt.
Kan också tillägga att man ofta behöver blända ner lite för att få bra skärpa. Man får nog räkna med 1-2 steg med 1.4x och 3-4 steg med 2x.
Så har man utgångsläge 5.6 bör man kanske blända ner till bländare 11 för bra skärpa, och med ljusförlusten blir det bländare 22.
I fullt dagsljus och ISO 1600 på bländare 22 får du 1/500s i slutartid vilket iallafall borde räcka. Men som Sara skrev får du ingen fungerande autofokus och med den mörka sökarbild du får blir det svårt att fokusera manuellt (du kan alltid testa själv och blända ner ditt objektiv till bländare 11 och försöka fokusera manuellt).