Det är helt sant det du skriver, men jag tänker så här, om man jämför en kikare typ 10x50 med 10-22x50 vid 10x förstoring, hur mycket sämre blir då zoomkikaren ? Då antar vi att kikarna ligger i samma prisklass. Klart att den blir något sämre och något tyngre, då man fått troligen kompromissa lite, men det borde ju kompenseras lite att man kan öka förstoingen när man vill se detaljer.
Borde inte zoomkikaren kunna jämföras med zoomobjektiv ? Inte optimal just för varje enskild längd, men flexibiliteten gör att många av oss ändå väljer zoomobjektiv.
Att ersätta kikarens 20 ggr förstoring med en tubkikare på stativ är inte så lätt gjort (jag har bägge), vanliga kikaren är mycket enklare att hantera, enkel att bära med sig på halsen, väger kanske 25% av vad tubkikaren väger och kan riktas mot "målet" på någon sekund.
Däremot är just tubkikare suverän när man vill studera t.ex en fågelbo på ens egen tomt..
Men med tanke hur svårt det är att få tag på en bra zoomkikare så verkar att inte många har insett zoomkikarens fördelar. Jag hade i 17 år en båtkikare Kamakura 7-21x50, men när den drunknade i somras så var det inget stort urval när jag skulle ha en ny zoomkikare.