Annons

Kikare för Safari

Produkter
(logga in för att koppla)
Soluppgång och solnedgång i Tanzania går mycket fort. Bättre med en lättare pjäs skulle jag säga.

Kan jag helt enkelt inte förstå att du säger. Jag har varit där lång tid och kan inte hålla med om det alls. Skymningstiden dyker många djur upp som man inte annars ser och att inte orka ha en tyngre men ljusstarkare kikare på sätet bredvid sig det är den ultimata slöheten. De flesta slöar på lodges och går rakt in i bilar och behöver aldrig gå mer än några meter. Slött om man inte väljer ljusstarkt i sådant fall.

Det är helt sant det du skriver, men jag tänker så här, om man jämför en kikare typ 10x50 med 10-22x50 vid 10x förstoring, hur mycket sämre blir då zoomkikaren ? Då antar vi att kikarna ligger i samma prisklass. Klart att den blir något sämre och något tyngre, då man fått troligen kompromissa lite, men det borde ju kompenseras lite att man kan öka förstoingen när man vill se detaljer.

Dessärre inte, vid samma förstoring har zoomkikaren mycket smalare synfält och sämre kontrast.

Borde inte zoomkikaren kunna jämföras med zoomobjektiv ? Inte optimal just för varje enskild längd, men flexibiliteten gör att många av oss ändå väljer zoomobjektiv.

Jämförelsen haltar. Jag har också en zoomkikare och ett zoomokular till tubkikaren men de fasta alternativen är dramatiskt mycket bättre.

(Man är lite nörd... Efter att ha kollat runt i huset har jag just nu kikare av i princip alla märken som omtalas i tråden: Pentax, Nikon, Fujinon, Leica, Zeiss, Swarowski, Bresser och Celestron. Hur gick det till?)

Det är helt sant det du skriver, men jag tänker så här, om man jämför en kikare typ 10x50 med 10-22x50 vid 10x förstoring, hur mycket sämre blir då zoomkikaren ? Då antar vi att kikarna ligger i samma prisklass. Klart att den blir något sämre och något tyngre, då man fått troligen kompromissa lite, men det borde ju kompenseras lite att man kan öka förstoingen när man vill se detaljer.

Att öka förstoringen från omkring 8x gör att man ser fler detaljer -- om kikaren sitter på stativ eller på annat sätt kan hållas helt stilla. Men inte om kikaren är handhållen.

Det viktiga är inte vad kikaren väger över axeln, utan framför ögonen. Det är nog inte många som efter en hel dags användande fortfarande är så stadig på handen att 10x ger fler detaljer än 8x.

Fast efter en dags användande är ju dagen över och då gör det inget att det är lite darrigt :)

Skämt å sido, samma argument om att vikten inte spelar roll eftersom man mest sittter i bil gäller även förstoringen. I bil har man lättare att hitta stöd, då kan man ha nytta av x10.

Borde inte zoomkikaren kunna jämföras med zoomobjektiv ? Inte optimal just för varje enskild längd, men flexibiliteten gör att många av oss ändå väljer zoomobjektiv.

Att ersätta kikarens 20 ggr förstoring med en tubkikare på stativ är inte så lätt gjort (jag har bägge), vanliga kikaren är mycket enklare att hantera, enkel att bära med sig på halsen, väger kanske 25% av vad tubkikaren väger och kan riktas mot "målet" på någon sekund.

Däremot är just tubkikare suverän när man vill studera t.ex en fågelbo på ens egen tomt..

Men med tanke hur svårt det är att få tag på en bra zoomkikare så verkar att inte många har insett zoomkikarens fördelar. Jag hade i 17 år en båtkikare Kamakura 7-21x50, men när den drunknade i somras så var det inget stort urval när jag skulle ha en ny zoomkikare.

Jag har en handjagare liggandes med 20x50, använder den aldrig då det är för mycket förstoring och oanvändbart utan stativ. För mig personligen funkar det absolut inte.
8-10 ggr på handkikare och 20-30ggr på tub med bra stativ är nog min melodi.

7x28 räcker länge, visserligen gillar jag rejäla kikare, men de skall bäras och ibland blir man skakig oxså.
Vi hade flera jaktgäster som svor över tunga kikare och kameror, YMMV.

ANNONS
Götaplatsens Foto