Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kitlens 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Djarven

Aktiv medlem
Har hört många klaga på att man inte ska köpa 400D kitet (alltså inte med 18-55mm objektivet) utan bara själva huset. Är det någon här som kan redogöra varför många anser att det är ett så dåligt objektiv? Vad ska man tänka på när man ska köpa ett objektiv?

Tack på förhand...

Det är uselt byggt och oskarpt om det inte bländas ner, fullständigt värdelöst för mig eftersom jag kräver bättre prestanda, men om du kräver samma sak vet du bäst själv, är du osäker på det så duger troligen kitlinsen fin fint.

/kent.

Har inte Canon men kan försöka svara på vad man ska tänka på...

Kolla denna länken för 18-55mm objektivet.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1855_3556/index.htm

Saker att tänka på:

Skärpan. Ett skarpt objektiv är givetvis att föredra. Ett oskarpt objektiv har sämre förmåga att skilja detaljer från varnadra. Till exempel hårstrån kan tyckas flyta ihop. Tester görs ofta genom att fota linjer på ett papper (används ofta under testerna på www.dpreview.com). Canon Eos 400D har en upplösning som ganska kraftigt överstiger kit objektivet. Med andra ord, köper du kameran med kit objektivet får du ut långt ifrån optimala bilder. Nu kan det kosta en hel del att få ut optimala bilder men det finns flera billigare alternativ (jämfört med Canon L gluggar) som är bra mycket bättre än kit gluggen.

Det finns även att par andra saker som är värt att titta på.

Vignetting är ljusbortfall i hörn på bilder. Märks mest vid vidvinkel och stora bländar öppningar. I extrema fall märks det tydligt på en del bilder, till exempel det nya Nikon 18-135mm objektivet. Det är skarpt, till och med vädligt skarpt, men det lider verlkigen fårn detta problemet och det är inte förräns bländare 8 eller så man börjar råda bot på det. Detta kan oftast fixas i fotoprogram efteråt utan speciellt mycket besvär men i extrema fall kan det krävas att man antingen beskär bilden eller förösker få bort det för hand.

Distortion är hur mycket ett objektiv böjer horisontella linjer. Kolla länken jag gav dig så förstår du det bättre. Märks oftast vid vidvinkel. Även dyra vidvinkel objektiv lider av detta och det kan lätt fixas i "rätt" fotoprogram efteråt.

chromatic aberrations (orkar inte översätta de olika sakerna till svenska) är de lila/rosa/röda etc kanter och linjer som kan uppstå runt vissa motiv (ofast när det är stora kontrast skillnader, till exempel ett svart motiv med ljus bakgrund). Detta kan ofast också fixas i fotoprogram efteråt.

Det som inte kan fixas i fotoprogram efteråt är framför allt skärpan på ett objektiv. Visst, man kan lägga till sharpening eller dylikt men det fixar inte till upplösningen på objektivet.

En annan sak är kontrasten på objektiven. Kollar man på Nikon 17-55mm (13.500kr) så lider det av gaska mycket (långt ifrån lika mycket som 18-135mm) vignetting, chromatic aberration samt distortion MEN kontrasten och skärpan är överlägsen (eller ska vara, får väl se när jag beställer det) många andra objektiv. Bilderna får helt enkelt mer liv.

Långt svar....

Gör som jag, och många fler...

Vill du ha ett bra och väldigt prisvärt alternativ så köp Sigma 18-50/2,8 EX. Byggt i en helt annan klass och jag lovar att du blir nöjd. Motljusskydd ingår dessutom!
Vill du gå längre så finns ju L-klassen men då pratar vi helt andra pengar.
Mvh/Stefan

Djarven skrev:
Har hört många klaga på att man inte ska köpa 400D kitet (alltså inte med 18-55mm objektivet) utan bara själva huset. Är det någon här som kan redogöra varför många anser att det är ett så dåligt objektiv? Vad ska man tänka på när man ska köpa ett objektiv?

Tack på förhand...

Det är inte särskilt många som är missnöjda med 18-55, med tanke på hur många ex. det sålts i borde forumen vara fulla av förbannade konsumenter - om det var dåligt på riktigt. De som verkligen behöver mer skärpa köper bättre optik, det är inte mer med det. 18-55 är ett helt okej objektiv för pengarna.

Väldigt många DSLR-nybörjare förväxlar dålig kontrast i bilderna med dålig skärpa, och skyller på objektivet. Kolla in Daniellas bilder, hon har en hel del guldkorn med 300/350D och 18-55, t.ex. http://www.pbase.com/zylen/image/52939326 eller http://www.pbase.com/zylen/image/24944466 som tydligen går bra att sälja i 35x50cm.

Enda verkliga nackdelen är att man kan få regnbågar i bilden vid motljus. Om du inte slåss med det och bländar ner till f5.6 när det går så fungerar det alldeles utmärkt. Canons 17-40 f4L ger samma bildkvalitet och kostar 10 gånger så mycket. Däremot har det andra fördelar som 18-55 saknar. Fundera ut vad du verkligen behöver.

Jag måste tacka för alla svar och speciellt dig Rasmus. Nu vet jag vad jag ska kolla efter när jag ska uppgradera objektivet...

Inga problem! :)

Det kan ta ganska lång tid att förstå allt vad gäller skärpa och andra egenheter men det kan ofta vara värt det. Sidan jag länkade till (www.photozone.de) har väldigt bra tester av de flesta (dock inte alla) objektiv.

Om du kan, gå till en foto butik (räknar inte on-off, expert, elgiganten etc som foto butiker) och be att få titta på ett par objektiv du är intresserad av. Be att du får testa dem med din egen kamera. Spara bilderna (ta helst på samma objekt och i samma ljus) och jämför sedan bilderna hemma.

Lycka till :)

Mvh

Rasmus Mattsson

ANNONS
Götaplatsens Foto