Annons

Klarar Postnord av att leverera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Ser inget konstigt med fälgen. Solbelyst längst ut av en sol som står ganska parallellt med bilen i kombination av någon reflex i skyltfönstret.

Är det kanske i Kristianstad?
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Slarvigt gjort jobb i Ps bara - möjligen åstadkommet i affekt vid en tidigare tidpunkt, så jag ser väl inget behov av att lägga ner så mycket tid på den bilden nu när jag fått paketet -
Jag lånar gärna ut originalet om nån vill göra det bättre!
mvh
/B

M4_FP4 2020_07_14_13Ra.jpg
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Vilket avstånd till leverantören krävs för att uppfylla kriteriet "lokal"?
Vi har väl alla våra egna åsikter om det. Min är att jag ska kunna besöka butiken utan att behöva färdas längre tid än cirka 30-40 minuter (enkel resa).

Jag bor på landet. Den som bor i en stad kanske tycker kanske att det inte ska behöva ta lika lång tid.

Under covid-19-pandemin undviker jag resor så mycket som möjligt så det blir alltid postorder om det inte är alldeles omöjligt.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Klarar PostNord av att leverera?

Ja, det är väl knappt och inte alltid...
Någon myndighet måste väl börja fundera när det på flera intresseforum uttrycks en oro över huruvida PostNord kommer att slarva bort eller ha sönder ens paket. men det kanske är "good enough" med 95% leverans, SJ (trafikverket) har ju inte ens målet att 100% av tågen ska komma i tid.

Sist jag bråkade med PostNord var någon månad sedan. jag hade beställt en 22 kg portabel AC från Netonnet, så det gick ju inte som postpaket utan pallfrakt. En vecka efter utsatt leveransdatum, leverans skulle ske till hemmet, blev jag orolig och spårade paketet. Då påstod man sig ha ringt mig från Härryda för att boka leveranstid men inte fått svar. Rätt nummer stod i uppgifterna och jag hade inga missade samtal jag inte kunde redogöra för. Paketet stod på Företagscenter i stan och skulle strax gå i retur till avsändaren så det vara bara att åka och hämta själv. Jag försökte få ut uppgifterna på vem som hade bockat av "kontaktat mottagare", men det var visst "hemligt".

Jag försökte också reklamera och få ersättning för min "utryckning" men det är visst bara Netonnet som kan reklamera som avsändare.

Summa summarum är det ett satans skitföretag utan någon som helst föresats att leverera en bra service eftersom de inte behöver. Man har många gånger inget annat val än att anlita dom och kan inte som kund påverka vem som levererar heller.
 

PMD

Aktiv medlem
Det påtryckningsmedel man har som köpare av varor på postorder är att välja en leverantör som anlitar en speditör man själv litar på.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Det påtryckningsmedel man har som köpare av varor på postorder är att välja en leverantör som anlitar en speditör man själv litar på.
Det är alldeles för mycket jobb att kontakta en postorderbutik och förklara varför man köper av konkurrenten som kan leverera med annat företag. Och ibland kanske inte alternativet finns.

En annan PostNord-händelse för ett par år sedan:
Jag skulle hämta ut ett paket som var direktbetalt i webbutiken efter att ha fått det vanliga leverans-SMS:et.

- Näe, något sådant paket finns inte här sade korvförsäljerskan på ICA-ombudet i Hedemora efter att ha killetat i 30 sekunder i paketrummet.
- Men det fanns incheckat i systemet som ankommet ju? svarade jag.
Travkupongförsäljerskan igen: - Aaah, men det finns typ liksom inte i paketrummet.
- Men det är förbetalt, skulle du kunna titta en gång till?
Tobaksförsäljerskan: - Nej alltså, du får kontakta leverantören och anmäla det försvunnet, jag har ju redan kollat.

Sedan kom hennes mer serviceorinterade kollega och frågade i förbifarten
- Var kommer paketet ifrån?
Jag: - MMSports
- Ja, det står ju här precis innanför dörren, varsågod!

Jag kan bara föreställa mig vilket helsike det blivit att stå i telefonköer m m för att få tillbaka pengarna eller få en ny beställning.

Ovan exempel belyser ett annat problem. Det är jättesmidigt att kunna hämta paket kl 17 en lördag, men för tusan, nog hade väl personalen på gamla Posten högre kompetens ( och intresse för att expediera post) än en 18-årig varmkorvskock på ICA?
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag bryr mig egentligen inte om vad du och andra anser. Detta skulle PN kunna införa nästa år, och i ett slag öka intäkterna, minska onödiga utkörningar och förbättra ryktet som leverantör i Sverige. Allt utan att nån enda part lider skada.

Det är ett rätt befängt system vi har i dag att avsändaren är kunden och mottagaren egentligen inte ens är en part i processen. Medeltida. Mottagaren ska självklart vara kunden!
Då skulle du i och för sig själv behöva lägga beställningen för frakten av varan du köpt. Jag kan personligen tycka att det låter för besvärligt att först handla min kamera på nätet och sedan själv ordna en beställning av upphämtning och leverans från butiken till mig.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är alldeles för mycket jobb att kontakta en postorderbutik och förklara varför man köper av konkurrenten som kan leverera med annat företag. Och ibland kanske inte alternativet finns.
Njae, det är nog inte så man ska göra för att få en effekt.

Det är som med all annan konkurrens. Man "röstar med plånboken". Det krävs alltså att tillräckligt många agerar på samma sätt för att det ska bli en effekt som märks på det ekonomiska resultatet för de butiker som anlitar dåliga speditörer.
(Det är faktiskt ganska likt politiskt röstande, fast då är förhoppningsvis inte pengar inblandade :).
 

PMD

Aktiv medlem
Ovan exempel belyser ett annat problem. Det är jättesmidigt att kunna hämta paket kl 17 en lördag, men för tusan, nog hade väl personalen på gamla Posten högre kompetens ( och intresse för att expediera post) än en 18-årig varmkorvskock på ICA?
Det är nog ganska olika skulle jag tro.

Jag brukar hämta postpaket på närmaste Coop och där är tjejerna och killarna bakom disken mycket trevliga och serviceminded.

Förmodligen hade du otur för min erfarenhet av dagens ungdomar i serviceyrken är att de är mycket bättre på sitt jobb än ungdomar var när jag var ung. :–)
 

Makten

Aktiv medlem
Njae, det är nog inte så man ska göra för att få en effekt.

Det är som med all annan konkurrens. Man "röstar med plånboken". Det krävs alltså att tillräckligt många agerar på samma sätt för att det ska bli en effekt som märks på det ekonomiska resultatet för de butiker som anlitar dåliga speditörer.
(Det är faktiskt ganska likt politiskt röstande, fast då är förhoppningsvis inte pengar inblandade :).
Det går inte eftersom PN automagiskt får merparten av all frakt från utlandet, utan att du har nåt att säga till om. Statligt bolag = ingen konkurrens. De kan bete sig hur illa som helst, de finansieras ändå delvis av skatt.
 

PMD

Aktiv medlem
Beror det inte på vilken inhemsk speditör som den utländska butiken anlitar? Eller har Postnord avtal med en stor majoritet av utländska speditörer?

Det borde ju vara så att de internationellt verksamma speditörerna använder sina nationella dotterbolag hela vägen (DHL, FedEx, UPS, DB Schenker och kanske fler) men "borde" är förvisso inte samma som "ska"
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Makten trycker lite på det som är riktigt illa med PostNord. Skulle vi konsumenter kunna välja att få det att gå sämre ekonomiskt för PostNord är det som händer inte att de bättrar sin service för att få tillbaka kundernas förtroende. Det som händer är istället att de fortsätter precis likadant, men vi får täcka upp förlusterna med våra skattepengar.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Njae, det är nog inte så man ska göra för att få en effekt.

Det är som med all annan konkurrens. Man "röstar med plånboken". Det krävs alltså att tillräckligt många agerar på samma sätt för att det ska bli en effekt som märks på det ekonomiska resultatet för de butiker som anlitar dåliga speditörer.
(Det är faktiskt ganska likt politiskt röstande, fast då är förhoppningsvis inte pengar inblandade :).
Men jag kan faktiskt inte föreställa mig hur t ex tyska Klingel (jag är skitdålig på utländska postorderföretag så jag fick googla fram ett) som kanske levererar till hela Europa ska göra kopplingen att en minskad lönsamhet i Sverige skulle bero på det inhemska postföretaget.
 

PMD

Aktiv medlem
Makten trycker lite på det som är riktigt illa med PostNord. Skulle vi konsumenter kunna välja att få det att gå sämre ekonomiskt för PostNord är det som händer inte att de bättrar sin service för att få tillbaka kundernas förtroende. Det som händer är istället att de fortsätter precis likadant, men vi får täcka upp förlusterna med våra skattepengar.
Brukar staten ge Postnord pengar när det går dåligt för PN? (Jag har dålig koll på det här så jag frågar istället för att gissa. :–)
 

PMD

Aktiv medlem
Men jag kan faktiskt inte föreställa mig hur t ex tyska Klingel (jag är skitdålig på utländska postorderföretag så jag fick googla fram ett) som kanske levererar till hela Europa ska göra kopplingen att en minskad lönsamhet i Sverige skulle bero på det inhemska postföretaget.
I så fall har Klingel gjort en dålig marknadsanalys.
 

vifra

Aktiv medlem
En lite uppdatering om Postnords försök att leverera från södra Norrland. I torsdag morse lämnades paketet in till ombud. Inget hände förrän natten till måndag. Kl 01 indikerade Postnord att paketet fanns i Hallsberg BT, vad det nu är. Nästa meddelande kom 9.56 och lyder:

"Det gick inte att leverera. Mottagaren kommer att få ett meddelande om var försändelsen kan hämtas."

Betyder det att lantbrevbäraren hade med sig paket som ska till ombud? Nja, tror inte det.

Betyder det att Postnord inte har en aning var paketet är och när dom kan leverera det? Ja det är mitt stalltips. Paketet är ute och åker på någon bil till ytterligare någon terminal. Hopplöst!

Någon som vet vad deras standardmeddelande egentligen betyder?
 
ANNONS