Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kluven angående objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

myrann

Aktiv medlem
Hej!
Idag sitter jag med en 450D, men har länge gått i tankarna att köpa en 5D MK I just för fullformatet. Jag hade till den tänkt köpa ett objektiv (har inte råd med 2), och har två stycken jag funderat en del på.. Idag har jag en Sigma 20/1.8 och en Canon 50/1.8. Objektiven jag tänkt på är en canon 85/1.8 och Canon 70-200/4.. Saknar ju en tele, och har redan "porträtt" och vidvinkel.. Fotar inte jättemycket där jag skulle behöva en tele, men man anpassar sig väl efter vad man har antar jag. Hur skulle ni resonera i min sits, vad är +/- med de båda objektiven? Sen undrar jag samtidigt om det i ärlighetens namn är värt att köpa till ett batterigrepp?

Tackar på förhand!

Nu fotar jag iofs 99% i studio, men 5D1, 70-200/4 och grepp är min absoluta standard för all min fotografering. 17-40/4 och 50/1.8 får också lite användning men inte alls som 70-200't...

Greppet ger en bra balans med lite större objektiv, som 70-200't, uppenbarligen längre batteritid och det är bekvämt att plåta i porträttläge med ett.

Fast jag är ju ganska 'smal' i mitt plåtande, aldrig natur eller liknande utan bara reklam, produkt och allra mest porträtt, så det beror ju lite på vad du plåtar mest...

Mycket natur (där har jag mitt vidvinkel) samt porträtt.. Men jag är en riktig sucker för kort skärpedjup!

well, en 85'a på FF är ju bara liiiite längre än en 50'a på en crop.

Så om du känner att du inte behöver längre än så så är det ju bara att köra på 85'a. Om ditt 50 är 'lagom' och det du använder mest så kör på den.

Fast du kan få ganska kort skärpedjup med en 70-200 också.

Ett bild vid 200mm 1.5m från objektet och f4 ger ett fokusområde på 1cm på en 5d...

85mm, f1.8 och 1.5 meter till objektet (fyller ungefär hela bilden med ett ansikte) ger 3cm.
och 135mm, f4 och 2 meter till objektet (ungefär samma bildutsnitt som ovan) ger 5cm...

Inte direkt en världsomskakande skillnad :)

Edit: Den största nackdelen med 70-200 är att närgränsen är 120cm. Det kan ibland vara lite irriterande....

ANNONS
Götaplatsens Foto