Annons

Knäcka blixten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Efter att jag börjat fota lite med blixt på disco och lite såna grejer har jag sett att blixten lever ett rätt farligt liv!

Det är alltså en D200 med en SB800 jag har.

Det jag funderar på är vad som händer om blixten får en smäll så den knäcks? Vad går sönder först? Finns det kanske till och med någon punkt som är gjord för att kunna knäckas och repareras hyfsat billigt?

Efter att jag börjat fota lite med blixt på disco och lite såna grejer har jag sett att blixten lever ett rätt farligt liv!

Det är alltså en D200 med en SB800 jag har.

Det jag funderar på är vad som händer om blixten får en smäll så den knäcks? Vad går sönder först? Finns det kanske till och med någon punkt som är gjord för att kunna knäckas och repareras hyfsat billigt?

Foten på blixten är designad för att knäckas först. Tror att reparationskostnaderna är rätt höga så att det nog är nästan lika billigt att köpa en ny blixt.

Foten på blixten är designad för att knäckas först. Tror att reparationskostnaderna är rätt höga så att det nog är nästan lika billigt att köpa en ny blixt.

Jag köpte pirattilverkade fötter till min SB-24 (Nikon har ej delar längre) och jag tror jag gav $12 för två. Hur som helst lär ju en SB-800 fot kosta mer men det är ju definitivt inte en säskilt dyr reparation.

Ok! Tack för de snabba svaren!

Det låter ju bra om man kan byta foten för sig! Är det en enkel operation eller är det krångligt? Är det alltså själva plåtbygeln som går in i blixtskon på kameran som går av då?

SB800/900 är ju såpass dyra att det vore riktigt trist att knäcka den! Hade jag designat något liknande hade jag nog satt en snabbkoppling som löser ut om blixten skule få en smäll! Såvida jag inte räknade med att sälja fler blixtar när folk knäcker dem...

Är inte det första man bör tillse att vara försäkrad mot sånt?

Jag har fått en vodka redbull över min D700+SB800, bägge blev utbytta, och det kostade mig faktiskt bara 1200kr.

Är inte det första man bör tillse att vara försäkrad mot sånt?

Jag har fått en vodka redbull över min D700+SB800, bägge blev utbytta, och det kostade mig faktiskt bara 1200kr.

Tack för tipset!

Vad är det för försäkring då? Bara hemföresäkringen då eller?

Den lär ju gälla, men går det att laga blixten själv kanske jag kan komma under en självrisk tänkte jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto