Annons

knappar som krånglar på Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Jag har ett intressant dilemma med min "gamla" Dynax 7D. Jag har inte hört någon annan som varit med om detta med en KM, Sony eller annat märke.

Min KM Dynax 7D har börjat krångla med knapparna. I nuläget fungerar inte autofocus med slutaren utan jag måste alltid trycka på mf/af knappen för att den ska låta mig autofokusera. Detsamma gäller när jag ska titta på bilderna. Kameran slår ifrån bilden och bildvisningsknappen fungerar inte förrän jag tryckt en gång på Mf/af knappen.

Det här började krångla förrförra året då jag var upp till Kala Patar i Nepal. När jag passerade 3500 möh bytte en del knappar plats. AEL ställde om sig till centrummätning och bildvisningen satt på ett helt annat ställe. Autofokus var inte att räkna med då heller utan då fick jag fokusera genom att ställa kameran i MF läge och fokusera med mf/af knappen. Denna "höghöjdssjuka" höll i sig till jag var ner under 3000 möh igen. Uppe på 5500 började däremot autofokusen fungera igen men kameran ställde fortfarande om exponeringsmätaren för mig hela tiden.

Det flummiga är att jag året innan också var upp mot 5000 möh utan några problem alls!

Idag är kameran som sagt lite till åren men tar lika fina bilder fortfarande. Den laggar en del när jag trycker ner slutaren men oftast sköter den sig, förutom med autofokusen alltså.

Jag är i tankarna att uppgradera mig med ett nytt hus men känner att det bara är trist att låta en gammal vän dö ut i garderoben... Jag har inte tagit kontakt med Zieger än utan ville kolla om det är någon annan som har erfarenhet av detta först och vet ad som krävs för att få det bra.

När jag kom hem från Nepal ominstallerade jag firmwaren utan att den slutade lagga som den gör nu. Jag har bytt slutare två gånger pga black frame problemet och det är inte samma nu.

Alla tankar är välkomna... Det kanske blev väldigt rörigt beskrivet men så är det också... riktigt bökigt att använda den i vissa lägen, särskilt om man ska ta bilder snabbt och från "höften"

Mvh
Petri

Utan att veta så känns det ju inte som ett "enkelt" fel...
Hur många exponeringar har den? Den kanske har gett upp :-(

jo... men vilken uppföljare ska man önska sig?

Jag befarar också att min kära vän sjunger på sista verserna... Har inte koll på hur många bilder det har blivit men det är rätt många.

Då kommer nästa fråga. A700 har ju tagits ur sortimentet. Jag hade ju tänkt den som en bra efterföljare på Dynax 7D... Känns inte som modellerna upp till a550 håller samma kvalitet i ergonomi, funktionalitete, sökare som min gamla... a850 är på tok för dyr i nuläget.

Vad säger ryktena? Är det någon ny i mellansegmentet på G? Eller är dom andra modellerna något att ha?

850 är nog det närmsta man kan komma. Den kostar väl ungefär som D7D gjorde när den kom?
A700 finns fortfarande att köpa, men den ligger ju lite efter Canon/Nikon idag vad gäller hastighet osv. Jag vet inte om Sony kommer kriga med samma modeller och lägga till filmning, LV osv i semiproffs-segmentet, men jag hoppas inte det. Filmar gör man med en filmkamera i min mening :)
Kan bara hoppas att de kommer med en ny semiproffsmodell, men frågan är när.
Skall bli spännande och se i vilken riktning sony kommer gå, allt handlar i slutändan om försäljning och marknadsandelar och då kommer de trycka i de funktioner som säljer bäst och som kanske tyvärr inte är helt nödvändiga. Eller så lyssnar de på oss "idioter" och prånglar fram en ny blixtsnabb semiproffs APC utan film osv till ett riktigt attraktiv pris, men så blir det nog inte ;-)

//Björn

850 är nog det närmsta man kan komma. Den kostar väl ungefär som D7D gjorde när den kom?
A700 finns fortfarande att köpa, men den ligger ju lite efter Canon/Nikon idag vad gäller hastighet osv. ...

A700 e väl snabbare än 850 i varje fall vad gäller fps och den säljs till mycket bra priser i kombination med fin optik. Elgiganten Megastore i Västerås har (hade?) ett ex med ett objektiv (Sony 16-105) som bara det har ett listpris på 7000 för 9900, det blir ett billigt kamerahus det ;-)

Min 7D fick liknande fnatt som din en gång en kväll i Thailand. Skärmen slocknade så jag var tvungen att kika in i sökaren för att se vad jag gjorde. Kan inte vara annat än fukten den gången för den blev ok dagen efter. Kan tänka mig att du fick samma problem på berget i Nepal. Har märkt vissa tendenser ett fåtal andra tillfällen.

ANNONS
Götaplatsens Foto