Annons

Knivskarpt porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

qv_

Aktiv medlem
stativ

När jag läser detta så känns det som om du fotar på fri hand.

Prova att ta några kort med stativ så vet du om du jagar ett problem med kameran eller ett hanteringsproblem (ett så kallat SBK). Var själv allt för insnöad på fockuserings problem tills man märkte att de försvann med hjälp av ett stativ.

/Janne
 

veneno

Aktiv medlem
När jag läser detta så känns det som om du fotar på fri hand.

Prova att ta några kort med stativ så vet du om du jagar ett problem med kameran eller ett hanteringsproblem (ett så kallat SBK). Var själv allt för insnöad på fockuserings problem tills man märkte att de försvann med hjälp av ett stativ.

/Janne
Jag är medveten om att det blir bättre om jag använder ett stativ. men det jag inte gillar då är att jag blir så "fast" jag fotar som sagt med ett fast objektiv (eller vad det nu heter, går ej att zooma iaf). Och om jag då har ett stativ så blir jag ju inte lika rörlig.
 

pallep

Aktiv medlem
Det är ju mycket som ska klaffa när man plåtar på frihand, omkomponeringar är väldigt svåra dels för att man som sagt man vinklar skärpeplanet om man vinklar kameran. Dels för att medan man komponerar om så kanske modellen eller du flyttar sig nån cm och vips så har man seglat ur fokus.
Jag använder den av fokuspunkterna som passar bäst sen låser jag af och tar bilden i samma svep.

Du har inte något exempel som du kan visa där du upplever fotot som oskarpt?
 

veneno

Aktiv medlem
Det är ju mycket som ska klaffa när man plåtar på frihand, omkomponeringar är väldigt svåra dels för att man som sagt man vinklar skärpeplanet om man vinklar kameran. Dels för att medan man komponerar om så kanske modellen eller du flyttar sig nån cm och vips så har man seglat ur fokus.
Jag använder den av fokuspunkterna som passar bäst sen låser jag af och tar bilden i samma svep.

Du har inte något exempel som du kan visa där du upplever fotot som oskarpt?

Här är en sån bild. Skärpan e inte alls som jag vill ha den. Kanske har jag för höga mål?
 

Bilagor

Ravestream

Aktiv medlem
Här är en sån bild. Skärpan e inte alls som jag vill ha den. Kanske har jag för höga mål?
Jag misstänker att du är ute efter oskärpa i bakgrunden och du behöver nog inte ha så stor bländare som 1.8 för det då det är en bit till bakgrunden , du kanske ska prova att minska bländaren lite iaf. har även hört att dessa börjar bli som bästa vid f.2 och uppåt i f tal.
 

iBoat

Aktiv medlem
På en liten bild som denna kan man inte bedöma skärpan. Gör ett litet utsnitt i 100% och 400x400 pixlar på den del av bilden som är skarpast och lägg upp igen.
 

wfrank

Aktiv medlem
Vill du ha kort skärpedjup så måste du se till att allt som skall vara skarptligger på samma avstånd från kameran, vilket inte alltid är lätt. Särpeplanet är böjt så då måste motivet vara böjt i samma utsträckning! Prova med att fota bananer kanske :)
Njä. Objektivtillverkarna strävar efter plana skärpeplan, det är därför dom heter så :). Jag tror det redan skrivits men ställ om skärpepunkten till någon närmare ögat så du inte behöver komponera om. Omkomponering flyttar garanterat skärpeplanet från ögat om du satt fokus där och sedan riktade ner kameran.

Ang. DOF så behövs inte koll på allt, men några nyckelvärden för ljusstarka objektiv är bra att ha lite koll på. Ett 50/1.8 satt på F/1.8 på 2 meters håll har bara 10 cm skärpedjup (och då är skärpedjupet menat enligt std definitioner som betyder ungefär att en utskrift på A5 upplevs som skarp inom skärpedjupet från "normalt" betraktningsavstånd).

På F/3.5 har det ökat till 20cm.
 

gorse

Aktiv medlem
Här är en sån bild. Skärpan e inte alls som jag vill ha den. Kanske har jag för höga mål?
Jag tycker din bild är väldigt fin.

Jag kan berätta lite om mina förutsättningar så får vi se om det kan vara till nån nytta?

Jag har ett SMC pentax 2,0 50 mm objektiv som är mycket gammalt, helt i metall och helt manuellt, köpt på tradera får mindre pengar än en familjemiddag på McDonalds. Det har till och med börjar visa lite tecken på ytsläpp i kanterna av ytbehandlingen på frontglaset. Det syns endast i vissa viklar när jag tittar. Detta objektiv sätter jag på min 6 Mpix Samsung GX1-L som jag då måste köra i manuellt läge, eventuellt i läge A.

När jag plåtar med denna uppsättning och ungefär de parametrar du beskrivit så liknar din bild i exemplet så som mina bilder blir.

När jag vrider bländarvredet till lägstra nummer/största öppning och tar bilder så får jag visseligen väldigt kort skärpedjup. Men jag får inte heller någon vidare superknivskärpa nånstans heller. Mina bilder får ett lite softat skimmer över hela bilden, både det som ligger i skärpa och det som ligger utanför skärpan. Det påminner lite om bilder tagna med hålkamera.

Om jag vrider upp bländarvredet ett eller två snäpp, så börjar skärpan komma i de skarpa delarna, medan det som ligger utanför skärpedjupet fortfarande är oskarpt. Vrider jag upp ratten ytterligare, så blir inte det skarpa så himla mycket skarpare, men skärpedjupet blir allt djupare ju mer jag vrider upp.

Det här är en egenskap jag tycker mig märka hos alla mina objektiv så jag tror inte det är något unikt för just mitt 50 mm objektiv med lite defekt ytbehandling.

Nästa iaktagelse jag gjort är att min 50 mm objektiv är inte riktigt skarpt över hela bilden. I vissa bländaröppningar, mest största faktiskt, har jag oskärpevinjetering också. När jag minskar öppningen ökar ytan som är skarp för att till sist vara skarp över hela bilden. Det är en egenskap jag gillar, så därför har jag inte kasserat objektivet.

Nu till mitt tycke och smak: Jag tycker din bild är fin. Jag tycker det skulle se väldigt konstigt ut om din bild vore superknivskarp i skärpeplanet om det samtidigt som modellen har kroppsdelar som är väldigt oskarpa. I mitt exempel här är det avsiktligt latjo skärpa (även om ingen del blev direkt superskarp, men det är bara en illustration i tråden)

Jag tror tricket du eftersträvar är vad alla redan förslagit, minska bländaröppningen tills du får den skärpa du vill ha i skärpeplanet, men inte mer än att du behåller oskärpan i bakgrunden.

(Jag undrar om inte texturen på axeln är lite skarpare än ögonen på din bild? Kanske du missar var du sätter skärpan?)
 

Bilagor

alf109

Aktiv medlem
Det kan inte vara så enkelt att objektivet inte tecknar skarpt på full öppning om du kommer ut en bit från centrum av bilden?
Allt detta med fokus är ju ganska lätt att kolla, det är bara att fota en tegelvägg tex från samma avstånd som dina porträttbilder och lägga skärpan där ögonen skulle hamna i ett porträtt.
Skärpedjupet vid bländare 1,8 är ca 10cm på en och en halv meter.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Här är en sån bild. Skärpan e inte alls som jag vill ha den. Kanske har jag för höga mål?
Skärpan ligger på axeln och handen helt klart. Jag anser att en fokusering på ögat och sedan omkomponering till det bildutsnitt du valt inte skall kunna förskjuta skärpan så mycket. Om du ständigt har ett så uselt resultat så bör du kolla om du inte har framfokus på objektivet.
Jag kör själv ofta med en Canon 85/1,2 för porträtt. Detta objektiv är ännu extremare. Skärpedjupet är mm vid närgränsen på en meter.
Många gånger är det bättre att blända ner till 4 eller 5,5 eftersom man ofta vill ha mer än ögonen skarpa.
Men det kan vara kul med kort skärpedjup ibland. Här porträtt på 1,2.
 

Bilagor

ANNONS