Annons

Kometen Neowise

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Visst, den ligger ganska lågt i samma höjd som stjärnan Capella. Vänster om den och under Karlavagnen
 

PeterWem

Aktiv medlem
Den 23 juli ska den vara som närmast jorden. Jag fotade den för några dagar sedan. Saturnus och Jupiter fick jag också med på bild, men tyvärr med fel kamera.

Du ser var den då var i förhållande till Karlavagnen.

Bilderna nedan är från 6D med 24mm, 300mm och 600mm.

Om vädret håller i sig i natt kör jag ut och testar en gång till med min Canon M5 i stället för 6D och tar ett rejält antal bilder för att sedan stacka i Siril.
 

Bilagor

Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Den 23 juli ska den vara som närmast jorden. Jag fotade den för några dagar sedan. Saturnus och Jupiter fick jag också med på bild, men tyvärr med fel kamera.

Du ser var den då var i förhållande till Karlavagnen.

Bilderna nedan är från 6D med 24mm, 300mm och 600mm.

Om vädret håller i sig i natt kör jag ut och testar en gång till med min Canon M5 i stället för 6D och tar ett rejält antal bilder för att sedan stacka i Siril.
Snyggt, använder du ett teleobjektiv? Har du någon motor för följning också? Att du lyckats få en sådan fin bild på Saturnus fastän det är såpass ljust ute
 

PeterWem

Aktiv medlem
300/2.8L IS + x2 III använde jag och på farfars stativ. Ingen följning. Har zoomat in 2:1 efteråt i bilderna på planeterna. Planetena tog jag nog runt tolv, halv ett.

Bilderna på kometen stackade jag med runt fem bilder. Siril klarade det ändå trots att jag inte använt följning. Första gång jag kör programmet skarpt så jag är ännu novis.

När jag fotade var det högtryck och kall luft från norr. Bör ha spelat in.
 

Erik X

Aktiv medlem
Svårt med Neowise, det blir ju inte mörkt vid norra horisonten ens då solen står som lägst vid kl 1 här i östergötland
Den är klurig att hitta eftersom magnitud 5 inte är så mycket ljusare än himlen, kameran ser den men knappt ögonen.. :)
2.5s f/8 EF100-400 med 1.4x teleconverter ISO1600

F36A1530_DxO_2880.jpgNeowise map.jpg

https://flic.kr/p/2jneom1
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
För inspiration och tips på utrustning kan man besöka någon av kometgrupperna på Flickr. Tyvärr lär man inte kunna överträffa de flesta av bilderna, vissa fantastiska, på våra breddgrader pga de fortfarande ljusa sommarnätterna.

Jag var ut häromkvällen efter midnatt och kunde se kometen svagt genom nattlysande moln. Ganska lätt att hitta med en kikare. Strax till höger nedanför Karlavagnen. Det hade hursomhelst inte blivit någon bra bild.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Visar mitt resultatet också


gör nog något nytt försök på ett ställe för man kanske kan få med någon av marken i bilden också. Saturnus hade varit intressant att ge sig på också. Jag använde 200-500 och bilderna är obeskuren 200mm och ett 500mm liggande som är beskuret till stående, med 1,5x cropfaktor
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tråkiga är att den blir allt mer mer svårare att se så vänta inte för länge.
Fick en del bilder, men hade nog ändå velat haft fler försök att förbättra dom på plats.

Bilden är tagen tidig morgon den 17e.

/Stefan

20200717-DSC04958.jpg
 

velocio

Aktiv medlem
Aha, är den så svag som mag 5 nu? Då kan jag inte se den alls från mig. Mag 4 är ungefär nedre gränsen här. Sketans...
 

Erik X

Aktiv medlem
Lugn, den kommer tillbaka. Om 6000 år vill säga :p
Har funderat många gånger på att skaffa ekvatorialstativ med motor, det skulle revolutionera sån här fotografering..
 

holmbo

Aktiv medlem
Några bilder på Neowise tagna på södra Gotland när vädret var ok. 20-07-13 resp 20-07-14.
Bild 1: Nikon D850, Nikon 300/2.8 f2.8, 47x0.5 sek, ISO 1000. Stackat i Sequator
Bild 2: Nikon D850, Nikon 300/2.8 @f3.5, 0.5 sek, ISO 3200.
Bild 3: Nikon D850, Tamron 24-70 G2/2.8 35mm/f4, 4 sek, ISO 1000.
Neowise 1-Redigera_FB_2048-2.jpgNeowise__DSC3900-Redigera_FB_2048-3.jpgNeowise__DSC4166-Redigera_FB_2048.jpg
 
Senast ändrad:

ducedo

Aktiv medlem
Kan intyga att den fortfarande går att fånga. Kunde inte se kometen med blotta ögat igår men efter påpekande från min fotokamrat så gick det att urskilja kometens svans på natthimlen.

Lyckades inte fånga något i närheten av de bilder jag sett online men en del går att koppla till min oerfarenhet av nattfotografi.

Lärdomar:
  • - 150-500 fick inte med motiv och komet i samma bild.
  • - Mitt stativ är undermåligt vid försök att ta vertikala bilder.
  • - Star trails kan förstöra en bild trots att de inte syns i kameran.
  • - Fokus kändes omöjligt att sätta och verifiera nattetid.
Under de sista bilderna så verkar jag ha ökat slutartiden vilket resulterade i suddiga stjärnor. Slutresultatet är därför en komposit med några minuters mellanrum. Förhoppningsvis så syns det inte?



 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Kan intyga att den fortfarande går att fånga. Kunde inte se kometen med blotta ögat men efter påpekande från min fotokamrat så gick det att urskilja kometens svans på natthimlen.

Lyckades inte fånga något i närheten av de bilder jag sett online men en del går att koppla till min oerfarenhet av nattfotografi.

Lärdomar:
  • - 150-500 fick inte med motiv och komet i samma bild.
  • - Mitt stativ är undermåligt vid försök att ta vertikala bilder.
  • - Star trails kan förstöra en bild trots att de inte syns i kameran.
  • - Fokus kändes omöjligt att sätta och verifiera nattetid.
Under de sista bilderna så verkar jag ha ökat slutartiden vilket resulterade i suddiga stjärnor. Slutresultatet är därför en komposit med några minuters mellanrum. Förhoppningsvis så syns det inte?



Med 500-regeln så blir slutartiden max 1s med 500mm för att undvika stjärnspår.
Snyggt med stenarna i förgrunden.
Ibland hade man velat bo i Skåne. :)
 

Cygni

Aktiv medlem
Kan intyga att den fortfarande går att fånga. Kunde inte se kometen med blotta ögat igår men efter påpekande från min fotokamrat så gick det att urskilja kometens svans på natthimlen.

Lyckades inte fånga något i närheten av de bilder jag sett online men en del går att koppla till min oerfarenhet av nattfotografi.

Lärdomar:
  • - 150-500 fick inte med motiv och komet i samma bild.
  • - Mitt stativ är undermåligt vid försök att ta vertikala bilder.
  • - Star trails kan förstöra en bild trots att de inte syns i kameran.
  • - Fokus kändes omöjligt att sätta och verifiera nattetid.
Under de sista bilderna så verkar jag ha ökat slutartiden vilket resulterade i suddiga stjärnor. Slutresultatet är därför en komposit med några minuters mellanrum. Förhoppningsvis så syns det inte?



Vilken vacker bild på Ales Stenar!
 

Martin F

Aktiv medlem
Fångade den dels 12 juli och dels igår. Tyvärr är den betydligt mer ljussvag nu. Bifogar bild med jämförelse. Mycket svårare att få ut detaljer igår trots något mörkare himmel och längre slutartider (med följning).
 

Bilagor

ANNONS