Annons

Kommande Canon Pro hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

wikman

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera lite på att uppgradera min digitala utrustning (kör 10D idag) med ett nytt primärhus.
Har länge suktat på 1Ds Mark II, men efterosm jag inte livnär mig på foto utan endast gör ströjobb för 10' - 40'/år känns det lite magstarkt (sen tror jag inte mina gluggar matchar det huset heller).
Jag har därför börjat titta på 1D Mark II som man numera kan få i paket med 550EX för nästan 1/2 priset mot 1DsMkII.

Men man börjar ju fundera lite när man står inför en sån investering... vad är på gång?

Tycker att det varit skrämmande tyst på rycktesfronten kring Canon sedan Nikon fick ut D2X på marknaden.

Är det några stora mässor på gång närmaste tiden? Finns det några datum man kan vänta ut innan man tar sitt beslut?

Så man vågar beställa nu då.
Jag blev lite orolig med tanke på Nikons framfart och att 1D Mark II sjunkit lite i pris.

Digitalt är genialt!!

wikman skrev:
Så man vågar beställa nu då.
Jag blev lite orolig med tanke på Nikons framfart och att 1D Mark II sjunkit lite i pris.

Köp den kamera som har prestande nog att uppfylla dina krav, om det finns en sådan. Den blir ju inte sämre av att priset går ner eller att det kommer ut nya modeller!

Oavsett om du köper Canon/ Nikon proffshus idag så får du ett bra verktyg att göra fina bilder med!!

Att jag kör Canon idag, beror på att i dagsläget så ligger de i mitt tycke ca 1-2 år före konkurenterna, men jag har kört andra märken oxå.

Re: Digitalt är genialt!!

Janne H skrev:
Köp den kamera som har prestande nog att uppfylla dina krav, om det finns en sådan. Den blir ju inte sämre av att priset går ner eller att det kommer ut nya modeller!

Oavsett om du köper Canon/ Nikon proffshus idag så får du ett bra verktyg att göra fina bilder med!!

Att jag kör Canon idag, beror på att i dagsläget så ligger de i mitt tycke ca 1-2 år före konkurenterna, men jag har kört andra märken oxå.

Det resonemanget är jag helt med på... men man vill ju ändå kolla. Jag brukar iaf ögna igenom rycktestrådarna innan ett köp, men nu hittade jag inga :)

Jag har testat de flesta systemet, Nikon, Minolta, Contax m.fl. men kör idag Canon + Hasselblad. Har ingen jättesamling objektiv, men 5-6 Canon gluggar har jag samlat på mig iaf. Tänkte beställa en 70-200/2.8 i samband med nya huset för att få lite bättre tele.

Köp en 1Ds Mark II och sälj Bladaren medans du får något för den. Med 1Ds Mark II får du samma kvalitet som Bladaren!!

Re: Re: Digitalt är genialt!!

wikman skrev:
Det resonemanget är jag helt med på... men man vill ju ändå kolla. Jag brukar iaf ögna igenom rycktestrådarna innan ett köp, men nu hittade jag inga :)

Jag har testat de flesta systemet, Nikon, Minolta, Contax m.fl. men kör idag Canon + Hasselblad. Har ingen jättesamling objektiv, men 5-6 Canon gluggar har jag samlat på mig iaf. Tänkte beställa en 70-200/2.8 i samband med nya huset för att få lite bättre tele.

Du gör klokt att beställa en 1dM2 nu då priset är bra och du får en grymt bra kamera. Många snöar in sig på att det snart kommer en ny modell med bättre ditten och datten. Det kommer alltid komma nya modeller. Digitalkamera är inte en investering för framtiden utan ett arbetsredskap.

Köp en 1dm2 du kommer bli nöjd :) Det är iaf jag. Vore inte fel med en 1dmk3 med 12 mpix, får bli ett proffshus till i så fall :)

Janne H skrev:
Köp en 1Ds Mark II och sälj Bladaren medans du får något för den. Med 1Ds Mark II får du samma kvalitet som Bladaren!!

Mmmm, så kan man också göra... men jag tror jag håller kvar vid min bladare. Jag kör den mer för känslan än kvaliten :)

Visst, man skulle ju kunna avveckla labbet ia garaget också och lägga pengarna på en bra A3 skrivare...

Kanske kanske, har funderat lite på att sälja av lite utrustning.

Men som jag skrev i början, vet inte om mina Canon gluggar håller för en 1Ds Mark II.

OK, om man skall dra det till sin spets... vad kan man få för följande?

Hasselblad 503CW + 80mm + A12 + 50mm + 180mm + Metz 45 CL 4.

Plockar man ner allt i kundvagnen på t.ex. Scandinavian hamnar man idag på 85 000:-

Re: Re: Re: Digitalt är genialt!!

geronimo13 skrev:
Du gör klokt att beställa en 1dM2 nu då priset är bra och du får en grymt bra kamera. Många snöar in sig på att det snart kommer en ny modell med bättre ditten och datten. Det kommer alltid komma nya modeller. Digitalkamera är inte en investering för framtiden utan ett arbetsredskap.

Köp en 1dm2 du kommer bli nöjd :) Det är iaf jag. Vore inte fel med en 1dmk3 med 12 mpix, får bli ett proffshus till i så fall :)

Jag kan villigt erkänna att jag kan snöa in mig i prylar... men jag är övertygad om att en 1D Mark II "duger" åt mig. Även om kanske en 1Ds Mark II passar mitt fotograferande bättre (mycket studio).

wikman skrev:
OK, om man skall dra det till sin spets... vad kan man få för följande?

Hasselblad 503CW + 80mm + A12 + 50mm + 180mm + Metz 45 CL 4.

Plockar man ner allt i kundvagnen på t.ex. Scandinavian hamnar man idag på 85 000:-

Priserna på passande bakstycken sjunker i snabb takt :), kan kanske vara värt att hålla kvar ....

Janne H skrev:
Priserna på passande bakstycken sjunker i snabb takt :), kan kanske vara värt att hålla kvar ....

Tolkar det där som att man kommer få "kaffe pengar" om man sätter ut Hasselbladaren...

Ett bakstycke skulle vara riktigt najs, kanske skall kolla lite mer på de alternativen.

Känslan & sökaren i Hasselbladaren är ju svårslagen.

Re: Re: Re: Re: Digitalt är genialt!!

wikman skrev:
Jag kan villigt erkänna att jag kan snöa in mig i prylar... men jag är övertygad om att en 1D Mark II "duger" åt mig. Även om kanske en 1Ds Mark II passar mitt fotograferande bättre (mycket studio).

Leta efter en beg 1ds?

ANNONS
Götaplatsens Foto