Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik Schalin skrev:
Kliver in i entrén hemma...
går upp en våning...

-Men säg ngt då!
-Ehh Va?

-Vad tycer du om de nya gardinerna?
Vänder mig om. -Jo de ser fina ut.

-DE SITTER I ENTRÈN!

I det läget önskar man att man hade famnen full med "förlåtgåvor". Varför känner man igen sig?

Utan att känna Lotta så tycker jag att hon har en del värderingar jag uppskattar...
 
Lex skrev:
Lita aldrig på försäljaren, lita bara på dina egna öron. Om fler gjorde det skulle inte diverse ONOFFGiganter kunna sälja sitt skräp.

Jag är inte så korkad så jag köper en ny stereo på såna ställen. Visst, jag kan ha taskigt med pengar och har absolut inte råd med en svindyr fin stereo (speciellt inte efter att ha köpt en ny bil igår:)) men jag går ändå dit jag vet att man får bra service och där man kan lita på försäljaren. Jag "jobbade" på Expert i Lidköping en tid för några år sen, jag var en sisådär 18 år och fick nån praktik där via af. Jag känner personalen och även om jag inte har en aning om saker som stereos mm (jag var oftast i labbet eller vid kamerorna :)) så vet jag att de aldrig skulle lura mig. Och om de mot förmodan skulle sälja en stereo med sämre ljud än de utlovat så lär de få tillbaka den illa kvickt. Jag har öron även när jag kommer hem liksom. :D
 
Ladyspawn skrev:
. Och om de mot förmodan skulle sälja en stereo med sämre ljud än de utlovat så lär de få tillbaka den illa kvickt. Jag har öron även när jag kommer hem liksom. :D
Vad jag menar är ju att ett bra ljud aldrig kan utlovas eftersom det är subjektivt vilken typ av ljud man tycker om. Det ljud som försäljaren tycker är bra kanske inte du gillar. Ni har olika uppfattningar och ni har båda, på erat sätt, rätt. Man måste helt enkelt lyssna själv för att hitta rätt grejor. Bra ljud är inte lika med dyra grejor.
 
Lex skrev:
Vad jag menar är ju att ett bra ljud aldrig kan utlovas eftersom det är subjektivt vilken typ av ljud man tycker om. Det ljud som försäljaren tycker är bra kanske inte du gillar. Ni har olika uppfattningar och ni har båda, på erat sätt, rätt. Man måste helt enkelt lyssna själv för att hitta rätt grejor. Bra ljud är inte lika med dyra grejor.

Nej men jag har inte så stora krav på bra ljud. Det ska inte brusa och fräsa och ha sig. Det ska va rent ljud och man ska kunna ha en hyfsad volym utan problem. Då är det bra ljud för mig.
 
En kamera vacker uppmarksamhet och nyfikenhet.
det ar kul.
det ar ocksa kul med alla besservissrar som allt som oftast vill "hjalpa till" eller "forklara" :
"ga narmre, ga langre ifran, stall dig dar, gor si, gor sa, ditt objektiv ar ok, men jag har ett battre, vilken slutartid anvander du, du vet val att det blir snyggare ljus om du reflekterar i taket istallet for direkt blixt," etc etc.

den har typen av manniskor som lagger sig i pa ett plumt satt har jag varit med om ett antal ganger, och varje gang blir jag lika forvanad over dessa mesproppar och deras ovidkommande kommentarer. personen ifraga har ju ingen aning om vad JAG vill astakomma, kanske ar det just direkt blixtljus jag soker. allt som oftast ar dessa kommentarer helt overflodiga och bara ett uttryck for personens lust att glansa..d v s dess daliga sjalvkansla.

min erfarenhet ar att personer som snackar och intresserar sig for (forst och framst) tekniken ar antingen nyborjare som inte har ngt annat att
kreterium, vilket ar forstaeligt, da blir teknikfragor ett satt att narma sig en fotograf och en slags inkorsport for en bredare diskussion.

men allt som oftast handlar det om personer som inte ar sa varst intresserade av att skapa bilder utan en prylgalenhet, prylar for prylarnas skull, inte for att astakomma ngt.
intet ont i det, men det har inget med fotografi att gora, snarare teknik.

och allt som oftast ar det man som faller dessa kommentarer.
som tjej blir man lite smatt nedslagen.

hur som helst, en skitskon trad, jag har verkligen haft roligt har under de dryga 1 och en halv timme det tagit att lasa igenom alla tradar.
bast och skojigast ar de som vackt oro av forbipasserande; "ar han/hon dod mantro?" vid foto av grenar och agg. eller den som skulle fota en gren och en kvinna blev forbannad for att hon trodde att hon blev smygfotograferad.
 
sara gustavsson skrev:

hur som helst, en skitskon trad, jag har verkligen haft roligt har under de dryga 1 och en halv timme det tagit att lasa igenom alla tradar.
bast och skojigast ar de som vackt oro av forbipasserande; "ar han/hon dod mantro?" vid foto av grenar och agg. eller den som skulle fota en gren och en kvinna blev forbannad for att hon trodde att hon blev smygfotograferad.

Jag plåtade en lampuppsättning på ett café en gång medans jag satt och fikade. Så är det någon som frågar "vad håller du på med". Sitter det en dam och ammar precis under. Det märkte jag inte ens. Man är väl "yrkesskadad". Jag började garva och det gjorde hon också, så lite humor räddade den situationen.
 
Visst ar det underbart att glomma sig sjalv i koncentrationenes underbara ogonblick?
det spelar ingen roll om det ar fotografi, musik, skrivande, teckning eller att tugga tuggummi i samma takt som The Rapture.
Det ar en underbar kansla, och resultatet blir allt som oftast bra om man gar in i upplevelsen.
Flow!
 
sara gustavsson skrev:
Visst ar det underbart att glomma sig sjalv i koncentrationenes underbara ogonblick?
det spelar ingen roll om det ar fotografi, musik, skrivande, teckning eller att tugga tuggummi i samma takt som The Rapture.
Det ar en underbar kansla, och resultatet blir allt som oftast bra om man gar in i upplevelsen.
Flow!

En fin filosofi, värd att tänka på.
 
vet inte om det platsar här, men rolig historia, berätta ändå

på väg från spanien så skulle jag byta plan i Köpenhamn, på mitt plan till Stockholm fick jag vänta 9 timmar.
Under den tiden gjorde jag en hel del grejer, när det var bara nån timme kvar o flygplatsen nästan tomt så beslöt jag mig för att ta lite detaljbilder på skyltar osv.
när jag gjort allt klart, gick jag o satte mig ned, då kom det fram en dansk polis

polis: Hello. I noticed that you were taking photos?
pavel: Yes...
polis: What where you photographing?
pavel: signs...
polis: Do you like to photograph signs
pavel: well among other things yes..
polis: May I see your passport?
pavel: Sure *räcker fram passet*
polis: Ah Är du Svensk? (frågar han på Danska)
pavel: Ja...
polis: Varför började du prata engelska med mig då?
pavel: För att du frågade mig en sak på engelska och jag svarade på samma språk.
polis: Men du förstår Danska?
pavel: Ja
polis: Okej, ha en trevlig resa!
pavel: tack!

o resten är onödigt att berätta

[vill tillägga att enligt flygplatsens regler så ÄR det tillåtet att fotografera, sålänge det inte är till ett komersiellt syfte]
 
Trots att vi är inne i den digitala åldern där var och varannan person har en digital kamera så får jag ofta höra denna kommentaren när folk ser att jag fotar:
"Fastnade det nåt på plåten? Blev den bra?"

Så vitt jag vet så är det åtskilliga år sedan man använde glasplåtar, men jag antar att det gamla språket sitter i.
Lite lustigt är det i alla fall.
 
Grannens pojke var väldigt intresserad av min och min väns kamera, min EOS 20D och hans Nikon D70. Han tittade på båda noggrant och fällde den dräpande kommentaren: "Du måste ha en gammal kamera, hans verkar vara mycket modernare" Pnhhhhpmgghh......

Min far brukar alltid fråga hur många gånger zoom jag har, med samma svar tillbaka om att det beror på objektivet jag har för tillfället.
 
Också väldigt off-topic

Andreas74 skrev:
Väldigt offtopic, men på tal om korkade försäljare.

En kompis befann sig på McDonalds och skulle beställa mat.

- Vill ha en ostburgare, tack.

- UÖÖH, menarú Cheeese, eller?!??!

Hmmmmm......

En liknande sak hände mig på Burger King för ett tag sedan. På den tiden kunde man beställa vitlöksdressing på hamburgaren.
Personalen på restaurangen är av utomeuropeisk härkomst.
Jag beställer en hamburgare och frågar om jag kan få vitlök på. -"Vit lök??" frågar expediten förbryllat.
-"Ja, vitlök..." svarar jag.
-"Vit lök?" upprepar han för sig själv, -"Nej, det tror jag inte vi har..."
Sedan vänder han sig mot killen som står och steker burgarna och ropar "Vit lök? Har vi det?" Den andra killen rynkar pannan och upprepar samma sak:
-"Vit lök? Nej, det tror jag inte."
Då kommer platschefen gående och expediten frågar honom samma sak. "Vit lök..." säger han, sedan går det upp ett ljus: "Jaså, du menar garlic!"
 
zlice skrev:
Lång tråd det här men både kul och intressant.

Jag blev riktigt förbannad. *läs*

Jag har precis börjat plugga i höst och på första lektionen skulle alla pressentera sig. En kvinna säger att hon arbetat som fotograf i över tio år.. Hmm intressant tycker jag. När rasten kommer går jag fram och börjar prata med henne. Berättar att jag är hobbyfotograf osv. Så jag frågar.

-Vad har du för kamera?
-Hmm,, mm jag har en sån där Canon.
-Vilken modell? undrade jag.
-Öööh ööh.
Då häver jag ur mig.
-EOS 1Ds, 1D, 10D????
-Näe, säger hon. Det är en sån där digital.
-Alla dom jag sa är digitala. Påpekade jag.
-Nikon!! Nikon är det jag har!! säger hon.
-D70, D100, D1X??
-Äääh, jag vet inte jag har jobbat med så många kameror...

Då svarade jag att snart börjar lektionen, jag går in igen.

Jag var irriterad hela eftermidagen. En så kallad 'fotograf' som inte vet vad hon håller i. Det gjorde mig upprörd.
Jag kommer inte prata med henne inom det området igen.

Det är bra! Prata inte med sådana...

Själv pratar jag inte med fula människor, för då tror dom det att det är acceptabelt att se ut så.

Det står i din profil att du är glad. Vem påstår det?

:)

/Michael
 
Den vanligast frågan är väl ändå
"Hur många megapixlar har din kamera?"

Då svarar man och motparten svarar något i stil med
"haha, jag har fler megapixlar än dig, jag tar mycket bättre bilder!"

Sedan resulterar det i att det är en kamera från lidl för en 50-lapp.

Sedan tycker jag att det är rätt så kul när endel säger att de har t.ex 500gångers zoom, d.v.s digital zoom.
 
Jag vet inte om den här räknas: "Vad faaan fotograferar du? Har du bilder på mig? Ta bort dom, annars skickar jag någon som gör det åt dig!"

/ Hört på nattklubb under fotouppdrag för studenttidning.
 
Ja, mingelfotografer är ett elände... grannen var på kryssning med "fel" dam och fast han klart och tydligt påpekade att han INTE, ICKE, ville vara med på bild så visst skulle de fota ändå. O sen kunde han köpa bilden som hängde till allmän beskådan nånstans i fartyget.

Jeeesus, förstår inte varför nattklubbar o andra etablissemang alls vill ha såna rännande där.
 
När jag var på väg på en Ålandskryssning med Cinderella så ville de ta en titt i min väska innan jag klev på och upptäckte min systemare.

Vakten frågade vad jag skulle fota med den, är på en liten minisemester, svarade jag. Då sa han till mig att jag inte får fota varken personal eller gäster, antydde visst att folk skulle bli lämnade ifred eller något sånt, typ fel dam =). Rimmar då lite dåligt med att de själva då tar bilder för "allmän beskådan" på båten.

/Benny
 
Jeppe skrev:
Gunte, Krister, Inge och jag befann oss upp på Stens Huvud nere på Österlen. Alla hade riggat stativen med 300or och konvertrar och hela fadifräsen...

Då kom det en familj och tog lite försiktigt nästan i smyg, fram en engångskamera i papper, tog en bild, kastade väldigt långa blickar på oss och gick därifrån.

Tyckte att blicken var kommentar nog... :)

Hemskt att folk skall behöva känna så, det som många inte vet är att de kan få bra bilder även med en pappkamera, det är fotografen som är det viktiga, inte kameran.
Kan nästa ntycka synd om familjen som behövde känna så.
 
ANNONS