Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt att ha med i skogen

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Åkesson

Aktiv medlem
Hej

Jag har funderingar på att skaffa mig en kompakt som komplement till min D90.
Min D90 är jag väldigt nöjd med men att släpa runt på en systemkamera i en kanot är inget jag vill.
Nikon har en modell som heter AW100.Vad finns det för andra alternativ ?
Får man önska ska det naturligtvis vara 2,8 i bländare över hela registret och lite brus vid höga ISO.
Jag inser att jag inte kommer att få vad jag önskar men vad ska man köpa för att hamna så nära som möjligt ?
Fredrik

Det finns "dyk"-påsar som kanske kan skydda din D90vid ett plötsligt dop ...
Jag har en EWA-marine påse, http://www.ewa-marine.com/ , som jag kan ha en D700+batteripack, med blixt i ... Har använt påsen under vattnet med min förra kamera D200 ... men vågar inte riktigt ta den risken med min D700. Vid kanotfärd i sjö har jag dock haft min D700 i denna. Utan att pröva ett dopp.

Nackdelar, det är inte lätt att göra inställningar, motljus-bilder kan man glömma ...
Fördelar, du har din systemkamera i ett plask-säkert fodral.

/jonas

Nu har jag ägnat mig åt lite marknadsudersökning medels Google.
Det jag hittat som verkar intressant är Nikon AW100 och Panasonic DMC-FT3.
Någon här som har jämfört dom i verkliga livet eller har erfarenhet?
En sak som är viktig för mig att den inte ska jaga i en hel evighet som många kompakter gör och att man därför missar motivet.
Om den sedan ger ok kvalitet över iso 2-400 är det ännu bättre.
Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto