Jag var ombedd att komma med rekommendationer. Nu är ju rekommendationer alltid en uppfattning och det innebär inte en sanning utan en tolkning. Jag väljer att lämna några konkreta förslag utifrån prioriteringar. Man måste komma ihåg att man inte kan få allt utan vissa saker måste man prioritera bort. Ingen kamera och inget märke har allt. Sedan då man lärt sig en kamera och blivit duktigare kan man finna att man kan jobba runt sin kameras begränsningar men en mer begränsad kamera kräver oftast mer tänk och arbete. Paradoxalt nog är det lättare att få bra resultat med en mer avancerad systemkamera än en kompakt då det finns mer begränsningar att arbeta runt - men det går i många fall. Nu, mina tips på kompakta kameror utifrån prioriteringar:
1. Maximal bildkvalitet i absolut minsta kamera (på relativt stilla föremål) får nog gå till Sony RX100. Många inställningar men ett helautoläge med många finesser som automatiskt väljs om man så önskar. Notera dock att zoomen är begränsad och följande autofokus är inte att räkna med, så utan speciell teknik går det i praktiken inte att fotografera springande barn. Budgetvalet bland kompakter får bli Olympus XZ1.
2. Max bildkvalitet på stilla föremål om storlek inte har lika hög prio: Sony NEX tätt följt av en Samsung NX av senaste generationen som faktiskt är lite mindre totalt (t ex NX1000+20-50). Det blir att köpa till en fast brännvidd sedan för porträtt som t ex en 50/1,8. Autofokusbegränsning som ovan. OBS! Nya NEX5R och 6 har på pappret förutsättningar för snabb följande autofokus men om det fungerar i praktiken har jag inte sett test på.
3. Balans mellan storlek och sensorprestanda finns hos micro 4/3 systemet där man kan börja med kitzoomen 14-42 och sedan köpa till en 20/1,7 eller 45/1,8 för en relativt billig peng. Jag tycker att GF3, även om den är billig, är väldigt tråkig då bl a skärmen (TFT) verkar ha låg kontrast och är inte skön att se på. Det är också lite avigt att ändra inställningar. Jag skulle leta efter G3 eller G5 eller om man kan leva utan sökare Olympus EPL3 eller möjligen EPM1. Autofokusbegränsningar som ovan.
4. Prio snabbhet. Snabb autofokus även på barn som springer (i bra ljus i varje fall), många bilder per sekund (upp till 60 bps) och litet format - då gäller idag bara Nikon 1 serien bland testade kameror som bevisligen fungerar i praktiken som på pappret. Idag är J1 i paket och V1 i paket prisvärda då priset rasat på dessa utgående modeller. Merkostnaden till J2 och V2 är svår att motivera utan speciella krav. Nackdelen här är den mindre sensorn än alla andra här f u Sony RX100 med samma sensorstorlek som gör det väldigt svårt att få tunnt skärpedjup med befintliga dedicerade objektiv för 1 serien. Det går,hjälpligt med utvalda Nikon F objektiv och adapter FT1 för dessa. Adaptern kostar dock 2000:-.
Skall jag göra listan kortast så skulle jag lägga pengar på följande specifika kameror inom dessa 4 grupper beroende på krav och jag har tagit kostnad i beaktande:
Nikon V1+olika paket, Sony NEX F3/NEX5N, Samsung NX1000, Panasonic G3/G5 eller Olympus EPL3. Av dessa har Nikon V1, Panasonic G3/G5 en sökare att titta i (EVF) f u skärmen (TFT).