** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Kompaktkamera för naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Nadron

Ny medlem
Hej, letar efter en kompaktkamera för att ha med mig i skogen. Vill kunna zooma in vilda djur därför bör den ha jättebra zoomfuktion. Någon som har tips på nått bra?
 
Hej, letar efter en kompaktkamera för att ha med mig i skogen. Vill kunna zooma in vilda djur därför bör den ha jättebra zoomfuktion. Någon som har tips på nått bra?
Ett annat alternativ är Sony DSC-RX10 Mark IV som jag har använt under olika resor för att fota vilda djur.
Sedan är frågan om du tycker att denna kamera är alltför stor även om den ingår i kategorin kompaktkameror.
Lägger in några som exempel på bilder.

Kameran finns t.ex. hos:
 

Bilagor

  • _DSC1984.JPG
    _DSC1984.JPG
    14.5 MB · Visningar: 64
  • _DSC2599.JPG
    _DSC2599.JPG
    831.9 KB · Visningar: 53
  • _DSC2671.JPG
    _DSC2671.JPG
    1 MB · Visningar: 49
  • _DSC2847.JPG
    _DSC2847.JPG
    879.6 KB · Visningar: 48
  • LRM_EXPORT_20180416_164517.jpg
    LRM_EXPORT_20180416_164517.jpg
    606.7 KB · Visningar: 51
Nikon P1000 är större än Sony RX10 Mark IV, men Sonykameran är betydligt tyngre.

Bägge kamerorna har sina för och nackdelar.

Sonykameran har större sensor, Nikon har mycket längre tele.

Beror nog väldigt mycket på hur och vad man skall fotografera för att säga vilken som är bäst.
 
Titta på Canon PowerShot SX70 HS . Jag har själv en SX50 HS som fungerar alldeles utmärkt. SX70 HS har 65x zoom så det borde ju räcka en stund.
 
Hej, letar efter en kompaktkamera för att ha med mig i skogen. Vill kunna zooma in vilda djur därför bör den ha jättebra zoomfuktion. Någon som har tips på nått bra?
Min 2:a kommentar
Jag tycker inte att du ska fokusera på extremt hög zoomfunktion eftersom det är svårt att fokusera och hålla kameran stilla och då blir bilderna oskarpa.

Givetvis kan du använda något variant av stöd alt. stativ men då förlorar du nog fördelen med att inte bära med dej alltför många saker i skogen.

Leta hellre efter en kamera med bra kvalitet på objektivet och så stor sensor som möjligt.
 
Det beror återigen på vad man fotograferar. Dagens kamerastabilisering är ofta väldigt kompetent.
Behövs extra stabilisering ute i naturen kan ofta en bönpåse räcka.
 
Min 2:a kommentar
Jag tycker inte att du ska fokusera på extremt hög zoomfunktion eftersom det är svårt att fokusera och hålla kameran stilla och då blir bilderna oskarpa.

Givetvis kan du använda något variant av stöd alt. stativ men då förlorar du nog fördelen med att inte bära med dej alltför många saker i skogen.

Leta hellre efter en kamera med bra kvalitet på objektivet och så stor sensor som möjligt.
Jag har inte bra koll, vad har sensorn för betydelse? Jag har en gammal nikon D80 men tycker den är för stor för att ta med sig.
 
Jag har inte bra koll, vad har sensorn för betydelse? Jag har en gammal nikon D80 men tycker den är för stor för att ta med sig.

Ju större sensor desto mer ljus kan den fånga och desto mindre brus i bilden. Nackdel är att ju större sensor, desto längre brännvidd erfordras för att få tele effekt, vilket i sin tur gör kameran tyngre.

Prioblemet med de flesta långzoomand kompaktkamer som t.ex. Sony RX10 är att de har motordriven zoom vilken dels kan väsnas och dels kan ta lång tid att ändra sig från kortaste till längsta läget vilket kan vara en olägenhet vid djur och fågelfoto. Dessutom drar zoomandet då ström.

Skulle föreslå någon m4/3 kamera med objektiv med lämplig brännvid kanske 200 mm för djur och något mellan 15 och 25 för mera llmänfoto. Kanske ett zoomobjektiv
 
Publicering på nätet ställer lägre krav på utrustning jämfört med "hänga på väggen". Sensor "m43" eller "1 tum" (marknadsbluff, det är 5/8" i verkligheten) skulle funka jättebra. Har erfarenhet av båda. 1" blir billigare och lättare. Har använt Sony RX kameror: Jättebra liten sensor och det finns små varianter med bra zoomomfång. M43 med större sensor med fast eller utbytbara objektiv. Om D80 är lite stor - då blir även m43 lite stor liksom utbytbara objektiv blir lite jobbigt
 
Hej! Här kommer ett svar! Jag har en Kompaktkamera, Sony RX10lll, som jag fotar alla mina bilder med. Tidigare har jag också endast haft Sony´s kompaktkamera. Titta på mina bilder så får du kanske en uppfattning om du tycker att bilderna motsvarar vad du vill åstadkomma! Hälsningar Gunilla
 
Jag har inte bra koll, vad har sensorn för betydelse? Jag har en gammal nikon D80 men tycker den är för stor för att ta med sig.

Vad är din definition på "jättebra zoomfunktion"?

Dagens premiummobiler ligger oftast på 14-120mm rent optiskt, endel har optisk zoom, andra har 3-4 kameror och zoomar digitalt mellan dom.

T.ex. en Samsung Galaxy S24 Ultra

14mm, 24mm, 65mm och 120mm.

En Google Pixel 8 Pro har ungefär samma antar att det finns någon apple eller kinesisk också som klarar ungefär samma.

Är ljuset bra så kan du dessutom beskära en hel del på 120mm bilden och få ett mindre utsnitt.

Nikon D80 är inte superstor och superzoomar och m43-kameror är inte jättemycket mindre. Speciellt inte om du skall ha mer tele än 200mm.

Dom kamerorna som är mindre än m43 och superzoomar är oftast inte väsentligt mycket bättre än dagens premium mobiler.

Brukar finns gott om butiker som har telefoner framme i butik, som man får testa.

Här en ganska bra jämförelse mellan Samsung S24 Ultra och en Nikon Z7 II. Z7 II är en kamera som på alla sätt och vis är otroligt mycket bättre än din D80.
Samsung Galaxy S24 Ultra Camera vs Full Frame Pro Camera (youtube.com)

Edit: Sony verkar ha lite mer tele på sin nya telefon
 
Senast ändrad:
Nikon P1000 är större än Sony RX10 Mark IV, men Sonykameran är betydligt tyngre.

Bägge kamerorna har sina för och nackdelar.

Sonykameran har större sensor, Nikon har mycket längre tele.

Beror nog väldigt mycket på hur och vad man skall fotografera för att säga vilken som är bäst.

Mja...P1000 har ju den lilla sensorn som var så vanlig under flera år, och som så många Svensson köpte på den tiden för familje och semester bilder, det är ju tack vare den lilla sensorn som gav möjlighet till att skapa dessa jätte långa zoom möjligheter för då vissa kamera typer. Canon hade väl en populär modell som stannade vid 1500mm, den nämns ovan i tråden, vann väl flera kamera tester under en tid inom just den typen av kamera.

Senare kom bland annat Panasonic med 1 tums sensor och en modell med zoom till 480mm.
 
ANNONS