Annons

Kompanjon till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag är ute efter en digitalkamera som är liten, smidig och som man kan ta med sig där man inte kan ta med sig sin underbara D70.
Jag har sett en del olika som Minolta XG eller vad dom heter och en del små HP och Sony digitalkompakter men vad ska jag välja.

Helt enkelt en bra kompakt digitalkamera, kanske med lite zoom annars spelar det ingen större roll. Det viktiga är att den framställer fina skarpa bilder.

Jag vet inte sa mycket vad du ska valja, men ett praktisk kriterium borde vara att den ocksa anvander compact flash. Da slipper du kopa nya minneskort.

AK

Jo, jag hade samma fundering. Valde till slut Ixus 500. Tyckte att det viktigaste var CF-kort. Sedan kändes inte behovet så stort av manuellt med mera eftersom det är det jag har min D100 till. En enkel men bra kamera som alltid kan följa med.... Jag är 100 procent nöjd.

ojojoj, den var rätt dyr tycker jag. Runt 4000 kr. Finns det något billigare alternativ? Jag vill ju helst inte slänga ut hälften av vad D70-huset kostar.
Hur är det med dom där små Minolta XG och Minolta G400? Eller coolpixarna?

Jag kan rekommendera.....

....Canon Digital Ixus IIs. Detta är den minsta Ixus-kameran med zoom, jämförbar med Pentax Optio S och Casio Exilim. Kompaktare än IXUS 400, 430, 500 osv. Det finns kameror som är lite kompaktare än Ixus II men då har dom som regel endast fast objektiv utan zoom.

Du får iof "bara" 35-70 zoom och 3,3Mpix, men detta räcker långt! Själv gillar jag inte det mer markanta bruset du får i kompakterna med 4 Mpix och uppåt. Denna får du tag i ny för strax över 2000kr. Hade samma funderingar som dig och skaffade Ixus II som komplement till en D-SLR.

Ixus II har hölje helt i rostfritt stål och är en mycket robust och elegant liten kamera. Den passar som gjuten i minsta LowePro D-res väskan (8s) och får plats i vilken ficka som helst. Bilderna blir helt OK för kameraklassen. Jag valde denna efter att läst tester på Dpreview där den var bättre än motsvarande Minoltor (Xg mfl), Pentaxar (Optio S) och Casio (Exilim).

mvh / Matti

Senast ändrad:
Det låter ju kanon. Har också läst lite om denna lilla juvel som cyberphoto kallar den!
Men det finns så många beteckningar på alla dessa "konsument" digitalkameror så man blir yr.
Den kostade 3000 kr på Cyberphoto. Var finns den att få tag på billigare?

Prova söka på www.pricerunner.com. Jag köpte min från Pixmania. Den var billig där MEN det följde endast med franska manualer :( Kameran har dock så lättfattliga menyer och menyspråk svenska valbart, så det var inga problem att fundera ut alla funktioner själv ;)

Om du vill hålla dig till Nikon kan jag annars rekommendera Coolpix 3100/3200. Köpte en sån till syrran och den är mycket bra. Inte fullt så "ultrakompakt" som Ixus:en och byggd i plast (dock ändå robust) men den är så pass liten att den lätt tas med överallt. Tar mycket bra bilder även denna. Mycket trevlig kamera att hålla i! Tar också "vanliga" AA-batterier (2st) vilket är en fördel. Denna tror jag är lite billigare än Ixus:en oxå. Tar ju även CF till skillnad från Ixus II som är så kompakt att det endast får plats SD-kort ;)

mvh / Matti

Senast ändrad:
Tack! Jag sökte på pricerunner och fick fram en svensk leverantör vid namn plusfoto.se och dom sålde IXUS II:an för 2800 kr. Det är ju ett bra pris.
Pixmania hade den för 2700 så det är ju inte någon stor prisskillnad.

Priserna jag pratar om är pricerunners priser vilket betyder inkl frakt.

Senast ändrad:
Ser man på, priserna har faktiskt gått upp på Ixus II! Jag köpte den för ett halvår sedan och gav då 2395kr.

mvh / Matti

Det är inte så ofta det händer på digital-mojänger =)

Jag ska kolla in den lilla coolpixen också men IXUS II:an är väldigt intressant. s-varianten spelar ingen större roll. Den enda skillnaden verkar vara PictBridge som används för att enkelt och smidigt kunna koppla den till en Canon fotoskrivare. Det är iallafall jag inte intresserad av.

Mvh / Dennis

Jag väljer mellan Nikon Coolpix 3200 och IXUS 2:an men jag funderar lite på om det är värt att köra på samma märke. Är det någon idé att tänka så med tanke på programvaror, flytta minneskort osv.
Om jag köper en IXUS behöver jag kanske ytterligare program i datorn förutom alla Nikon program. Dessutom kan man kanske inte flytta minneskort rätt över till D70 från en IXUS ?

Tacksam för svar angående detta!

Hej igen!

Du kommer att behöva installera Canons programvara om du skall ladda in bilder från IXUS:en.

Observera att både Canon IXUS II och Nikon Coolpix 3200 använder SD-kort och inte CF som din D70! Kolla efter en Coolpix 3100 som i stort är samma kamera som 3200 (förgångaren till denna) och som använder CF-kort. 3100 är utgången men finns kvar i många butiker....säljs ofta riktigt billigt nu....kolla pricerunner!

Observera oxå att även om kompakten du köper använder CF som din D70, måste du troligen formatera kortet när du byter kort mellan kamerorna och således försvinner alla gamla bilder.

SD-korten har fördelen, utöver att bara vara mindre i fysisk storlek, också att dom som regel är mycket snabbare än CF-kort. Jag har en extern kortläsare men det blir aldrig av att jag plockar ur SD-kortet i min IXUS eftersom det går så pass snabbt att ladda ner bilderna ändå direkt från kameran.

mvh / Matti

ANNONS
Götaplatsens Foto