Annons

komplettera med en kamera som får plats i handväskan?

Produkter
(logga in för att koppla)

nicolez

Aktiv medlem
Kan NEX 5 an jämföras med samsungs nx11 ?
Funderar också på en som är liten men man vill ju ändå vara nöjd med bilderna.. ska också önska mig en i julklapp och det står mllan dessa två. En liten nackdel med NEX 5an är skärmen som för min del kan kännas onödig att den är vridbar. Men å andra sidan är den mindre än NX11
några tips där?
jag hade satsat på Nex-systemet, helt enkelt för att jag tror att bilderna blir bättre.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
vet du om skakreduktion fungerar även på äldre mf-objektiv eller om det krävs moderna objektiv för att det skall fungera?
Fungerar antagligen likadant på Olympus som på Pentax
som oxå har sensorshift,
när inte kameran får info om brännvidd så frågar den.
Alltså du rattar fram brännvidden, men med en zoom blir det knepigt.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
jag hade satsat på Nex-systemet, helt enkelt för att jag tror att bilderna blir bättre.
Tvivlar på det,
NX11 har samma sensor som min Pentax K7(14Mp), den har samma
upplösning som Pentax K5 med Sonys 16Mp sensor,
men sämre dynamiskt omfång. Sonys 16Mp sensor finns oxå i NEX 5n,
Sony A580 och Nikon D7000.
Så bara man inte skruvar upp känsligheten mycket så är Samsung-
sensorn bra, samma eller värre med Panasonics 12MP sensor
som oxå finns i Olympus.
 
Tvivlar på det,
NX11 har samma sensor som min Pentax K7(14Mp), den har samma
upplösning som Pentax K5 med Sonys 16Mp sensor,
men sämre dynamiskt omfång. Sonys 16Mp sensor finns oxå i NEX 5n,
Sony A580 och Nikon D7000.
Så bara man inte skruvar upp känsligheten mycket så är Samsung-
sensorn bra, samma eller värre med Panasonics 12MP sensor
som oxå finns i Olympus.
Om man ska tänka på att man kan vrida alla skärmar på NEX kamerorna. är de något som kan göra att kameran slits snabbare (kanske går sönder?)
Nackdelen om man jämför med NEX är väl att NX11 är större att ha i handväskan. Det är lite de som de hänger på för min del också.
 

wfrank

Aktiv medlem
det låter grymt att kunna förstora en viss del av bilden bara genom att klicka på skärmen, det måste ju underlätta mf enormt.

av ren nyfikenhet, vilka objektiv har du inhandlat?
Har nog för många just nu men här är de mest använda, 3 st Contax G 28/2.8, 45/2 & 90/2.8 (bland de bästa Carl Zeiss byggt men förvånansvärt "billiga"). Dessa är alla små (betydligt mindre än kitobjektivet). Men MF och fasta då givetvis. Under dom det senaste nyförvärvet, ett legendariskt & radioaktivt Rokkor 58/1.2 som kommer hem i veckan. Just det kan jag också sätta på 5D2. Snabba vidvinklar lyser som sagt med sin frånvaro, men Zeiss har precis släppt ett 24/1.8 till NEX (alltså med AF o allt). Det är bra men inte litet tyvärr.

Varning för den här tråden, 130 sidor med bara NEX-bilder (i ett riktigt forum där man kan posta bilder i vettig storlek): http://www.fredmiranda.com/forum/topic/969329
 

Bilagor

superboy77

Aktiv medlem
Jag har precis blivit biten av NEX-buggen och kommer definitivt köpa en NEX-5N snart. Gillar man att fota porträtt så borde den nya Sony SEL 50/1.8 OSS vara ett givet köp. En perfekt brännvidd som dessutom har motsvarande fyra stegs bildstabilisering.
 

wfrank

Aktiv medlem
Den finns inte utan vridbar skärm. Men jag tror inte du ska bry dig så mycket om skärmen, det är hållbara metall-leder. Dessutom är den väldigt behändig om man ska fota från en låg vinkel.
Jo det finns faktiskt, den lite större NEX 7:an som kommer nu. Men den är alltså större, och för mig sämre bla för att den saknar vridbar skärm. På 5N kan man dessutom vrida EVF:en (tillbehör) och 7:an saknar också touchdisplayen som är extremt bra för MF. Annars kan jag inte se någon större nytta med touchskärmen efter några månaders användning.
 
Jo det finns faktiskt, den lite större NEX 7:an som kommer nu. Men den är alltså större, och för mig sämre bla för att den saknar vridbar skärm. På 5N kan man dessutom vrida EVF:en (tillbehör) och 7:an saknar också touchdisplayen som är extremt bra för MF. Annars kan jag inte se någon större nytta med touchskärmen efter några månaders användning.
NEX 7 känns lite dyr för min del. Jag vill egentligen bara ha nåt som är lättanvänt men bättre än min gamla digitalkamera. Kanske får bli en NEX 5 eller NEX 5N. Mor verkar redan ha köpt NX11 men de kanske får bli ett byte
 

PMD

Aktiv medlem
Olympus har ju spegellösa kameror med skakreducering,
men över 800 iso blir det nog lite sämre bilder...
Olympus (och Panasonic, vars objektiv ju passar på Olympus kameror) har några ljusstarka objektiv med fast brännvidd. Om man använder dem istället för en ljussvag normalzoom så har man vunnit några steg och behöver kanske inte höja ISO så mycket.
 
Nu har jag kollat runt en del och det blir antingen nex5 eller nex5n . 5n verkar vara en uppdaterad och bättre version av nex5 men nästan 2 tusen dyrare. De kanske är värt det, eller vad tycks?
 
ANNONS