Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komprimera utan förlust

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Hittar inget snabbsvar på frågan så tar det här även om det säkert varit uppe förut, så ha överseende ;-)

Vad jag vill är att komprimera mina TIFF bilder utan kvalitetsförlust och jag vet inte om metoden att i utforskaren välja Skicka till komprimerad mapp innebär kvalitetsförlust eller inte?

Finns det någon annan metod att göra detta i tex PSE 5.0 eller via Vista?

Det viktigaste är att bilderna tar mindre plats men utan att förlora kvalitet om jag vill öpnna dem i fullstorlek igen, och det gäller endast TIFF filer.

Har inte laddat ner Zip och hoppas det finns någon metod som inte kräver det.

Tack på förhand.

När man sparar tiff i någon av photoshopprogrammen går det att välja lzw-kompression. Den ska vara förlustfri, men jag fattar faktiskt inte hur det går till (minskar man storleken på en bildfil borde ju också bilddata försvinna...). Det enda jag kan säga är att jag själv aldrig märkt någon kvalitetsförlust på de bilder jag sparat med lzw.
David

Sitter med PSCS4 så jag vet inte vilka möjligheter för Tif-sparning Elements har, men jag testade spara en 10mpix-bild som tif i 3 olika format (det dyker upp en dialogruta vid "spara som - tif":

Tif utan komprimering: 17 mb
Tif med LZW-komprimering: 10 mb
Tif med Zip-komprimering: 9 mb

Alla är ickedestruktiva, Zip-metoden tog något längre tid. Sen kan man spara tif med JPEG-komprimering också, men det är ju inte aktuellt i ditt fall.

Med Winzip kan du ju packa ihop ett gäng bilder i utforskaren för lagring, men det är ju lite bökigare att sedan komma åt enskilda bilder.

När man sparar tiff i någon av photoshopprogrammen går det att välja lzw-kompression. Den ska vara förlustfri, men jag fattar faktiskt inte hur det går till (minskar man storleken på en bildfil borde ju också bilddata försvinna...). Det enda jag kan säga är att jag själv aldrig märkt någon kvalitetsförlust på de bilder jag sparat med lzw.
David

Se det som att du packar en resväska med kläder. Du får plats med mycket om du strukturerar snyggt och viker rätt, men det är bökigt att komma åt och använda det när du vill. Slänger du ner allt i en hög i väskan får du plats med rätt mycket. Du kommer ju åt kläderna snabbt med de ser för jävla skrynkliga ut...

Den tekniska förklaringen kan jag inte exakt, men jag tror det handlar om att hitta upprepningar i ettorna och nollorna, och skapa matematiska formler som multiplicerat med varandra skapar slutfilen (som egentligen bara är ett väldigt stort numeriskt tal).

Tackar för tipset!

Har ju passerat det läget där jag kan välja LZW komprimering varje gång jag sparat utan att se det, är man ett blindstyre eller ;-)

Ska göra så i fortsättningen så blir det bra.

Case Closed!

Case reopen

Vill gärna veta om metoden Skicka till / komprimerad mapp som finns under högerklick på en mapp innebär kvalitetsförlust?

Om inte så kan jag packa ihop alla org mappar för enklare, mindre utrymmeskrävande förvaring men ändå öppna dem vid behov, och det är TIFF filer det gäller.

Men det luriga är att det då skapas en extra mapp som är komprimerad men kan jag då riskfritt ta bort den mapp som jag just komprimerade, tex jag har en mapp som heter Test som jag komprimerar på detta sätt och får då en ny mapp med samma namn men med ett blixtlås på som är den komprimerade, kan jag då radera den som inte har blixtlåset som är Org mappen Test?

Metoden med LZV funkar kalas när jag gör om bilderna till 8 kanalers och piffar på dem och spar JPEG filer för användning i div visningssyften, så det var bra ;-)

Men det luriga är att det då skapas en extra mapp som är komprimerad men kan jag då riskfritt ta bort den mapp som jag just komprimerade, tex jag har en mapp som heter Test som jag komprimerar på detta sätt och får då en ny mapp med samma namn men med ett blixtlås på som är den komprimerade, kan jag då radera den som inte har blixtlåset som är Org mappen Test?
Ja. :)

Det Windows gör är att skapa en *.zip-fil som innehåller alla mappar och filer du komprimerat. Denna .zip-fil ser du som en mapp med blixtlås på. Komprimeringen är icke-förstörande (förlustfri).

Mer info: http://www.lockergnome.com/it/2005/11/22/windows-xp-compressed-zipped-folder/

Ja. :)

Det Windows gör är att skapa en *.zip-fil som innehåller alla mappar och filer du komprimerat. Denna .zip-fil ser du som en mapp med blixtlås på. Komprimeringen är icke-förstörande (förlustfri).

Mer info: http://www.lockergnome.com/it/2005/11/22/windows-xp-compressed-zipped-folder/

Ahh.. som jag hoppades alltså, tack för snabbt svar, då blir det lite mera plats över på disken när jag tryckt ihop allihopa och jag gissar att man packar upp dem helt enkelt genom att öppna mappen med dubbelklick och lika på utvald bild och sen komprimerar om den efteråt?!

ANNONS
Götaplatsens Foto