Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Konsert foto fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

j0lle

Medlem
Hej!
jag ska fota en konsert nu till helgen och jag har några agfa apx 400 asa rullar. hur mycket behöver jag pressa dem? eller ska jag sattsa på några andra rullar?
jag tänkte fota med ett 200mm objektiv. konserten är innomhus inte så värst mycket ljus.

tack!

ISO 400 får du antagligen prassa till 800-1600 beroendes på.
Ofta hamnar man med en ljusstark glugg på mellan 1/30 och 1 sekund. Alltså så kommer 200mm innebära stor risk för rörelseoskärpa.
Har du ett ljusstarkt vidvinkelobjektiv så satsa på det istället.

Lycka till
Per

APX är nog inte den lämpligaste filmen att pressa. Kodak TriX däremot funkar utmärkt. Men det är lite kinkigt med val av framkallare. Jag har pressat i vanlig D76 nån gång. Det blev inte så bra. Dock finns det folk här som har bättre koll på lämpliga pressframkallare.

Personligen brukar jag använda Fuji Neopan 1600 till konserter. Den ger himla vacker tonskala och fint korn. 1600 gör att jag ofta kan blända ner till 4 och ta på fri hand.

Vet du något om hur lokalen ser ut? Finns det stolpar och annat att ta stöd mot?

Konsertfotofråga

Håller med om att Tri-X passar bättre att pressa, men en snabbare film som Neopan 1600 eller Ilfords 3200-film (efter 1600 ASA) ger inte lika mycket förluster i de mörka partierna som en pressad 400-film.

Man ska dock vara medveten om att Neopan 1600 är en pressad 640-film och Tmax och Delta 3200 pressad 1000-film. Så man får inte snåla för mycket på exponeringen.

Men visst är förlusterna betydligt mindre.

Skulle föredra delta 3200, tål lätt 6400 och ger sjujävlafint gryn i rätta händer.Kör nästan konstant med den filmen på gigs.

ANNONS
Götaplatsens Foto