Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

"konsertobjektiv"

Produkter
(logga in för att koppla)

sixten

Ny medlem
tjo!

har nyss köpt en nikon d70 å har tagit lite konsertbilder men är inte riktigt nöjd med resultatet. fick med ett sigma 17-55 (1000kr typ) som e rätt kass. skulle behöva ett ljuskänsligare objektiv, gärna med zoom och med brännvidd nånstans mellan 50-200mm. nån som har nått bra tips på ett prisvärt objektiv?

tack å hej...

/eric

Du kan ju alltid börja med ett fast 50mm/1.8 för ca 1300kr.
Lite längre brännvidd ger ju ett 85mm/1.8 för lite mer än 3000kr.
För upp till 200mm passar ett 80-200mm/2.8 rätt bra, går att hitta begagnade för 5000-6000kr (2-ringszoomen med stativfäste).

Tycker isåfall Sigmas 70-200 med 2,8 genom hela.
Är ingen "skjutzoom" så du riskerar inte tt få in en massa skit i objektivet.
Dessutom känns sigmat lättare och mindre otympligt, men jag kan jue ha fel?
Kolla upp det nogrannare!

P.S. Sigmat kan du hitta beggat för
5 000 - 6 000:-

vänta med att köpa teleobjektiv, ett vidvinkel ger dig mycket större möjligheter för konsertfoto eller något mellanting. ett tele kommer du ändå bara kunna använda utomhus på de största scenerna på festivaler och inte på klubbar och mindre scener som kanske är vanligast att fota på resten av året. vidvinkel funkar dessutom på de stora scenerna också om man inte är ute efter porträtt. jag hade nog köpt ett 24-70 eller 16-35 om jag var du, det första är ju väldigt allround och så har de 2.8 i bländare så de funkar bra vid sämre ljusförhållanden. 50/1.8 är ju också ett bra köp men trist att alltid ha samma brännvidd..

ANNONS
Götaplatsens Foto