Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstertfoto.

Produkter
(logga in för att koppla)

Totto15

Aktiv medlem
Hallå

Var och såg Kent i Börlänge. Tog med mig kameran.
Men vad ska man tänka på för att få en bra blid?

Ni vet kontertförhållande;
Mörkt, starkta strålkastare som skiftar färg, och scenfolk som rör sig.

Vill helst inte använda blixt då det missvisar stämningen.

Nu har jag ingen SLR men en skaplig pocketkamera där det mesta kan ställas in manuellt.

Tack.

konsertfoto

Kanske du kan hitta någon förinställd inställning
hos kameran typ "museum", där blixten inte
avfyras och ta kortet med Best Shot Selector-
inställning.Eller liknande.

Jag föredrar att ha tillgång till backstage, så att jag kan använda både ett tele- och ett vanligt normalzoomobjektiv. Senast jag fotade uppträdanden på scen hade jag allt detta och utav ~1500st exponeringar blev 590st helt okej, ~250st bra och runt 100st dugliga för tryck.

När det är just konserter som Kent är det ju lite svårare att fixa backstagetillträde, och att stå ute i publiken är skitjobbigt. Om du kan ställa ISO själv så ställ det på 800 eller 1600. Det blir brusigt, men hellre brus som är lätt att ta bort i efterhand än oskärpa som är desto svårare. Slutartider runt 1/40-60s brukar fungera bra, fast jag kör alltid med stativ (trebens, om jag står trångt kör jag med bara ett ben utfällt) så skakoskärpan försvinner för det mesta där. Men sångare och dansare står sällan stilla så gå inte så mycket lägre än så.

ANNONS
Götaplatsens Foto