Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Konstigt skräp

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt ett Canon 100-400 objektiv. Har bara haft det några dagar. En sak som jag har noterat är att det blir något skräp på vissa bilder. Har blivit på ca 3-4 bilder efter att ha tagit ca 80 bilder med det nya objektivet (efter att tagit bort en hel del bilder).

Någon som vet vad det kommer ifrån?

Kan det vara objektivet?

Bifogar 2 st bilder. 100% crop efter redigering.

Info om första bilden (IMG_2536): 320mm, f10, 1/400, ISO-400

Info om andra bilden (IMG_2749): 135mm, f5, 1/1000, ISO-400

Bilagor

• IMG_2536---skräp-(TV).jpg
    IMG_2536---skräp-(TV).jpg
    52.1 KB · Visningar: 340
  • IMG_2749---skräp-(TV).jpg
    IMG_2749---skräp-(TV).jpg
    67.2 KB · Visningar: 342
Första bilden ser mer ut som flygande knott.
Andra bilden ser jag inte riktigt vad som skulle vara skräpet.
Skräp i ett teleobjektiv har jag svårt att föreställa mig att man skulle kunna se i bilden. Det blir nog bara ett dis om det är tillräckligt skitigt.

Du har nog rätt :) Man är väl för misstänksam ;)

Här är en annan bild. Den har jag först klippt och sen förminskat ner. Det är väl antagligen bara vanligt skräp som sitter i pälsen på katten. Denna bilden blev nog också underexponerad.

Bilagor

• IMG_2745-skräp.jpg
    IMG_2745-skräp.jpg
    69.1 KB · Visningar: 209
Senast ändrad:
Gulo sa:
Du har nog rätt :) Man är väl för misstänksam ;)

Här är en annan bild. Den har jag först klippt och sen förminskat ner. Det är väl antagligen bara vanligt skräp som sitter i pälsen på katten. Denna bilden blev nog också underexponerad.

Vore glad om min katt var så fin i pälsen.(missade sista fågeljakten tyvärr, fågeln var större än kattfan. )
men på första verkar det som att det är damm bara.

ANNONS
Götaplatsens Foto