Annons

Kontrakt med minderårig modell

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Hejsan!

Om man tänkt göra TFP med en tjej som endast är 16 år så gissar jag på att godkännande i skrift behövs från föräldrar... (?)

Finns några färdiga mallar man kan använda för just detta. Något annat jag behöver tänka på förutom det uppenbara?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Avtal eller inte.
Jag bor på en liten ort.
Skulle det bli problem med en minderårig modell så kommer jag få problem.
Problem undviker man definitivt enklast genom att man har pratat med föräldrarna innan fotograferingen.
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
För att vara lite petig vill jag bara påpeka att rent juridiskt är du, som du själv varit inne på, tvungen att ha föräldrarnas godkännande, enligt föräldrabalken 6:12.

Så för att slippa en massa tjafs i efterhand skulle jag rekommendera att du själv tar kontakt med någon av modellens föräldrar och kontrollerar att det är okej - helst skriftligt.
Oftast är det säkert inga problem men better safe than sorry....
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Tack för svaren. Fick konstigt nog inte meddelande om att svar inkommit förrän efter såhär många.

Jo jag har frågat henne ett flertal gånger vad hennes föräldrar säger och hon verkar ärlig.

Jag har sagt att jag kommer skriva iordning ett kontrakt där underskrift från förälder behövs innan vi kan fota. Men jag funderar starkt på att be om ett telefonnummer så jag kan ringa en snabbis och prata med dom så allt är helt säkert på det klara.

Jag vet hur jag var när jag var 16 och hade säkert kunnat fejka en förälders underskrift för att få göra lite som jag vill ;)

Tack åter igen för svaren och mallarna!
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Japp har bott på liten ort så vet hur det är. Men även här i Sthlm så blir inte staden så himla stor när du dra ihop folket som samlas på modellbilder.se/modelmayhem och den typen av sidor.

Dels risken att behöva ta bort bilder man ev. e jäkligt nöjd över efteråt och även rykten och konstiga historier som kan uppkomma från konflikter.

Avtal eller inte.
Jag bor på en liten ort.
Skulle det bli problem med en minderårig modell så kommer jag få problem.
Problem undviker man definitivt enklast genom att man har pratat med föräldrarna innan fotograferingen.
 

gorse

Aktiv medlem
Nu är det några dagar sedan tråden var aktuell, men jag bor också på mindre ort. Jag skulle nog skriva kontraktet direkt med föräldrarna för man kan inte upprätta avtal med minderåriga. Inte att hon tar med sig av föräldrarna underskrivet kontrakt. Och det är inte så mcyket skillnad mellan 6 år och 16 år.
 
ANNONS