Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontrollera skärpedjup med brännvidd.

Produkter
(logga in för att koppla)

flossy666

Aktiv medlem
En sak har jag svårt att hitta information om, kanske nån här kan göra mig klokare.
Att skärpedjupet minskar med ökad brännvidd är ju en självklarhet. Står jag 5 meter från en pumpa och byter från 50 till 200 mm med samma bländartal så blir naturligtvis skärpedjupet kortare.

Samtidigt som pumpan blir väldigt mycket större.

Men låt säga jag backar från mina 5 meter med 200-objektivet, så pass att pumpan upptar lika mycket av sensorn som den gjorde vid 5 meter med 50-objektiv. Fortfarande samma bländartal.

Hur blir skärpedjupet på pumpan med 200-objektivet då? Fortfarande kortare, eller blir det i stor sett samma som med 50mm från 5 meter?

Förutom en och annan DOF-site som du hittar via google så råkar du ha en iPhone så finns ett antal appar där du kan leka med brännvidd, fokusavstånd, hyperfokal och FOV (field of view). Den som passar mig heter DOF Plus och kostar som en GB-glass.

Motsvarande finns säkert till alla sugiga Androidlurar också ;-)

[Notera smileyn androidpeople]

Men jag vet ju inte hur mycket jag måste backa med 200-objektivet för att pumpan ska bli lika stor i bilden.
Nån som har ett mer konkret svar på min fråga?

Om förstoringsgraden är densamma (d.v.s. pumpan blir lika stor i bild) och du använder samma bländare (t.ex. 5,6) så blir skärpedjupet lika eller i princip lika.

Däremot får du ju olika perspektiv, och bilden tagen med 200 mm får en snävare bildvinkel vilket gör att mindre av bakgrunden fås med i bild vilket gör att man upplever den bakgrunden som mer oskarp.

Exakt, skärpedjupet kommer att bli nästan exakt detsamma. Däremot kommer oskärpan att komma snabbare, alltså det är mindre avstånd i djupled mellan riktigt skarpt och riktigt oskarpt.

Tack Robert. Det var precis vad jag undrade.
Att bakgrunden upplevs som skarpare vid 50mm, där mer av bakgrunden pressas ihop i bildrutan är ju inte så konstigt, men det var det faktiska skärpedjupet jag var intresserad av.

Lärde man sig nåt idag också.

Du ska gå från 5 till ca 20m (50mm vs 200mm). Vilket du lätt kunnat se själv om du bekymrat dig hitta en app.

Så i praktiken så kan jag kontrollera hur distinkt skärpesläpp jag vill ha för en given inramning med hjälp av brännvidd och adidas-skor, men inte skärpedjup?

Så i praktiken så kan jag kontrollera hur distinkt skärpesläpp jag vill ha för en given inramning med hjälp av brännvidd och adidas-skor, men inte skärpedjup?

Ungefär så, samt att perspektivet förändras med förändrat avstånd.. Det faktiska skärpedjupet kontrollerar du ju sen med bländaren.

Du ska gå från 5 till ca 20m (50mm vs 200mm). Vilket du lätt kunnat se själv om du bekymrat dig hitta en app.

Förhållandet mellan brännvidd, avstånd och motivets storlek på senorn är enkel matematik.

motivet storlek / avstånd till motivet = motivets storlek på sensorn / brännvidden

vi låtsas att pumpan är 250 mm stor, avståndet är 5000 mm och brännvidden är 50 mm då blir storleken på sensorn 250/5000*50 vilket ger 2,5 mm

för att få samma storlek på sensorn med 200 mm räknar vi ut avståndet så här
250*200/2,5 vilket ger 20 000 mm
wfranks fina app funkar alltså korrekt - och egentligen kunde man ju nästan ana det på exempelsiffrorna han gav eftersom relationen är "rak"

Petter ...

ANNONS
Götaplatsens Foto