Annons

kontrollgrepp dynax 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Liza

Aktiv medlem
Jag funderar på att investera i ett kontrollgrepp till min Minolta Dynax 7 och skulle vilja ha ett par omdömen från er som redan använder det.

1. hur tungt är det
2. batteriernas livslängd (käkar den AA batterier som godis?)
3. kan handledsremmen användas på kameran

plus andra synpunkter ni har.

MVH Eva
 
Hej,
Stort plus tycker jag.
Den ger en skön balans i kameran. Som gör att man ogärna fotar utan den.

Jag tror den väger 300g med lithium batterier. Har bara använt AA i nödfall men inte upplevt att den äter batterier. Iaf inte som Dimage7 ; ) Batterieåtgången är ju för övrigt helt avhängd fotoförhållandet.
Skulle sen batteriet ta slut i kamerahuset så har man reserv i greppet.

Greppet är kanonskönt med knappar på rätt ställe. Kan bara säga köp!!


Ja just ja, handledsrem.. Ingen aning.
 
Batteriåtgången är inget problem och då använder jag laddningsbara AA. Faktum är att de räcker så pass länge att jag har svårt att uppskatta hur länge, eller huruvida jag ska ange antalet rullar eller dagar som mått.

Som redan sagt så blir det ypperlig balans men den väger en del. Borde väl bli nånstan runt 800-900g totalt. En del uppfattar kameran som stor med detta tillbehör, typ min flickvän. Fast om man fotograferar mycket och arbetar med kameran snarare än betraktar det som något heligt som man gör bäst i att hålla ömt i så ser jag detta tillbehör som ytterst behagligt.

Hanledsremmen vet jag inget om.

Mvh
Maverick
 
Hej

Vikten=255g. (untan batterier)

Batteriförbrukningen beror ju även på temperatur & om du fotar med blixt eller inte. Jag fotar väldigt sällan med blixt och då har batterierna räck till ca. 20-30 rullar film (36 bilders)

Handlovsremmen kan du fästa på kontrollgreppet.

Köp kontrollgreppet, du kommer inte att ångra dig.
 
Jag äger inget, än... men har kännt på det..

Visst blir kameran lite större, men enligt mig är det knappast någon nackdel.. det känns som att kontrollgreppet nästan är ett måste, en del som verkligen kompletterar kameran och ger den en prefekt avvägning.. det blir skön balans i kameran med kontrollgreppet.. och att kontrollgreppet har ett otroligt skönt pistolgrepp gör det inte sämre..


Jag ska köpa en Dynax 7:a.. och kontrollgreppet är det första jag beställer till den..

Iofs så har jag rätt stora händer också..
Det bästa kanske vore om du beger dig till en affär som har en inne, ta med dig kameran och be att få prova det..
 
Senast ändrad:
Nu har jag ju ingen d7 men väl en 700si och har jag väl skruvat dit handgreppet med batteripacken så tar jag inte gärna bort det igen.
Allt känns mycket bättre med det monterat.
Med 700:an räcker dom 4 AA i "evighet" Orginalbatteriet ligger som reserv i väskan.
 
Tack för era synpunkter :)

Jag har saknat greppet sedan min gamla 9xi men varit orolig för vikten pg ledvärk som mig darrig i händerna. Bra att handledsremmen kan användas då den ger väldigt bra stöd.

Som sagt...tack, det blir nog ett litet köp nu. Lycka till med plåtandet.
Eva
 
ANNONS