Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopiering av bilder till mappar baserade på bilddatum?

Produkter
(logga in för att koppla)

12acres

Ny medlem
Hej!

Jag har ett till synes ganska enkelt problem:

En mapp på min dator innehåller ett större antal bilder.
Dessa bilder vill jag flytta till en annan plats. På denna plats vill jag att mappar skapas, som bilderna läggs i. Mapparna skall skapas utifrån de datum bilderna tagits.

Är det någon som känner till något program som gör detta, utan att samtidigt göra en massa andra saker? Har letat på ett flertal ställen.

Tacksam för svar,

// LC

Hej!

Jag har ett till synes ganska enkelt problem:

En mapp på min dator innehåller ett större antal bilder.
Dessa bilder vill jag flytta till en annan plats. På denna plats vill jag att mappar skapas, som bilderna läggs i. Mapparna skall skapas utifrån de datum bilderna tagits.

Är det någon som känner till något program som gör detta, utan att samtidigt göra en massa andra saker? Har letat på ett flertal ställen.

Tacksam för svar,

// LC

Hej!
Downloader Pro kan nog lösa ditt problem.
Kolla in på www.breezesys,com

//Dan

Hej
De bildbehandlingsprogram jag provat (Photoshop Elements, Aperture, CS5 Photoshop/Bridge) kan göra detta när du importerar bilderna. De är dock ganska anpassade till att importera från kamerans minneskort. Prova att lura programmet att det är bilder direkt från en kamera som den skall importera. Jag vet inte om det fungerar, men det kanske kan gå.

Hälsningar
Lars Hedin

Lightroom gör precis det du vill. Vid import kan du välja att kopiera bilder från en plats till en annan och att lägga de nya kopiorna i datumbaserade mappar enligt eget önskemål, t.ex. ÅÅÅÅ/MM eller ÅÅÅÅ/MM/DD eller nåt annat.

Lightroom finns i 30 dagars gratis fullt fungerande testversion på Adobes hemsida.

Sen är ju LR tänkt för så mycket mer än att bara kopiera bilder till mappar...... akta dig så att du inte fastnar för alla smarta funktioner så att du vill köpa programmet :)

Program

Lightroom utmärkt... Picasa gratis... men kräver lite arbete av dig. Picasa kan importera direkt från minnekort, läsa RAW och sortera bilderna efter datum, filnamnnamn etc. Därefter markerar du bilder med samma datum, och väljer att skapa en mapp, döper den... klart. Exifinformationen finns enkelt att utläsa i högerspalten. Men som sagt... Picasa är gratis, snabbt och stabilt men gör inte ALLT. Därför, köp Lightroom... om du vill ha ett kompetent program med RAWredigering etc. i ett enda suveränt program (men inte min tekopp:).

Om du har någon erfarenhet av att skriva egna program/script så kan jag tipsa
om pyexiv2 biblioteket till python.
http://tilloy.net/dev/pyexiv2/overview.html

Då kan du väldigt enkelt skriva ett script som gör precis det du vlll genom att läsa
ut exponeringsdatum ur EXIF.

Har personligen gjort ett liknande script som jag kör på alla mina bilder jag tar
som även gör lite omdöpning av filerna samt lägger till copyright/artist i EXIF.

Lightroom gör precis det du vill. Vid import kan du välja att kopiera bilder från en plats till en annan och att lägga de nya kopiorna i datumbaserade mappar enligt eget önskemål, t.ex. ÅÅÅÅ/MM eller ÅÅÅÅ/MM/DD eller nåt annat.

Lightroom finns i 30 dagars gratis fullt fungerande testversion på Adobes hemsida.

Sen är ju LR tänkt för så mycket mer än att bara kopiera bilder till mappar...... akta dig så att du inte fastnar för alla smarta funktioner så att du vill köpa programmet :)

Precis, LR är grejen

ANNONS
Götaplatsens Foto