Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopior av dia

Produkter
(logga in för att koppla)

PrettyPepsi

Aktiv medlem
Har förstått att det i många avseenden är bäst att fota med diafilm. Min fråga är då hur man bäst tillgodogör sig bilderna när man framkallat dian.
Jag vill inte visa dem på projektor utan helst ha papperskopia i "vanlig" storlek eller ev större på de kort som blivit bäst.Vart vänder man sig då för att få så bra kopior som möjligt?

Läste i något inlägg att om man tvunget ville ha papperskopior på dian kunde man lika gärna ta med negativ film. Stämmer detta?

Dia == negativ

Svaret är NEJ.
Diafilmer har som regel mer att erbjuda än ett normalt negativ.
Proffsen använder mest dia.
Att skapa papperkopior av dia är idag inget problem, förr blev de mycket hårda.
Dia skickar du som regel till tidningar mm.
Urvalet av BRA filmer gör du bland diafilmerna.
Mitt tips till dig är att provlämna en diarulle till japanfoto och kolla resultatet.
Happy klicking :)

Dia, såväl som negativ film, har sina respektive för- och nackdelar. Själv fotograferar jag med negativ film när jag vet att bilderna ska ut på papper. Om man sedan vill ha förstoringar med hög teknisk kvalité så får man betala för det oavsett om de görs från dia eller från färgneg.

Proffsen kör med dia såväl som med negativ film beroende på ändamålet.

PrettyPepsi skrev:
Jag vill inte visa dem på projektor utan helst ha papperskopia i "vanlig" storlek eller ev större på de kort som blivit bäst.
Jag är inbiten diaanvändare men jag tycker det låter som om negativ film är ett smartare val för dig. Vill man ha kopior i volym är negativ fortfarande den kostnadseffektiva lösningen även om digitaliseringen av labben lett till att förstoringar från dia har blivit billigare och bättre.

Dia är inte ensidigt bättre än negativ. Kornet kan upplevas som lite snällare och det är enklare att hitta filmer med mättade färger och hög kontrast om man vill ha det. Men negativen är mer förlåtande vid exponering och innehåller mer information om motivet som går att utvinna digitalt eller vid manuell kopiering.

Däremot har ju dia andra fördelar. Lätt att arkivera. Avslöjar snabbt misstag och kan därför hjälpa till vid inlärningsprocessen. Trevligt att se på ljusbordet :)

ANNONS
Götaplatsens Foto