Annons

Kornig bild vid zoomning

Produkter
(logga in för att koppla)

csmilla

Ny medlem
Jag är väldigt ny på att foto porträtt (förutom enklare barnbilder). Jag fick äran att fota ett bröllop i somras men känner att bilderna inte alls blev som jag tänkt. Jag fotade bilderna i Raw och har redigerat i Lightroom och sparat ner till jpeg. Men jag ser ju att dessa bilder blir väldigt korniga när jag zoomar in. Kan man rädda upp dem??

Här kommer ett exempel (ISO 320, f 5 och 1/200 sek)
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Den ser bra ut även förstorad, tycker jag. Man ska ju inte titta på bilden med näsan nuddande skärmen.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Inget fara med det bruset. Skärpa och brus kanske inte är absolut på topp när man pixelpeepar (kollar i 100 % förstoring) men det spelar ingen roll. Det duger bra. Fin bild.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Det kommer nog inte synas i tryck i A3 eller mindre men vill du kan du ju plocka upp rawbilden igen och pensla in lite brusreducering i detaljer där det syns mest. Förmodar att dina inställningar för bilden är sparade (kan inte lightroom). Om det inte går att pensla in valfri brusreducering med Lightroom har du kanske tillgång till Photoshop där du kan göra det steget. I photoshop kan du göra det på många sätt med enklast är väl att använda filter-camera rawfilter och sedan använda penseln där eller brusreducera och pensla in där du vill ha reduceringen med händelsepenseln.
OBS använd inte jpg-bilden utan gör det med samma inställningar i raw-bilden och exportera ut en ny jpg om du vill ha optimal kvalitet.
 

martley

Aktiv medlem
Brus är väl det som tillkommer med ökat iso men 320 borde inte vara något problem med den kamera du använt enligt bildens metadata (EOS 70D). Jag tycker för övrigt inte att det är något störande brus. Precis som Petter skrev så är väl det enda som stör lite och som gör att man tappar fokus från personerna på bilden är de där stolsbenen, det borde kanske varit någon mera uppenbar förhöjning hon stod på än den där fällstolen som nästan helt döljs av klänningen. Men vem är jag att kritisera...
 

csmilla

Ny medlem
Det kommer nog inte synas i tryck i A3 eller mindre men vill du kan du ju plocka upp rawbilden igen och pensla in lite brusreducering i detaljer där det syns mest. Förmodar att dina inställningar för bilden är sparade (kan inte lightroom). Om det inte går att pensla in valfri brusreducering med Lightroom har du kanske tillgång till Photoshop där du kan göra det steget. I photoshop kan du göra det på många sätt med enklast är väl att använda filter-camera rawfilter och sedan använda penseln där eller brusreducera och pensla in där du vill ha reduceringen med händelsepenseln.
OBS använd inte jpg-bilden utan gör det med samma inställningar i raw-bilden och exportera ut en ny jpg om du vill ha optimal kvalitet.
Jag ska se om jag får till det.
 
ANNONS