Annons

Kornig HP4+ :(

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis framkallat mitt första negativ till bild med Ilford HP4+ och jag tycker den är väldigt kornig.

Jag har framkallat den i HC-110 dil b i nio minuter (normal framkallning). Det är en 120-film och jag har förstorat den ca 4 gånger och jag tycker man verkligen ser kornet. Är filmen så grovkornig eller har jag gjort något fel?

Förut har jag använt mig av TMAX 100 och då storformatsnegativ som jag har kontaktkopierat och då ser jag inget korn alls, men det här är jag lite besviken på. Det är första gången jag framkallar en 120-film och jag trodde verkligen man inte skulle se kornet då heller eller i alla fall mycket lite, men jag tycker nästan det känns så att kornen är väldigt stora.

Därför undrar jag om kornen kommer försvinna om jag går över till TMAX 100 eller ska jag damma av min gamla träkamera?

/ Marcus - som inte tål korn, för jag vill ha svarta bilder...

Någon HP4 har jag aldrig hört talas om. Är det FP4 eller HP5 du har använt? Om det är det sistnämnda så är det ju en 400-film med ganska rejält större korn än TMX som ju har något av det finaste kornet på marknaden. Jämför man HP5 i 4x med kontaktkopierad TMX, ja då blir det skillnad.

Hur ser negativen ut förresten? De är inte överframkallade? Kan du kopiera dem på tvåans papper?

Prova TMX innan du ger upp lillkameran tycker jag.

jimh skrev:
Någon HP4 har jag aldrig hört talas om

Oups, jag menade självklart FP4 plus.

Negativen är helt ok, Jag tyckte 2:ans blev bäst.
Motivet betstår av mestadels moln. Jag hade inte något filter när jag tog kortet och det är just i molnen jag tycker att kornigheten kommer fram mest. Längst nere i bilden sitter min dotter och hon ser inte så kornig ut.

När bilderna har torkat så ska jag scanna in dem och posta dem så for vi se om kornen syns då

/ Marcus

FP4 är omtyckt i 120-formatet av relativt många fotografer tror jag men om du har andra preferenser att jamföra med så är det kanske inte så konstigt om du får mycket korn.

Det blir ju en avvägning mellan korn och skärpa.
Technical Pan kan ju se luddig ut i stora förstoringar när FP4 ser skarpare ut men med mer korn. Enligt de uppförstoringar som jag sett.

ANNONS
Götaplatsens Foto