Annons

Kort skärpedjup i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

vector23

Ny medlem
Finns det ngn plug in eller går det att på annat sätt skapa ett kort skärpedjup i ligtroom (bakgrunden blir ju tyvärr inte alltid som man tänkt).

Det går visserligen att göra bakgrunden lite oskarpt, men effekten är för svag. Importera fram och tillbaks mellan CS och LR är ju möjligt, men vore tidsbesparande att slippa.

Jag är 99% säker på att det inte finns något sådant plugin, tyvärr.

Det finns som jag ser det två anledningar för att det troligen inte kommer dyka upp något liknande i Lightroom inom en överskådlig framtid:

Lightroom arbetar icke-destruktivt. Att blurra bakgrunden är högst destruktivt. Samt att jag tror att det ligger väldigt långt från Adobes intentioner med LR. De strävar ju inte efter att skapa ett program för att ersätta PS, utan komplettera.

Att göra en bakgrund oskarp går naturligtvis att göra "icke-destruktivt" precis som allt annat. Det är ju i slutändan bara matematiska beräkningar på ursprungligt pixeldata det är frågan om vare sig vi vill skapa oskärpa, skärpa, ökad färgmättnad, beskärning, höjd kontrast i vissa delar av bilden, eller vad vi än gör.

Men som Walle säger, det är kanske snarare en politisk fråga för Adobe. Lightroom får väl tyvärr inte bli FÖR bra...

Snarare att det är alldeles för resurskrävande med maskningen. En bra BGB måste dessutom försöka lista ut hur det som INTE syns i bilden ser ut för att kunna göra suddningen snygg i områden runt skarpa kanter. Detta kräver åtminstone ett komplett lager till att arbeta med - och detta ligger lite utanför LR's menade arbetsområde.

ANNONS
Götaplatsens Foto