Annons

Kort slutartid med D-lite2

Produkter
(logga in för att koppla)

Davon

Aktiv medlem
Har experimenterat lite med 2 införskaffade D-lite2 blixtrar under helgen. Har försökt mig på att använda mig av kortare slutartid över 300, men då uppstår ett problem jag inte riktigt kan förstå mig på. Ju högre slutartiden blir över 250/300 ju mer av en svart kant som börjar i underkanten på bilden höjer sig. Är det måhända så att det är slutaren som skuggar sig mot bilden. Går det använda blixt med mer än 300 i slutartid? Har en canon 350D ifall det är något som påverkas av kameran. Detta är säkert en dum fråga, men den som är ny på något och inget vet måste ju fråga :)

tack på förhand.

Det beror att 350D inte klarar så snabba blixtsynk tider, har för mig att din kamera bara klarar max 1/125 dels sek. Exponeringen justerar du enbart med bländaren, så länge du inte blandar in annat ljus än blixtens förstås.

Fel av mig, den klarar 1/200 dels sek, men man bör inte köra studioblixtar på högsta synken, det brukar vilja bli lite mörkt i nederkanten av bilden i alla fall. Så prova dig fram vilken tid som funkar bäst med dina blixtar.

Du behlver inte köra på snabbare tider i regel, då blixten bara lyser upp under ännu kortare tid ( runt en tusendels sekund ).
Jag kör på 1/250 med mina blixtar och 350d.

Aha, så synktiden är samma med extern som med intern. Trodde man kom ifrån den begränsningen med externa men tji fick jag =) Inte för att det är viktigt direkt, 1/125 - 200 lär ju räcka gott och väl. Ser verkligen fram emot att börja med studiofotografering. Kul man fick råd till slut =)

Tack för svaren!

mvh / David

ANNONS
Götaplatsens Foto