Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krångel med beskäring i CS2/Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Guran99

Aktiv medlem
Hej

Jag skulle beskära en bild idag... en relativt liten yta på en rätt stor bild. Tidigare har CS2 bara skurit ut de pixlar jag skurit ut och jag har fått en mindre bild. Men idag hände det märkliga att den utskurna ytan förstorades och fick samma storlek som ursprungsbilden. Varför? Jag testade även i Elements och jag fick samma resultat där...

Guran99 skrev:
Hej

Jag skulle beskära en bild idag... en relativt liten yta på en rätt stor bild. Tidigare har CS2 bara skurit ut de pixlar jag skurit ut och jag har fått en mindre bild. Men idag hände det märkliga att den utskurna ytan förstorades och fick samma storlek som ursprungsbilden. Varför? Jag testade även i Elements och jag fick samma resultat där...

När du har valt cropverktyget så dyker det upp en clear-ruta upptill. Använd den så ordnar det sig.

Gissningsvis har du haft rutan för upplösning ifylld så PS har interpolerat bilden i samband med beskärningen.

Hej!

Håller med föregående talare. Jag använder visserligen svenskt Elements, men vi menar säkert samma sak.

När jag valt beskärningsverktyget finns en knapp kallad "Bild framför". Om jag trycker på den fylls fälten med storlek och upplösning i med samma värden som originalbilden har. Den beskurna bilden samplas alltså om och får samma storlek och proportioner som originalet.

Bredvid finns en knapp kallad "Radera". Trycker jag på den raderas värdena i de fälten och bilden blir lika liten som beskärningsverktygets streckade linje visar, och sidorna får de proportioner jag väljer.

Hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto