Annons

Kreativt - med ord

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxell

Aktiv medlem
Med anledning av Jim Engströms tråd "Kreativt" i No Words-forumet så har jag gjort en reflektion, som säkert flera har sett. Vill inte smutsa ner No Words med det här, så jag startar en ny tråd här istället.

KREATIVT = OSKARPT
Hur kommer det sig att så många lägger in en oskarp bild när man ska tolka begreppet kreativ?

Jag vill passa på att kommentera min egen bild där. Om bilden i sig är kreativ eller inte låter jag andra bedömma, men anledningen till att jag laddade upp bilden var att jag kände mig kreativ när jag tog den.

Det skulle vara intressant att höra er andra som också laddat upp en bild, på vilket sätt ni har resonerat.
 
Det är som jag ser det en möjligen tillfällig uppfattning på fs att det som är konstnärligt eller i detta fall "kreativt" skall vara oskarpt.

Det ser jag som en oerhörd begränsning av kreativiteten och konstnärligheten.
 
Kreativt = Kreativitet = Skapande = Produktiv
Så tänkte jag när jag la upp min bild på den gravida kvinnan. Sen att den var (gjord) lite soft/oskarp tycker jag i det här fallet inte stör.

/kreatören
 
- Oskärpa är precis lika kreativt som skärpa!
- Skakning är precis lika kreativt som stadig kamera!
- Sne horisont är lika kreativt som rak horisont!

Undrar lite försiktigt varför många fotografer tror att en kreativ bildlösning kan skapas med en enkel och maskinell teknisk lösning? Betyder kreativitet att det är enkelt att skapa utan större fantasi?

Varför är ni inte KREATIVA på riktigt?

Terje
 
I begreppet kreativitet ligger att den är något (ny-)skapande, såsom jag uppfattar det. Sen är det ju relativt, i förhållande till individen. För den som provar ett nytt sätt att komponera bilden, eller vad det vara månde, jämfört med vad denne tidigare gjort, är det kreativt. Kreativitet är inget statiskt begrepp! (och har definitivt ingenting med oskärpa att göra)

Om mina bilder: Jag testade att ha mörk siluett i förgrunden, mot kyrkan i solnedgången. Kanske inte direkt vackert, men ett nytt sätt att fotografera kyrkan för mig.

En annan bild jag lagt upp är ett försök att innefatta både detaljer och rörelse från två håll genom att panorera fram och tillbaka och ibland hålla stilla under en lång exponering i hamnen.

Att bryta sina invanda mönster, gå utöver sina ramar, hitta en lösning för en gestaltning... ämnet kreativitet är stort och outtömligt.
 
yalazy skrev:
I begreppet kreativitet ligger att den är något (ny-)skapande, såsom jag uppfattar det. Sen är det ju relativt, i förhållande till individen. För den som provar ett nytt sätt att komponera bilden, eller vad det vara månde, jämfört med vad denne tidigare gjort, är det kreativt. Kreativitet är inget statiskt begrepp! (och har definitivt ingenting med oskärpa att göra)

...

Att bryta sina invanda mönster, gå utöver sina ramar, hitta en lösning för en gestaltning... ämnet kreativitet är stort och outtömligt.

Väl talat Camilla! Som jag ser det har det med den enskilda individen att göra och det går därför inte att komma och säga; "Den bilden är inte kreativ". Däremot kan man säga vad man själv upplever eller inte upplever när man tittar på en bild. Man skulle också kunna säga: "Du kan säkert vara mer kreativ" eller något liknade.

En viktig sak med bildkritiken är att vara konstruktiv och sporra till att göra det bättre nästa gång osv.
 
okej.. dags för mig att träda fram då... ;o)
min bild i den tråden var inget foto den här gången.
jag ritade några streck i ps och la på lensblur och lite korn...
fy mig. *ajabaja* ;o)

men visst var det kreativt? och med schysst, förvisso fejkad, "bokeh".
annars hade det ju sett jättetråkigt ut. ;o)

*busig*
 
En tanke som slog mig: Kan en BILD vara kreativ? Är inte ordet kreativ en beskrivning på en människa som utför något. Resultatet av en kreativ verksamhet kan bli en bra bild, men bilden i sig kan inte vara kreativ.

Hursomhelst. Jag gillar också Camillas beskrivning. Det gav mig följande tanke: Kan orsaken till att så många lägger upp oskarpa, suddiga bilder när de ska associera till ordet kreativ, vara att det är något som bryter det "vanliga" mönstret med skarpa bilder?
 
Lednam skrev:
Ursäkta, men jag förstår inte. Vilka är det som inte är kreativa på riktigt och hur har du kommit fram till det?

Jag hade lämnat med en smilies. Dels ville jag sticka ut hakan för att skapa reaktioner, men också för att förhoppningsvis få fram lite tanker med att det inte räcker för att göra en oskarp bild för att vara kreativ.

Fast det beror ju givetvis på vilka preferenser man har. Jag har mina, som jag framförde.

Terje
 
Jag reagerade på samma sätt när jag såg no words-tråden. Var på väg att skriva ett inlägg om att många verkar se kreativitet som en synonym till abstrakt, obegripligt eller t.o.m. intetsägande.

Som jag ser på det handlar kreativitet mycket om att hitta ny lösningar på gamla problem. Att kunna se saker ur ett nytt perspektiv och inte falla in i gamla mönster. Att kunna överaska betraktaren samtidigt som man kan hålla tråden och berätta en intressant historia.

Precis som Mats säger så anser jag att det är en kreativ process som leder fram till en bra idé som i sin tur resulterar i en spännande bild.

Även om just oskärpan inte är mer eller mindre kreativ än något annat så känns det som ett väldigt förväntat uttryck för klichébilden av kreativitet, och blir väl just därför föga kreativt och ännu mindre intressant.

Så ser jag på saken...
 
Vi verkar ense om att kreativt är att göra något på ett nytt sätt i förhållande till hur man brukar göra. Alltså något oerhört personligt.

Det är ett argument för att "Kreativt" som pool inte skulle funka så som skaparen av No-Word tråden föreslagit.

Det skulle som jag ser det varit kul om denna "No Word"-tråd hade lagts upp som en arbetsuppgift, eller någonstans där man fått skriva.
 
Inte som ett försvar eller nåt men jag vill bara säga att min bild i no word-tråden inte är oskarp, det är motivet som är det... eller rättare sagt: ljusstaken jag körde ner objektivet i är målat på det där sättet.

Och jag tolkar mängden oskarpa bilder som ett slags trots mot alla miljoner skarpa bilder vi sett under hundratalet år - det är ju inte så det är tänkt med fototekniken. Typ. =)
 
ANNONS