Annons

Kreativt - med ord

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag citerar en gammal kompis "Man kan inte sova på natten för att man tänker på en ny ide. Är man kreativ sätter man sig i bilen med pyjamasen på och åker ner till studion och åker inte hem igen förrän bilden har blivit bra".
 
Arleklint skrev:
Kreativitet kan bara mätas utifrån fotografen själv. Inte mellan olika fotografer ;)
Det var det som var min tanke att diskutera, men nu tog fotosidan-crew bort "min" bild, eftersom det inte var jag som fotat, utan just Terje.

Jaja, ingen kritik mot fotosidan-crew!

Jag kan nämna att jag frågade Terje om lov först efter att jag lagt upp bilden, vilket var korkat. Men min tanke var god... :)
 
Kreativiteten styrs inte heller av vem som lägger upp bilden. Utan av hur nyskapande den är i förhållande till hur fotografen brukar fota. Så ser jag det.
 
Kreativitet har väldigt lite med mediet eller valet att utnyttja mediet att göra. Kreativitet är ngt som vi var och en förtjänar, inget som alltid dimper ned från ovan när man önskar.

Kreativitet kan springa ut ifrån tex ett nyhetens behag där kameran, trix i PS, eller ny lins osv står i focus. För de av oss som skapat mycket och länge så handlar det om att förtjäna kreativiteten och inspirationen till fruktbart skapande.

Skarpt och oskarpt, absolut lika kreativt i utgångsläget.... (Tack vår gode Gud för det;)

Mvh Niclas, som jobbar med sin inspiration och kreativitet var dag,, ett måste! Många tycks "invänta inspirationen" till sin kreativitet, det lyckades jag enbart med när jag skapade kanske en gång i veckan,,, Ligger ngt i det.
 
Jag ser två helt olika tolkningar av ordet kretivitet.

Några ser det som nått nyskapande i någon form
Andra ser det som ett flitigt skapande

Läser jag fel?
 
Terje skrev:
Varför är ni inte KREATIVA på riktigt?

Jag brukar inte hänga med i vad du säger, förmodligen eftersom jag inte kan, eller vill, göra annat än rena avbildningar. Det här var dock ett intressant inlägg som var på min nivå. Kort, koncist och tankeväckande.

Jag tycker att den här tråden och "no words"-tråden Kreativt kompletterar varandra på ett mycket bra sätt. Diskussionen blir mer konkret samtidigt som det ofta känns att den behövs i just no words.

Jag har flera gånger tänkt tanken att starta en tråd med en fråga om hjälp att gå från exakt avbildning till det mer abstrakta foto en del ägnar sig åt. Inte för att det är bättre utan väldigt annorlunda för mig. Jag är väldigt avundsjuk på er som klarar av att förmedla en känsla i en bild som... bara är.

Fortsätt med den här intressanta diskussionen så skall jag ge mig ut och återigen försöka detaljavbilda månen så exakt det bara är möjligt! :)

(stort plus till ulltand och fjalstals foton)
 
För mig är en kreativ bild de bilder som vågar vara anorlunda och som kanske använder oskärpa och rörelse för att skapa en konstnärlig form. Att alltid gå efter samma mönster och arbeta efter gamla regler är "enligt mig" okreativt.

Nu gillar jag inte rörelseoskärpa i bilder, men några kan använda rörelseoskärpa för att skapa ganska fina och tilltalande effekter och det tycker jag är kreativt. Det är inte bara det att man går ut och skakar på kameran och hoppas på det bästa utan det är mer så att man vill skapa nått genom att tes använda ljus eller rörelse.

Men! Det finns nästan alltid ett "men".

Kreativt och kreativitet kan tolkas på så många olika sätt att det är felt omöjligt att med enbart ord beskriva vad man manar med kreativitet i alla de samanhang det kan förekomma. Men jag tror att folk i allmenhet har en ganska snarlik uppfattning om vad "kreativa bilder" är och som jag tolkar det kan man knaske även kalla det "att målla med kameran"

P.S Jag är trött och svamlar lite nu, så tolka det inte allt för allvarligt.
 
Svenska Akademiens ordlista
kre|at|iv [-iˈv el. kreˈ-] adj. -t -a skapande, nydanande, produktiv

Norstedts stora svenska ordbok
kreativ [kreˈ- el. -iˈv] adj. ~t
• som har förmåga att komma med nya idéer och utföra dessa 〈SYN skapande〉 kreativitet; hon är en ~ forskare
□ äv. om handling e.d. som innebär skapande ~ verksamhet; ~t tänkande

Norstedts svenska synonymordbok
kreativ (ny)skapande, produktiv, idérik, uppslagsrik
 
Att lära känna källan till sin kreativitet och den källans sanna ursprung,,

Människan Kan ses som ett konstverk i sin existens, skapad av en alltvetande och trygg hand. Liksom skaparen av människan är den sanna konstnären äger människan skaparens sanna kreativa glädje. Vi skapar efter vårt sinne, vårt behov och vår lust lika naturligt som vår egen existens är ett slags fysiskt faktum,,

Kanske är den sanna kreativa själen den som lärt känna källan till sin kreativitet och den källans sanna ursprung,,,kanske,månne,hmmm.

Spännande tankar tycker jag, spännande är det också att vila och kämpa ridande på vågor i ett skapande liv, där källan är en slags kreativ exisitens i botten av sig själv.



Tunga ord till viss del, men kanske värda en extra reflektion. Menar Jag.

Mvh Niclas,
 
Niclas: Vackra ord som skulle behöva en illustrerande (och kreativ?) bild. Jag kopierade texten ifall du inte skulle ta tag i uppgiften...
 
Kreativitet är enligt min mening förmågan att se en alternativ verklighet.

Det är förmågan att lösa ett "problem" på ett okonventionellt och oväntat sätt.

Det är ochså förmågan att se alla nyanser mellan två ytterliheter.

Det är förmågan att använda både höger och vänster hjärnhalva samtidigt.

Kreativitet bör kombineras med kärlek för att kunna användas till fullo.
 
ANNONS