Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kritik av bildkritiken

Produkter
(logga in för att koppla)

carllarsen

Aktiv medlem
Den som laddar upp bilder för kritik skall vara mottaglig för kritik och kunna ta kritiken, enligt reglerna. Men man bör ställa motsvarande krav på de som kritiserar bilderna och det bör också finnas angivet i reglerna för bildkritik.
Fotografen kan ha synpunkter på kritik som framförts och den som kritiserat måste i sin tur vara beredd på att kritiken kritiseras av fotografen.
Bildkritiken har ju som syfte att fotografen skall utvecklas och bli en bättre fotograf. Det är dock långtifrån alla som kan ge en saklig och konstruktiv bildkritik och syftet med bildkritiken bör även innefatta att kritikerna utvecklas och blir bättre kritiker. Det bör vara av intresse för en kritiker om fotografen anser att kritiken varit värdefull och att kritiken varit vägledande och hjälpt fotografen att bli en bättre fotograf. Fotografen skall därför ha möjlighet att avvisa kritik som lämnats utan att fotografen blir anklagad för att inte kunna ta kritik. Man kan inte begära att en fotograf skall ta åt sig kritik som fotografen själv anser vara obefogad eller orimlig.

Om en fotograf inte kan ta kritik skall fotografen avstå från att ladda upp sina bilder till bildkritik. Om en kritiker inte kan tåla att lämnad kritik kritiseras av fotografen då skall kritikern på motsvarande sätt avstå från att kritisera en bild. Detta bör vara en självklarhet och framgå av reglerna för bildkritik men det finns inte angivet någonstans idag på FS mig veterligt.

Förhoppningsvis kommer detta att leda till att bildkritiken blir ännu bättre.

Vad säger FS:s medlemmar om dessa tankar?

Med vänlig hälsning
Lars E

Personligen tycker jag det är en synnerligen dålig ide. Först och främst kan kritiken en person ge vara av högsta värde, men eftersomdet handlar om negtiv kritik så kanske fotografen tolkardet på ett annat sätt, eller direkt stötande. Må så vara, alla är vi olika och vissa saker uppfattas olika av olika människor. Kritik av ren idiot karaktär och personangrepp är ju naturligtvis fel men til ldet har vi ju "rapportera" funktionen där Admin helt enkelt kan ta bort kritiken om dom anser att det är övertramp.

Med tanke på att det idag är nog så svårt med att få kritik på sina bilder så bör man nog akta sig för att reglea saker och ting.

Personligen ger jag ungefär 50% negativ kritik som possitiv eller med någon övervikt till negativ. Inte för at jag gillar att klanka på andra, snarare tvärt om, jag gillar att hjälpa andra att utvecklas eller se saker som kanske itne fotografen har tänkt på. Detta kan ju även bevisas genom all privat mail hjälp jag ger till folk som hör av sig.

Jag själv har fått massa kritik inlägg i både Gästbiken och under mina egna bilder som rena "hämdaktioner" detta är givetvis tråkigt och kommer naturligtvis leda till mindre kommentarer från mig. Det största problemet ligger helt klart i att folk itne kan ta negativ kritik.

Bara o svälja och inse att man inte är bäst i världen och acceptera kritik, så gör jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto