Annons

Kulledsbekymmer - vad ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag har en Sirui K-20 kulled som jag köpte för ett par år sedan. Det är jättestabil och välbygd men jag tycker helt enkelt inte om den. Jag vet inte vad det beror på. Kanske att jag inte uppskattar vridreglage för att lossa och låsa kulan. Tidigare hade jag en billig Manfrotto med en spak istället och jag har även ett litet billigt Benrostativ med en minikulled (tror den heter N0) med spak, som jag trivs betydligt bättre med.
Nu när jag tittar runt verkar det dock vara väldigt få kulleder som har spaklåsning. Varför? Är det för att man kan komma åt den och av misstag lossa kulan?
Söker hur som helst tips på kulled, har spanat lite på Manfrotto MHXPRO-Q6 som har spak. Några erfarenheter av den?
Prisklass, runt 2000 kr max. Helst.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Dessa är ju direkt rip-off på RRS produkter som är erkänt högkvalitativa, kanske hittar du vad du söker här !? Kvalitetsmässigt skall dom vara likvärdiga RRS (som jag förstått det), men till ett betydligt plånboksvänligare pris.
 

Ventures

Aktiv medlem
Finns det kulleder som är perfekta?
Är de inte en kompromiss från början för de som vill ha snabba inställningar? Möjligen skulle man slippa det klassiska "slokandet" om kamera och objektiv först balanseras på stativhuvudet.
 

Martin F

Aktiv medlem
Funderade på att testa dels Leofotos variant men även en Benro GX30 Low Profile. Har en superliten billig Benro på ett extrastativ och gillar den.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att spak inte är att föredra i konstruktionen av en kulled beror på att det är svårt att låsa utan att det rör sig lite.
Ett växelhuvud kan vara en god kompromiss.

En ledtråd: Bra kulleder är inte billiga....
 

jpgrahn

Aktiv medlem
En begagnad Arca Swiss monoball är ett ypperligt alternativ.
Originalet. inte någon kinesisk kopia.
Kula som är asymmetrisk vilket garanterar att den inte vrider sig trots hög belastning i sneda vinklar.
Detta kan jag verkligen hålla med om. Hittade en begagnad i bra skick i höstas. Gillar den verkligen. Även kulleden från Kirkphoto är mycket bra. Men det är väldigt dyrt att köpa hem från USA. Med frakt och momspåslag.
 

Martin F

Aktiv medlem
Att spak inte är att föredra i konstruktionen av en kulled beror på att det är svårt att låsa utan att det rör sig lite.
Ett växelhuvud kan vara en god kompromiss.

En ledtråd: Bra kulleder är inte billiga....
Va?! Menar du att man än en gång trillar i gropen som heter att man får vad man betalar för??! Fasen också :)
De kulleder jag har som använder en spak har inte ett "slutläge" för spaken utan den funkar ungefär som vridreglaget, att man spänner hårdare ju mer man trycker på spaken. Så det borde funka. Men jag har ju samtidigt sett att inte en enda kulled av lite kraftigare typ har spak, så det är väl bara att tugga i sig.

Om Leofotos variant är en kopia av en dyr RRS kulled så borde den ju kunna vara OK förutsatt att de lyckats med kopierandet...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Va?! Menar du att man än en gång trillar i gropen som heter att man får vad man betalar för??! Fasen också :)
De kulleder jag har som använder en spak har inte ett "slutläge" för spaken utan den funkar ungefär som vridreglaget, att man spänner hårdare ju mer man trycker på spaken. Så det borde funka. Men jag har ju samtidigt sett att inte en enda kulled av lite kraftigare typ har spak, så det är väl bara att tugga i sig.

Om Leofotos variant är en kopia av en dyr RRS kulled så borde den ju kunna vara OK förutsatt att de lyckats med kopierandet...
Jag vet inget om just denna kulled, men det jag har köpt av Leofoto har varit över förväntan, väldigt nöjd med mina köp
 

PMD

Aktiv medlem
De kulleder jag har som använder en spak har inte ett "slutläge" för spaken utan den funkar ungefär som vridreglaget, att man spänner hårdare ju mer man trycker på spaken. Så det borde funka. Men jag har ju samtidigt sett att inte en enda kulled av lite kraftigare typ har spak, så det är väl bara att tugga i sig.
En kulled med hydrostatisk låsning sitter som berget när den är låst, och man behöver inte ta så mycket. Manfrotto har en sådan (för drygt 2000 kr, tror jag). Vilka övriga tillverkare som har kulleder med hydrostatisk låsning vet jag dock inte.
 

PMD

Aktiv medlem
Imitation is the sincerest form of flattery. – Oscar Wilde

Att Leofot gör "rip-offs" på RRS är inte det stora problemet. Jag har faktiskt inget emot det så länge det inte handlar om patentintrång.

Problemet är just att Leofoto är kinesiskt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Imitation is the sincerest form of flattery. – Oscar Wilde

Att Leofot gör "rip-offs" på RRS är inte det stora problemet. Jag har faktiskt inget emot det så länge det inte handlar om patentintrång.

Problemet är just att Leofoto är kinesiskt.
Ja tänk bara på hur mycket kineserna har smickrat företagen väst genom åren med sitt idoga kopierande och ändå är de så sura på dem! Otack är i sanning kinesernas lön!
 

Martin F

Aktiv medlem
Hade jag haft oändligt med pengar hade jag kanske slagit till på en Acratech GXP men nu är budgeten begränsad och marknaden för begagnat här i Sverige verkar smal...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja tänk bara på hur mycket kineserna har smickrat företagen väst genom åren med sitt idoga kopierande och ändå är de så sura på dem! Otack är i sanning kinesernas lön!
Inom astrofotoutrustning ligger kineserna i täten och de har snart konkurrerat ut konkurenterna med en otroligt smidigt raspberry pi dator som styr kamera, guide, fokus, rigg mm. Det finns liknade system på PC men de har vidareutvecklat detta till något som alla nu vill ha. Inget fel i det.
 

Martin F

Aktiv medlem
Jag lutar just nu åt att testa en Benro B2. Både Leofotos LH-40 och RSS BH-40 verkar enligt tester lida av att de vinklas lätt när man lossar panoramaskruven. Möjligt att även andra gör det men inget jag märkt på mina nuvarande.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag lutar just nu åt att testa en Benro B2. Både Leofotos LH-40 och RSS BH-40 verkar enligt tester lida av att de vinklas lätt när man lossar panoramaskruven. Möjligt att även andra gör det men inget jag märkt på mina nuvarande.
Jag har RRS BH-40 med panoramaplatta och de gånger jag använt det, har jag aldrig upplevt några problem. Men det skall i sammanhanget nämnas att jag har inter använt det så där vansinnigt mycket, men de gånger det inträffat, har det suttit som i ett skruvstycke.
 

PMD

Aktiv medlem
Inom astrofotoutrustning ligger kineserna i täten och de har snart konkurrerat ut konkurenterna med en otroligt smidigt raspberry pi dator som styr kamera, guide, fokus, rigg mm. Det finns liknade system på PC men de har vidareutvecklat detta till något som alla nu vill ha. Inget fel i det.
Inget som helst fel på den tekniska utvecklingen som kinesiska bolag gör. Felet är ett det är kinesiska bolag.
 
ANNONS