Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kursiv stil, nej tack.

Produkter
(logga in för att koppla)

pajen

Aktiv medlem
Bland annat svaren man ger till bildkommentarer, visas i kursiv stil. Jag förmodar att det är för att tydliggöra att det är ett svar, och inte en kommentar. Men kursiv stil på en bildskärm, i den måttliga teckenstorlek det handlar om här, blir taggig och svårare att läsa än vanlig stil.

Jag tycker det framgår tydligt nog, utan att behöva använda kursiv stil, att det är ett svar. Texten har ju ett tydligt indrag, och börjar med "Svar från Xxxxx Xxxxx".

Mitt förslag är alltså: Kursiv stil, nej tack.

Vad säger Fotosidans "webbsnickare"?!

Nu är det drygt två månader sedan jag startade detta ämne. Det har 524 visningar utan att någon har kommenterat.

Det är inte hela världen. Men det förvånar mig är att ingen "webbsnickare" på Fotosidan lämnat en kommentar om detta läsbarhetsproblem.

Jag har sedan jag startade ämnet kollat Fotosidans kursiva stil i varenda bildskärm jag kommit åt, resultat: Läsbarheten skiljer förstås en del pga bildskärmens upplösning/storlek/kvalitét - men också webbläsare spelar roll. Internet Explorer visar kursiv stil bättre än Firefox. Cirka 1/10 av de bildskärmar jag kollat på visar kursiv stil tillräckligt okej. Det är ganska stora skärmar med Internet Explorer som webbläsare.

Resterande skärmar har visat kursiv stil mer eller mindre dåligt. Det värsta exemplet har snudd på oläslig kursiv stil ...

ANNONS
Götaplatsens Foto